Permalänk
Medlem

Mac Ibook Funderingar

Tja

har funderat på att byta till mac ett bra tag nu, vill helt enkelt ha något som fungerar och inte krånglar och knasar sig så fort man flyttar en liten filjävel.

Jag jobbar mycket med film, musik och bilder så därför tycker jag mac låter som ett bra val, har dock massa funderingar kring bytet från windows till mac.

Har kollat lite närmare på Mac Ibook, är det något att ha om man vill jobba med film, musik m.m. , klart man har lite överseende när det gäller en bärbar datorn såklart.

Någon som äger en Ibook som kan berätta lite mer om hur det är att jobba med en mac , skilljer den sig mycket från windows, funkar programmen som dom skall utan att dom hänger å har sig ?

Följer det med några redigeringsprogram m.m. när man köper Ibook ?

Tack på förhand!

ZoulE

Permalänk

Ibook skall du inte skaffa, den är gammal och innehåller en G4-Processor
Du skall ha en Macbook med en Intel Core Duo.

På en macbook fungerar allt som det skall, du får med iMovie, iPhoto och Garageband för att pyssla med film, bilder och musik. Programmen är ju inte high-end direkt men klart bland de bästa när det gäller consumer-program, speciellt med tanke på att man får med dem gratis

Efter att du använt Mac OS X ett tag kommre du inte att vilja gå tillbaka till windows, men även om det skulle vara någonting du saknar där, så går det ju numera att köra windows på macbooken, samtidigt som du kör Mac OS X. Du kan alltså köra operativsystemen sida vid sida om du har lust.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

ah fel av mig menade Macbook hehe, låter bra så man kan köra windows på en mac dator nu för tiden ^^ hehe inte för att man planerar att göra det eller så ^^ men det kan vara bra att ha med om man av någon anledning måste köra ett visst program som bara fungerar i windows, låter som det perfecta köpet faktiskt , ingen som kan lägga upp en film eller något som visar lite hur det ser ut när man jobbar med en macbook , är väldigt sugen på att se skillnaden innan man kastar sig över knapparna och trycker hem en

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle han inte göra en till demo med OSX?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

OS X är förjävla vackert.

Permalänk
Medlem

på minner mig om compiz...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
på minner mig om compiz...

Tvärtom då OS X var först.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Skulle han inte göra en till demo med OSX?

hey! Det är jag som gjort den filmen ...
Det kom av sig, och sen sålde jag powerbooken.

Har dock tillgång till dv-kamera med video-in och andra trevliga saker för att få upp kvalitén, och har tillgång till en iMac, men det hade varit trevligare med en intel-mac - men det är på is just nu

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för svaren ^^ pauq kan du inte ladda upp filmen igen så man hinner få hem den är sugen på att se den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Tvärtom då OS X var först.

vä? jag sa bara att det påmindemig om compiz, inte att compiz vvar först, eller hur?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
hey! Det är jag som gjort den filmen ...
Det kom av sig, och sen sålde jag powerbooken.

Har dock tillgång till dv-kamera med video-in och andra trevliga saker för att få upp kvalitén, och har tillgång till en iMac, men det hade varit trevligare med en intel-mac - men det är på is just nu

Du har inte övergett Apple va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Du har inte övergett Apple va?

Nej. Jag stormtrivs i Mac OS X, men jag har ingen Mac i hemmet för tillfället.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Nej. Jag stormtrivs i Mac OS X, men jag har ingen Mac i hemmet för tillfället.

FIXA!
(eller väntar du på en uppgradering?)

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Fan va sugen man blir på en nu när man kollat på lite filmer om den , tar nog fan å beställer hem en , blir nog en MacBook Pro 17 tum , lika bra att ta rediga grejer från början ^^ , måste bara få min PC såld först , va kostar ett 1 GB minne till macbook förresten måste ha ett till ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE
Fan va sugen man blir på en nu när man kollat på lite filmer om den , tar nog fan å beställer hem en , blir nog en MacBook Pro 17 tum , lika bra att ta rediga grejer från början ^^ , måste bara få min PC såld först , va kostar ett 1 GB minne till macbook förresten måste ha ett till ^^

Runt tusen spänn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE
Fan va sugen man blir på en nu när man kollat på lite filmer om den , tar nog fan å beställer hem en , blir nog en MacBook Pro 17 tum , lika bra att ta rediga grejer från början ^^ , måste bara få min PC såld först , va kostar ett 1 GB minne till macbook förresten måste ha ett till ^^

Räcker inte en 13" MacBook? Badar du i stålar eller?

Permalänk
Medlem

Nja vissa jobbar faktiskt, billigt intresse också

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag fundera ut vilken storlek jag vill ha och välja efter det. I min värld är laptops till för att ha med sig på något vis, annars kan du ju lika gärna köpa en iMac/Mac Pro. Sen skulle jag fakiskt vänta nån månad det är ju ett expo på ingång och även om det nu inte blir några nya produkter kan man alltid tänka sig prisändringar.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag vill ha en stor skärm är att jag har jobbat med 3Ds max och maya en hel del, sen är mycket ram att föredra om man vill få ett bra flyt i program, Är Macbooken tillräckligt kraftig för att driva maya flytande vid lite mer avancerad modelering.

Tack för alla svaren ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE
Tack så hemskt mycket för svaren ^^ pauq kan du inte ladda upp filmen igen så man hinner få hem den är sugen på att se den

Jag har hostat den där filmen i över ett år nu. Den är fortfarande uppe... Om det är Turbonalles film nu menar.

By the way turbonalle...
Filmen genererar lite mindre trafik nu...
Förr genererade den ca 20GB varje månad, första halvåret jag hostade den, men senaste månaderna har den varit nere på ca 7GB varje månad... alltså ca 200-250st views per månad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
By the way turbonalle...
Filmen genererar lite mindre trafik nu...
Förr genererade den ca 20GB varje månad, första halvåret jag hostade den, men senaste månaderna har den varit nere på ca 7GB varje månad... alltså ca 200-250st views per månad.

Det är helt galna siffror!
Suget att skapa något nytt ökar ju rejält när man hör sånt.. Just nu jobbar jag 7 dagar i veckan så mitt huvud är i zombie-mode typ hela tiden och fritid är nånting man minns lite svagt från förr =/ har dock tillgång till dv-kameror som sagt, och lite idéer har jag också

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

När tråden ändå finns kvar så kan jag lika gärna ställa lite mer frågot kring mac ^^

Vilken av macbookarna kan klå en sån här PC:

Amd 64 3200+ 640 kb cach

2x512 Gb DDR ram 400 mhz dual channel

Ati radeon x850Pro

250 GB sata disk

vanliga macbook 13 tum/skärm

eller en Macbook pro ? gissar dock på Pro versionen då den har ett riktigt grafikort och inget integrerat.

en annan fråga

OS X:

vilka ersättningsprogram finns det för följande windows program? :

Daemontools

Messenger

Nero

DVD decrypter

DVD2one

Torrent klient

Maskinvaror:

har köpt mig en DV kamera och funderar nu om den fungerar med en mac ?

Det är en sony DCR-HC23E

Sista frågan

Är det svårt eller jobbigt att byta från PC till MAC ? har varit en PC människa hela livet typ och är lite orolig när det väl gäller bytet, men jag är bara så jävla trött på att windows piss..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE

vilka ersättningsprogram finns det för följande windows program? :

Daemontools

antingen det inbyggda i osx eller genom brännarprogrammet Toast som kan mounta image-filer. men osx klarar iso o lite annat.

[QUOTE]
Messenger
[/QUOTE]

Microsoft MSN
aMSN
adiumX
Proteus
Fire

finns säkert fler.

[QUOTE]
Nero
[/QUOTE]

Toast, kanske inte lika komplett som Nero, men mer än nog bra. dyker upp lite nya brännarprogram då och då nu när de bytt plattform.

[QUOTE]
DVD decrypter
DVD2one
[/QUOTE]

DVD2oneX finns ju faktiskt. finns säkert fler.

[QUOTE]
Torrent klient
[/QUOTE]

Azureus
Transmission
Bittorents egna
Tomato
Bitrocket
bits on wheels

finns nog fler om man söker.

[QUOTE]
Maskinvaror:

har köpt mig en DV kamera och funderar nu om den fungerar med en mac ?

Det är en sony DCR-HC23E

[/QUOTE]

Har den bara en firewire ingång eller usb, så lär det inte vara nå problem o få det o funka med iMovie osv. kan inte se varför det inte skulle funka. söker man på kameran så står det ju dessutom att den stöds av os x. de följer ju nästan alltid standarder, så tror vilken kamera som helst i stort sett lär funka utan nå vidare drivrutiner, speciellt från en sådan stor tillverkare som Sony

[QUOTE]
Sista frågan

Är det svårt eller jobbigt att byta från PC till MAC ? har varit en PC människa hela livet typ och är lite orolig när det väl gäller bytet, men jag är bara så jävla trött på att windows piss..

[/QUOTE]

svårt o säga då det är högst personligt, men läser man på nätet hur folk som bytt upplever os x så är det väldigt få som tycker det är svårt o lära sig osx. måste säga att jag inte på rak arm kan säga att jag sett nån alls som tycker att osx är svårt. själv tyckte ja bytet va lätt, man lärde sig allt det viktiga på bara nån vecka eller två, om inte fortare till och med. hjälpen som finns i osx är även bra, + att det finns hur mycket info som helst på nätet.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE
Vilken av macbookarna kan klå en sån här PC:

Amd 64 3200+ 640 kb cach

2x512 Gb DDR ram 400 mhz dual channel

Ati radeon x850Pro

250 GB sata disk

vanliga macbook 13 tum/skärm

eller en Macbook pro ?

På processor och minnesfronten vinner både MacBook och MacBook Pro. Hårddisken är sannolikt snabbare på pc-n. MacBook Pro borde ha ett bättre grafikkort. Men tänk också på att du jämför en stationär dator med bärbara. Så hårddiskprestandan blir sämre. Det gäller alla bärbara oavsett operativsystem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE

har köpt mig en DV kamera och funderar nu om den fungerar med en mac ?

Det är en sony DCR-HC23E

Borde funka. Den har ju Firewire-utgång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE

Är det svårt eller jobbigt att byta från PC till MAC ? har varit en PC människa hela livet typ och är lite orolig när det väl gäller bytet, men jag är bara så jävla trött på att windows piss..

Jag tycker det är hur lätt som helst. Att flytta bilder, filmer, musik mm är jättelätt. Med lite pyssel kan man även få över alla mail. Att sen lära sig hur saker funkar funkar är inget problem det heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE

vilka ersättningsprogram finns det för följande windows program? :

Daemontools-> Är inte det i första hand till för spel? Det går att räkna spelen som finns till mac på två händer. Eftersom macar med Intel-processorer kan boota i Windows kan du fortsätta spela de spel du redan har.

Messenger-> Microsoft har en officiell klient. Det stöjder dock inte video-chat. Ska enligt rykten komma under 2007. Det finns andra klienter som stöjder video men helt ärligt funkar det lite halvdant.

Nero-> Toast 7. Grymt bra och lättanvänt program för att bränna i princip allt. http://www.roxio.com/enu/products/toast/titanium/overview.htm...

DVD decrypter-> MacTheRipper. http://www.mactheripper.org/

DVD2one-> Finns till mac.

Torrent klient-> Det finns.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret ^^

tror nog att jag kommer stormtrivas i OS X ^^ frågan är bara vilken Mac man skall välja

har funderat på en macbook pro men har även kollat lite på vanliga Macbook

tycker personligen vanliga Macbook är grymmt mycket snyggare än den stora Pro versionen, frågan är bara om den har kraft nog att klå min PC som jag sitter på just nu, kommer dock att uppgradera till 2 Gb ram om jag väl skaffar mig en macbook, men kan det vara tillräckligt tro ?

Finns det DVDbrännare i Macbooken ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoulE
Tack för det snabba svaret ^^

tror nog att jag kommer stormtrivas i OS X ^^ frågan är bara vilken Mac man skall välja

har funderat på en macbook pro men har även kollat lite på vanliga Macbook

tycker personligen vanliga Macbook är grymmt mycket snyggare än den stora Pro versionen, frågan är bara om den har kraft nog att klå min PC som jag sitter på just nu, kommer dock att uppgradera till 2 Gb ram om jag väl skaffar mig en macbook, men kan det vara tillräckligt tro ?

Jag valde MacBook för jag tyckte inte en MacBook Pro var värd sitt pris. Kör den med 2GB minne och allt går som en dröm. Det enda som är snabbare med en Pro är grafikkortet. Men eftersom jag inte spelar spel är det inget problem. För mindre än en MacBook Pro standard kostar fick jag MacBook 2,0Ghz, 2GB minne, 20" platt skärm och en iPod nano.

Så ska du spela nyare spel kommer du behöva bättre än dagens MacBook. Är spel inte viktigt klår både MacBook och MacBook Pro din pc.

All MacBook som har 2,0Ghz processor har dvd-brännare.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Låter nästan för bra för att vara sant men för skojs skull så vill jag göra en sista jämförelse mellan min PC och Macbook 2 ghz 2 Gb ram.

Den datorn jag sitter på nu kör hl2 utan minsta lagg på maxade inställningar även med all aa på, skulle det vara möjligt att köra det laggfritt på en macbook med hyfsade inställningar eller är det helt hopplöst ?

sen en annan sak, jag jobbar mkt med 3dsmax just nu, funderar på att fixa maya om jag byter till mac dock, men är macbooken tillräckligt kraftfull för att kunna driva programmet ? utan att typ sega ner sig när man gör lite mer krävande saker.

hehe tack för dom väldigt snabba svaren alltid trevligt att skriva här ^^ får alltid svar på det jag vill veta ^^ på ett eller annat sätt

Permalänk

Google is your friend:)
http://www.youtube.com/watch?v=SgRq_ddLJbs
http://www.youtube.com/watch?v=2Oyv4-pRjfE

Sen vad det gäller Maya. Systemkraven är ju inte tokhöga:
Windows: Intel® Pentium® 4 or higher, AMD Athlon XP® processor
Macintosh®: Power Mac® G5
1GB RAM
CD-ROM Drive
Hardware-accelerated OpenGL® graphics card
3-button mouse with mouse driver software
450 MB of hard disk space

Grafikkortet i en MacBook klarar ju OpenGL kravet. Problemet för tillfället är mer att Maya inte finns i en version för Intel-baserade macar. Du kan fortfarande använda Maya via Rosetta (en slags emulerad miljö för att köra program skrivna för PowerPC-baserade macar). Du tappar dock en del i prestande på det sättet. Hur mycket har jag dock inte en aning om. Men Google har säkert svaret även där.

Glöm heller inte att möjligheten finns att köra Windows och windowsprogram på en Intel-mac. Vill du inte behöver du inte släppa allt du gör på din PC direkt.
- BootCamp från Apple låter dig installera Windows på en egen partition på macen. Du bootar sen upp i Windows och kan använda Windows som på vilken PC som helst.
- Parallels. Ett program som kör Windows i ett fönster i Mac OS. Funkar jättebra. Har själv precis installerat Windows Vista RC1 för att testa
- Crossover. Låter dig installera windowsprogram på macen utan Windows.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Okej skulle nog tro att maya hinner komma i en nyare version innan jag hinner fixa hem det ändå så ^^ men det låter super faktiskt, blir nog en Macbook 2.0 Ghz med 2 Gb ram , förresten hur mycket bättre är macbooken än pc´n jag nämde tidigare, någon sa att den utklassade den om man bortsåg från spelandet men med hur mkt slår den den ? hehe kanske kan vara kul att veta bara ^^ tycker dock att hl2 flöt på förvånansvärt bra i den upplösningen på en av filmerna ^^