Duger ett q-tec 350 watt till...

Permalänk
Medlem

Körde med ett Q-tec i min tidigare dator och jag hade en hel del problem med "sudden deaths". Mitt uppe i mitt surfande, spelande eller ritande så valde datorn att helt enkel boota om. Fruktansvärt störande. Visst finns det agg som funkar men du skall ha tur om du får ett sådant.

Idag kör jag med ett Tagan vilket har varit stabilt som få :). Fast i ärlighetens namn så är mitt Tagan nere på RMA hos Gtek för närvarande :D. Jag är glad att Tagan gav tre års garanti iaf. (Har ett störande tickande i mitt agg så det har inte hänt någonting remarkabelt direkt och agget levererade stabila spänningar och strömmar).

Visa signatur

|C2D E6400||MSI 975X Platinum PU ed.|2x512 G.skill HZ PC6400|Tagan 500W Dual engine|Connect3D X1800XT|

Permalänk
Medlem

Q-Tec är skit och bör inte användas av någon, utom möjligtvis i experimentellt syfte.

Ovanstående uttalande baseras på följande fakta:

1. Mitt Q-Tec 300W agg var trasigt vid leverans och tog vid första systemstarten med sig en CPU och ett mobo i graven.

2. 550W agget, också ett Q-Tec, som jag fick istället för det defekta håller än idag. Men efter några veckor så lät fläktarna ungefär som en gruskross modell större.

Permalänk
Medlem

jag har ett q-tec 350w som driver systemet i sign

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk

Köpte mig ett q-tec low noise 650w när jag byggde ihop min dator (packard bell agget jag hade, som jag tänkt använda så länge passade ju inte). Hade ont om cash just då, så det fick bli ett billigt alternativ. Hade det i en månad innan det åkte ur.. low noise?? fy fan vad det lät..

PS. Vill du köpa?? du får det billigt..

Visa signatur

Ta inte livet för allvarligt, du kommer ändå inte ur det levande!

Hiper Type R 580W - brann upp med en maxbelastning på 77W!!!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muggesand
Köpte mig ett q-tec low noise 650w när jag byggde ihop min dator (packard bell agget jag hade, som jag tänkt använda så länge passade ju inte). Hade ont om cash just då, så det fick bli ett billigt alternativ. Hade det i en månad innan det åkte ur.. low noise?? fy fan vad det lät..

PS. Vill du köpa?? du får det billigt..

Hehe, släng det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Okey nu räcker de.....Kan inte någon allvetande mogen och opartisk expert komma in och göra ett uttalande? Förklara att det är nätaggregat med enormt dålig kvalité men som ändå fungerar i de flesta fall, och duger för många budget- och medeldatorer. Jag har mitt andra Q-tek aggregat i livet, båda har fungerat lika bra, tyvärr men det är sant.

som SNix säger, att hans var trasigt redan när de kom, lägger du skulden direkt på Q-Tek utan en tanke på Svenska Postens oförsiktighet + alla mellanhänder?
Att det sen låter mycket efter en vecka beror nog på ett fel med fläkten, det kan hända alla aggregat men det händer absolut inte ALLA Q-Tek! Mina båda har vart tysta som möss.

EDIT: Hoppas inte någon tror att jag nu tog på mej rollen som mogen och opartisk expert, jag är nog inget av de;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Okey nu räcker de.....Kan inte någon allvetande mogen och opartisk expert komma in och göra ett uttalande? Förklara att det är nätaggregat med enormt dålig kvalité men som ändå fungerar i de flesta fall, och duger för många budget- och medeldatorer. Jag har mitt andra Q-tek aggregat i livet, båda har fungerat lika bra, tyvärr men det är sant.

som SNix säger, att hans var trasigt redan när de kom, lägger du skulden direkt på Q-Tek utan en tanke på Svenska Postens oförsiktighet + alla mellanhänder?
Att det sen låter mycket efter en vecka beror nog på ett fel med fläkten, det kan hända alla aggregat men det händer absolut inte ALLA Q-Tek! Mina båda har vart tysta som möss.

EDIT: Hoppas inte någon tror att jag nu tog på mej rollen som mogen och opartisk expert, jag är nog inget av de;)

Tycker faktiskt precis lika dant. mitt förra nätagg va ett q-tec gold 650w funkade hur bra som helst tills blixten slog ner i de, visst de lät lite men jag bytte ut den fläkten som lät mest och sen va de tyst i nätagget.
nu har jag ett 350w lownoise q-tec som jag bara tänkte ha så länge tills jag hittade något annat t.e.x Fsp. Men eftersom de här q-tecet varken låter så mycket eller gör datorn ostabil så tänker jag behålla de.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Q-Tek är ett billigt nätaggregatsmärke, för att kunna sälja sina produkter så billigt så måste det finnas en anledning till det. Som många personer har upptäckt så straffar sig priset på stabilitet och ljudnivå. Jag skulle gissa att detta beror på att de görs med billiga komponenter och har en kraftigt bantad kvalitetskontroll. Därför har vissa fått fungerande exemplar, men de flesta fått sådana som i vanliga fall skulle åka i soptunnan under kvalitetskontrollen. De billiga komponenterna straffar sig antagligen med att de blir oerhört varma även vid låg belastning och går då med stor sannolikhet sönder vid något högre belastning.

Man får vad man betalar för med andra ord. Detta är bara mina personliga gissningar, vill ni ha svar som garanterat är korrekta får ni antagligen kontakta Q-Tek.

<EDIT>
Något sådant du ville ha KlavKalashj?
</EDIT>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Q-Tek är ett billigt nätaggregatsmärke, för att kunna sälja sina produkter så billigt så måste det finnas en anledning till det. Som många personer har upptäckt så straffar sig priset på stabilitet och ljudnivå. Jag skulle gissa att detta beror på att de görs med billiga komponenter och har en kraftigt bantad kvalitetskontroll. Därför har vissa fått fungerande exemplar, men de flesta fått sådana som i vanliga fall skulle åka i soptunnan under kvalitetskontrollen. De billiga komponenterna straffar sig antagligen med att de blir oerhört varma även vid låg belastning och går då med stor sannolikhet sönder vid något högre belastning.

Man får vad man betalar för med andra ord. Detta är bara mina personliga gissningar, vill ni ha svar som garanterat är korrekta får ni antagligen kontakta Q-Tek.

De lät ganska troligt de som du just skrev men om dom använder FÖR dåliga komponenter i nätaggen så skulle dom ju inte tjäna på de eftersom dom har ju ändå garanti på dom. Så om dom skulle gå sönder ofta så skulle ju Q-tec ha gått i KK för länge sen eftersom de skulle bli dyrt att skicka ut nya hela tiden

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda

<EDIT>
Något sådant du ville ha KlavKalashj?
</EDIT>

Frågan är då hur många som verkligen får ett OANVÄNDBART aggregat när man köper det. Dom har nog antagligen någon form av kvalitétskontroll, typ tjuvkopplar dom och ser att dom startar, och inte mycket mer....hehe...
Kan inte någon forum-kunnig lägga upp en omröstning till alla som använder eller har användit Q-Tek, där frågan är om de fungerade korrekt en längre period, skulle vara intressant att se svaret, bara alla negativa barn röstar ärligt.

EDIT: Man tackar och bockar, Mazda:) Men Jag håller inte med om att man borde kontakta dom, för det första kommer dom att få de att låta som det är bättre än vad det är, och för de andra lär dom ju skicka maffian efter dej senare, höhö

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Frågan är då hur många som verkligen får ett OANVÄNDBART aggregat när man köper det. Dom har nog antagligen någon form av kvalitétskontroll, typ tjuvkopplar dom och ser att dom startar, och inte mycket mer....hehe...
Kan inte någon forum-kunnig lägga upp en omröstning till alla som använder eller har användit Q-Tek, där frågan är om de fungerade korrekt en längre period, skulle vara intressant att se svaret, bara alla negativa barn röstar ärligt.

EDIT: Man tackar och bockar, Mazda:) Men Jag håller inte med om att man borde kontakta dom, för det första kommer dom att få de att låta som det är bättre än vad det är, och för de andra lär dom ju skicka maffian efter dej senare, höhö

Men kom igen nu.

Det finns som ovanstående talare sade förut en anledning till att Q-tec är flertalet hundralapparna billigare än andra tillverkare i samma klass.

För det första så är Q-tec:s watt-beräkning helt överdimensionerad, de mäter något slags drömläge när belastningen är minimal.

För det andra så är Q-tec:s aggregat ostabila. Leverera ostabil spänning vilket kan medföra att komponenterna i datorn börjar bete sig konstigt.

Testa att "goggla" lite på Q-tec och se vad du får upp, inga pris och lovord direkt.

Läs det här.

Har du en stram budget så föreslår jag att du antingen, avvaktar tills du har mer pengar eller köper ett billigare alternativ från ett annat märke.

Kom ihåg att detta bara är varningar och förslag. Man bestämmer ju själv vad man gör med sina pengar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

En polare har ett qtec 400w i sin dator... men det e väl därför hans dator fungerar som den gör

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Men kom igen nu.

Det finns som ovanstående talare sade förut en anledning till att Q-tec är flertalet hundralapparna billigare än andra tillverkare i samma klass.

För det första så är Q-tec:s watt-beräkning helt överdimensionerad, de mäter något slags drömläge när belastningen är minimal.

För det andra så är Q-tec:s aggregat ostabila. Leverera ostabil spänning vilket kan medföra att komponenterna i datorn börjar bete sig konstigt.

Testa att "goggla" lite på Q-tec och se vad du får upp, inga pris och lovord direkt.

Läs det här.

Har du en stram budget så föreslår jag att du antingen, avvaktar tills du har mer pengar eller köper ett billigare alternativ från ett annat märke.

Kom ihåg att detta bara är varningar och förslag. Man bestämmer ju själv vad man gör med sina pengar.

Det där räcker inte för att övertyga mig...Deras watt-beräkning kan jag hålla med om, är överdimensionerad, ett 500watt räcker knappt till mitt system i sign.,
men det klarar att driva det. Ostabila spänningar kan jag också hålla med om, men än så länge efter sammanlagt 4 års användning av 2 st Q-Tec nätagg har jag inte haft något problem. Sen kanske jag har haft väldigt mycket tur, jag vet inte...och alla ni som klagar har kanske haft väldigt mycket otur.
Det enda relevanta jag hittade i din länk (som jag för övrigt läst förut) var: "Q-tec(inte Q-Technology): Överspecifierade och allmänt kass kvalitet."
Det där är inte heller någon motivering för begreppet "oduglig", som så många här inte sparar på att använda. DOM GÅR ATT ANVÄNDA med lite vilja och om man köper med några watt mer än man borde behöva;)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Det där räcker inte för att övertyga mig...Deras watt-beräkning kan jag hålla med om, är överdimensionerad, ett 500watt räcker knappt till mitt system i sign.,
men det klarar att driva det. Ostabila spänningar kan jag också hålla med om, men än så länge efter sammanlagt 4 års användning av 2 st Q-Tec nätagg har jag inte haft något problem. Sen kanske jag har haft väldigt mycket tur, jag vet inte...och alla ni som klagar har kanske haft väldigt mycket otur.
Det enda relevanta jag hittade i din länk (som jag för övrigt läst förut) var: "Q-tec(inte Q-Technology): Överspecifierade och allmänt kass kvalitet."
Det där är inte heller någon motivering för begreppet "oduglig", som så många här inte sparar på att använda. DOM GÅR ATT ANVÄNDA med lite vilja och om man köper med några watt mer än man borde behöva;)

Vad bra, fortsätt du att göra det då, det enda jag gör är att inte rekommendera dem. Vilket jag inte tycker att du ska göra heller. Man får gärna påpeka att man inte haft några problem, om nu så är fallet, men jag tycker absolut inte att man kan rekommendera dem.

Trött på den här diskussionen så detta är mitt sista inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Vad bra, fortsätt du att göra det då, det enda jag gör är att inte rekommendera dem. Vilket jag inte tycker att du ska göra heller. Man får gärna påpeka att man inte haft några problem, om nu så är fallet, men jag tycker absolut inte att man kan rekommendera dem.

Trött på den här diskussionen så detta är mitt sista inlägg.

Tråkigt att det blev så.

Jag rekommenderar dom inte, jag ser dom bara som ett alternativ, hur litet de än må vara. Det blir nog mitt sista inlägg också.

Permalänk
Medlem

Köper man q-tec så gör man en chansning oavsett watt-tal. Det finns en bra anledning varför Q-tecs 650W kostar 300-400 kr medan Seasonics 330W kostar 550 kr.

Jag skulle aldrig använda Q-tec i ett datorbygge. Bättre och fr.a. säkrare spendera några hundralappar extra på ett nätagg av bra kvalité.

Permalänk
Medlem

men ska inte vara dum-snål

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk

hehe, tycker dem flesta har sagt sitt, så jag behöver verkligen inte kommentera.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tja, jag har haft ett Q-Tec 550W som en komponent gick upp i rök inuti. Otrevligt lukt. Inte så bra. Även fått samma fenomen med ett Codegen.

Men sen har jag ett annat Codegen som har fungerat hela tiden ända sedan Duron Morgan 1GHz var det hetaste som gick att köpa, men där fläkten lagt av. Efter isättning av fläkten från det brunna systeragget har det fortsatt fungera. Så man kan ha "tur".

Inga pålitliga grejor Q-tec/Codegen

Kör nu med OCZ Powerstream sen länge , och måste säga att det känns väldigt tryggt. Har aldrig sett en skärm svartna mitt i ett spel sen jag installerade OCZ.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

grabbar, bara för att några har haft tur och få fungerande PSUs från qtec betyder inte det att qtec är bra. Samtidigt betyder inte alla rövarhistorier så mycket om man inte har något underlag på hur stor fel-% de har.

Dock innebär lågbudgetmärken att de måste välja billiga komponenter, vilka går sönder lättare än ett kvalitetsagg.

Mitt råd blir därför: avstå från Q-tec, köp något annat märke så slipper du stå där med skägget i brevlådan när dina komponenter brunnit

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Känns som det är lite off-topic? Q-Tec är skit. Punkt slut. Alla behöver inte sitta o skriva om vad dom har haft för problem en gång i tiden. Tror nog att michael123 har fått svar nog. Kanske dags att stänga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mitt 350 fick läckande kondensatorer efter ca 4 månader när jag ändrade jag vcore i bios hängde sig datorn varje gång.
alla konstiga omstarter försvann när jag köpte antec.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Jag blir tvungen att gå emot strömmen baserat på egna erfarenheter...blixten tog mitt original agg som har suttit i min HX08 låda sen den var ny...

Behövde ett nygg agg (och i ärlighetens namn visste jag inte om att q-tec anses vara skräp) så jag köpte ett 350 watts q-tec för ngn månad sen och det driver nuvarande system:

ASRock Socket A kort
Athlon xp 2500+
2x512 mb minne
radeon 9600
2 dvd brännare
2 papst 120 mm fläktar
1 floppy
1 160 gb SATA disk
2 320 gb SATA diskar
PCI Sata kontrollerkort

står på dygnet runt, kör folding@home på senare tid också...jag menar inte att alla andra har fel, jag påstår att deras agg inte är totalt värdelösa! det kan mycket väl vara så att detta agget havererar imorron, om ngn månad eller kanske inte alls, såvisst förstår jag dom som lägger lite mer penar på ett agg som anses som mer kvalitativt, speciellt om man bygger en mer strömkrävande dator än vad jag har.

Permalänk
Medlem

Är ju också lite skumt att Q-tec är de enda tillverkare, som inte anger på sin hemsida, hur många Ampere man får ut på varje lina.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem

Har en gammal burk med ett Qtek nätagg, förutom att man kan höra om datorn är igång eller inte redan innan man har gått in i huset så stänger den av sig själv lite då och då, speciellt om den blir varm. Riktig kvalitetskänsla.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

mitt q-tec bigfan500w har hållit fint typ 1 3/4år nu...höll bra enda tills jag inhandlade ett 7900gt.
säkert hälften av er som klagar har endast hört eller läst i nått forum om dessa nätagg. Nåjaa förrän alla hoppar på mig av ilska så kan jag erkänna att q-tec verkligen haft dåliga nätagg. Men ni som läst recension och dylik skit. Ni tror inte dom förstorar upp nackdelarna bara för att det är q-tec?

---------
Edit: om min svenska grammatik i ovanstående inlägg är bristfällig kand det bero på överflödiga promillen med alkohol i mitt blodomlopp

Permalänk
Medlem

min lokala datoraffär (BK Data) har bara qtec agg :S jag tror dom lever på kassa saker som dom får byta

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

är det felskrivningar eller pratar folk om alla tre olika märkena? För Q-tek, Q-tec och Q-tech är tre olika tillverkare. Bara för all klargöra lite.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinnica
AHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!

Skämt åsido, QTEC är aldrig acceptabelt, det duger inte ens till att driva kaffekokare

Jag driver dock med mitt 500w qtec

Amd athlon 4200+ dual core
Gigabyte Ga-k8n sli
Gainward bliss 7950GT 256mb
1Gb twinmos 2 st 512or
200gb samsung spinpoint
60Gb WD
2st nätverkskort
2st uv rör på 10 cm styck
dvd brännare och en gatewatch

men det är på gränsen

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu får ni lägga av!

Jag har ett QW-tek 500watt

Nuförtiden palalr den knappt båda mina hdd's samtidigt men det är en annan sak.

med bara en disk så bootar den så snällt 14 fall av 15

Lustigt att den största "lansbäraren" för Q-Tek i denna tråd, är en av dess största belackare på samma gång.

Tror de flesta på detta forum skulle kalla ett agg du just beskrev, för totalt skit och hivat det fortare än kvickt..

VV och notera att jag inte menar något ont nu KlavKalash, men jag delar inte riktigt din åsikt om Q-Tek

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?