AMD släpper Athlon64 X2 5200+ i tysthet

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Athlon64 X2 5200+ i tysthet

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken dålig slogan
"do more in less time"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vilken dålig slogan
"do more in less time"

Varför, det stämmer väl?

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T10000
Varför, det stämmer väl?

Klart det stämmer, men det gör den inte bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Klart det stämmer, men det gör den inte bra

En mer korrekt slogan borde vara "Do a little more in less time, and pay twice as much"

Permalänk
Avstängd

Inte intressant tralalala..............

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Inte intressant tralalala..............

Åja, lite mer intressant än meningslösa inlägg är det nog.

I alla fall är det en prolle jag skulle vilja ha. Dessvärre får jag leva med 939 ett tag till. Mera cache är dock mumma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Åja, lite mer intressant än meningslösa inlägg är det nog.

I alla fall är det en prolle jag skulle vilja ha. Dessvärre får jag leva med 939 ett tag till. Mera cache är dock mumma.

Den är på dock för hög prissatt. Hade den legat under 2500:- så hade det kanske varit ett bra köp...

Permalänk
Medlem

Bortsett från DDR2 stödet och lite lägre strömförbrukning så är det väl i grund och botten en FX-60:a.
Då denna kostar 6250:- på Komplett fn så kan ju alla som redan har AM2 bräda vara lite gladare över att få minst lika bra prestanda (gentemot oss stackars 939or) för ett par tusen mindre.
Men ska man köpa allt nytt så finns det tyvärr ingen anledning att ens snegla på AMD för stunden. Ska bli kul med lite konkurrens igen, för AMD bidar nog bara sin tid med Quad core, K8L o dyl. De vet att 5200+ inte är ett hot mot Core 2 Duo.

Permalänk
Medlem

Är det inte dags att AMD lämnar A64 bakom sig, och spöar Intel med nånting nytt, visst, A64 var bra på sin tid, tyvär börjar det bli ett tag sen nu...

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clearion
Är det inte dags att AMD lämnar A64 bakom sig, och spöar Intel med nånting nytt, visst, A64 var bra på sin tid, tyvär börjar det bli ett tag sen nu...

knappast.....nu när DELL ska använda sej av AMD processor så går det inte få bort

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clearion
Är det inte dags att AMD lämnar A64 bakom sig, och spöar Intel med nånting nytt, visst, A64 var bra på sin tid, tyvär börjar det bli ett tag sen nu...

Du får vänta drygt ett år på nästa AMD processorarkitektur för desktopmarknaden.

Permalänk
Avstängd

jag hade tyckt det hade varit en bra cpu o köpa,men kostar den äver 2000kr är det ju för dyr.

Permalänk
Avstängd

AMD har ägt intel i 3 år sedan 64 serien kom.

Att Intel introducerar en dual core till så lågt intropris är tack vare AMD.
Jag minns typ 3ghz intel p4. 7-8k och liknande priser rakt ned när den släpptes.

En dual2core for 1700kr idag är en rent taktisk Intel prissättning om AMD inte varit med, hade den kostat 3ggr mer samt inte funnits i handeln på 5 år till...

Kört AMD i alla år och varit helnöjd.

Byte till intel då deras nya serie med prissättningen var rena rean.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

trevligt, äntligen en snabb CPU med 2mb cache.. kommer bli min nästa

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
trevligt, äntligen en snabb CPU med 2mb cache.. kommer bli min nästa

Inte värt pengarna, än så länge. De kan ju gärna inte ta 4k för den?

edit:
såg fel på priset.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
AMD har ägt intel i 3 år sedan 64 serien kom.

Nej, det har dom inte.
Möjligen A64/Opteron vs P4, men marknaden består inte bara av dessa CPUer.

Ont: Dumt att köpa en 5200+ när man kan klocka upp sin 4xxx+ till ungefär samma frekvenser som en 5200+ klarar av klockad.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Nej, det har dom inte.
Möjligen A64/Opteron vs P4, men marknaden består inte bara av dessa CPUer.

Ont: Dumt att köpa en 5200+ när man kan klocka upp sin 4xxx+ till ungefär samma frekvenser som en 5200+ klarar av klockad.

Den har mer cacheminne.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Inte värt pengarna, än så länge. De kan ju gärna inte ta 6k för den?

nä, men 4000..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nä, men 4000..

Fortfarande för mycket, säg 2500:- eller mindre och jag hade köpt den idag.. Men 4000:- är sjuk mycket pengar för en cpu som lär få stordäng av E6600

Permalänk
Medlem

Opteron finns ju till Am2 för 2500.- så den kommer nog hamna där.

Permalänk
Medlem

läs under sträckethär (kanske inte billigt denna gång)

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Den har mer cacheminne.

Men mera cacheminne ger knappt någon skillnad i verklig prestanda, förutom möjligen i WinRar. Skulle tro att den har i det närmaste identisk prestanda som 5000+ i de flesta program.

Men det är positivt att den har lägre TDP.

Permalänk
Inaktiv

när kommer FX-64 och 5400+?

Permalänk
Medlem

Den blir fin att ha i surfburken.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Den har mer cacheminne.

Ööö nej det har den inte, den har samma mängd som X2: 4000+/4400+/4800+.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Intressant att amd ändå ligger långt fram vad gäller strömförbrukning trots sämre tillverkningsprocess. Vad kan de inte göra med 65nm med ännu lägre vcore?

Jag tycker ändå valet är svårt till min nya rigg. Amd har trevliga chipsets ute nu men nya Asus mvp verkar inte bli så bra som hoppats. Kan tänka mig en e6600 på Dfi Rd600 om jag lyckats få en sån. Multipelhanteringen i Cnq mm känns ändå bättre än Eist (varför inte lägre än x6?)

Antagligen kommer amd 65nm bli intressant gällande pris/prest. Nu innan känns det lite dyrt på 2*1 L2 chipen. Fast opteron kan vara ett alt.

Chipsets och strömförbrukning är viktigt för mig och nforce och Intel känns lite efter på chipsets. 965 drar alldeles för mkt och Nforce ska vi inte tala om.

Permalänk
Medlem

Om AMD verkligen inte släpper en ny arkitektur innan den här tiden nästa år kommer de att ligga efter. Ganska mycket. De får snabba på, tycker jag... de kan göra bra arkitekturer, den saken är det inget snack om...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter, nu kanske priserna på de övriga processorerna slipas
Förstår inte vart den negativa inställningen kommer ifrån, det är ju alltid så här.
Intel släpper en cpu som krossar Amd, Amd släpper en cpu som krossar Intel etc etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5