Permalänk

Bästa clockning-moderkort för 939AMD...

Jag har nu ett asrock939sata2 vilket kanske inte är det bästa att överklocka.
Det behöver inte ha en massa fineser men sli vore bra att ha och att den kan överclocka bra.
Tittade på Asus hemsida men är osäker.
Kanske det är helt onödigt att försöka klocka mera vad vet jag?
Tacksam för hjälp/ Stefan

Permalänk
Medlem

DFI?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Avstängd

Valfritt dfi, lanparty når man nog något högre med, mitt infinity kommer jag upp i ~350 fsb!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

dfi

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Ok vilket DFI som helst då? inget specielt modelnummer?

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=45622&ref=Buggy

Köp de kortet.

Otroliga minnesintsällningar, över 2.0V på cpu:n, hela 4.0V på minnena och såklart Nforce4 som är ett riktigt bra chipset.

Lycka till du kommer att bli riktigt nöjd

Permalänk

Köp NF4 Ultra-D istället så får du SATA2

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Den verkar ju bra men jag vill gärna ha SLI.
Dfi lanparty UT NF4 sli-dr expert verkar ju vara en av dom bästa?
Är det någon som har erfarenhet av denna DFI-moderkort.

Jag har 4000+ san diego har clockat det 2700Mhz på orginal volten 1.4v, och 2st 512Mb kingston hyperx 2-2-2-5-1t 430Mhz 1.7v orginal,det borde vara en bra grund att överclocka på.
På asrock-moderkortet så är ju ändringar på volten mycket begränsad tyvärr för jag är annars nöjd med kortet.
Vill om det går få CPU över 3.0Ghz
Hälsningar/stefan

Permalänk
Medlem

DFI expert var toppmodelen för DFI´s Nforce 4 moderkort ( om man räknar bort Venus), jag körde själv med Expert under en rätt lång tid och var väldigt nöjd med överklockningsegenskaperna och BIOS.

Sedan eftersom Expert kortet funnits ute nu en längre tid så är moderkortet ochså väldigt stabilt, om du vill ha ett moderkort där du har full kontroll över överklockningen ( inställningarna ) så är DFI expert ett ypperligt val.
Sedan så har DFI flyttat om på kortet litegranna gentemot tidigare Nforce korten, tex längre mellan PCI-E platserna och minnena flyttade till sidan om sockeln istället för ovanför mm mm.

Sedan så har DFI satt på EPS 8 pin iställer för 12v 4 pin och på så sätt få stabilare strömtillförsel osv, bättre möjligheter för dom med lite extremare kylning mm

Det finns massor av bra egenskaper på detta kortet och om du ska köra på DFI och överklocka så tycker jag absolut du ska köra på Expert.
Saken är att tidigare Nforce 4 korten som DFI släppte dom var inte helt igenomtänkta på vissa punkter men dom tog till sig dessa misstag och rättade till dom på Expert.
Nu så menar jag inte att Expert är det perfekta moderkortet men dom stora missarna på deras tidigare moderkort var fixade på Expert vilket gör detta moderkortet det bäst lämpade i min mening om du vill köra på DFI och Nforce 4.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk

Om man ska inte tock klocka så behöver det inte vara DFI. Jag bytte till Asus A8N32-SLI Deluxe efter att min DFI nF4 SLI-D gav upp, och jag kunnde klocka lika bra, faktiskt lite bättre med Asus mobo än med min föra DFI. Det som är lite negetiva med nuvarande mobo är att den hade inte lika många inställingar i BIOS som med DFI. Men det har inte hindrat mig att klocka eller nåt, snarare mindre huvudvärk om vad ska ändras och inte.

my 2 cents

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

om du inte ska köra sli kör på ett dfi ultra-d. bästa pris/prestanda

Permalänk

Dom säljer DIF-expert för (1790kr på datorbutiken),låter faktiskt som ett bra pris för att vara ett topp-kort, och jag ska kolla extra på Asus A8N32-sli (1510kr på levitech.se) för Asus gör som alltid bra morderkort, frågan är om det är värt dom extra 280kr? för ett DIF-Expert, det lutar åt det!
Och sli är ett krav
Tack för all hjälp/ stefan