Permalänk
Medlem

Klurigt problem

Hej!

Jag håller på att bygga ihop en äldre dator men har stött på lite problem.

AMD XP 2100+
512 MB Sdram
Asrock moderkort
2 st IDE 7200 RPM diskar
2 st cd enheter varav brännare och dvd läsare.

Det första problemet kom vid windows installation av XP datorn hänger sig under formatering.
Happ tänkte jag byter ut nättaggregatet från ett 300w till ett 350 provar att installera.
Lyckas med detta allt fungerar till jag kopplar in hårddisk nr 2 och cd läsare nummer 2 som varit urkopplade under installationen av XP.
Datorn hänger sig i bios, under installation av XP under nästan alla olika tillfällen.
Har provat med andra ramminnen andra hårddiskar annat grafikkort,

Snälla nån som kan komma med nån bra ide?
Nästan samma symptom som 300w nätaggregatet men 350w måste väl räcka?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Prova att installera från den andra optiska enheten. Jag hade problem att installera XP från en DVD-läsare medan det gick finfint från CD-enheten.

Edit: Jag fick aldrig ihop det OM du öht lyckades att installera XP efter att du bytt till 350W

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Hej jag har provat att installera ifrån båda enheterna.
Har ej lyckats installera windows nu när allt är inkopplat.
Datorn hänger sig under installationen till och med ibland direkt efter uppstart när bios visar upp vilka enheter som är anslutna via IDE kanalerna.

Permalänk
Medlem

Kolla på moderkortet hur kondensatorerna ser ut. Är de svullna/läckt ur brun sörja upp till kan alla dina bekymmer bero på det.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

ta bort bada lasarna och installera med USB och se om det funkar

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk
Medlem

Har kollat kortet inga trasiga kondingar eller dyl allt ser jättebra ut.
Har provat att byta IDE kablar nu också ingen skillnad där heller.
Tyvärr har jag ingen möjlighet till att installera från en usb disk eller dyl.

Permalänk

hinner du se tempen i bios?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ibland hänger sig Bios när man ska kolla runt men jag har lyckats kolla tempen proccesorn ligger runt 50-55 grader har jag för mig volt antal o allt verkar stämma också.

Permalänk

50-55 låter högt efter bara någon min... körde en p1a B kylare på en amd duron 700mhz utan fasta i 3 månader i stabilar 34 c.. när jag tryckte dit pasta så sjunk tempen 7grader ..

se över din burk av damm osv.
rengör kylaren och bytpasta..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hej nu har jag varit iväg och köpt pasta och lagt på ett tunt lager temperaturen sjönk lite grann men alla problem kvarstår.

Permalänk
Medlem

kolla så att du inte köra alla på master eller alla på slave

Permalänk
Medlem

Hej tack till allihopa som svarat!

Problemet kvarstår har uteslutit flera faktorer.

Datorn verkar hänga sig när processorn överstiger 50 grader
har provat flera olika kylare men med samma resultat.
Det jag tycker verkar konstigt är att AMD's orginal kylare för en XP3000+ inte heller fungerar utan att processorn fortfarande överstiger barriären av 50 grader har strykt ett tunt lager med kylpasta.

Trimmar jag ner processorn till en AMD 1500+ flyter systemet sjysst (med nedtrimming menar jag sänkt buss till 200 istället för 266)

Vad tror ni är trasigt moderkort eller processor?

Permalänk
Medlem

en processor ska ju klara 50 grader utan problem, de ska klara över 60 grader innan nått muppar ur

Permalänk

min athlon xp 2800 ( kanske ) har gått på minst 55 grader konstant nu i 2 år , den är på 24/7 så 50 grader ska din nog klara.

dock kan du ju testa att instalera windows på natten när det e kallare och eventuellt sätta en bordsfläkt o blåsa i lådan för då borde ju inte temperaturen gå lika högt. det e ju annars asvarmt på dagarna nu också så om processorn går lite varm så e nog inte så konstigt.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Hej bordsfläkt har jag testat sänker tempen med 2 grader.
Jag ger nog upp och införskaffar en annan processor och moderkort.
Men ett stort tack till alla som engagerat sig och försökt hjälpa till.