Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

FreeNas Hjälp ? Streaming

Tjenna

Behöver lite hjälp med FreeNas.

Då är frågan kan man streama från freenas? folk har givit mig tipset att använda freenas till ftp, och steaming men jag förstår bara hur man får igång ftp.

Vi säger att kompisen går in på ftp servern och vill lyssna på en låt utan att ladda ner den till honom, utan att ftp servern streamar den?

hmm går detta att lösa på något sätt..

Skulle vara grymt taksam för hjälp.

Annars om detta verkligen inte går så får man väll installera Xp och installera någon sorts delnings program med streaming?

Men FreeNas är ju grymt mycket bättre..

Visa signatur

-(E6600)-|-(Asus P5K WS)-|-(4gig pc6400 A-data)-|-(Asus Geforce 8800Gts 640mb)-|-(WesterDigital 74gig Raptor)-|- (x2 WesternDigital Raid Edition 500gig)-|-(Cooler Master 650)-|-(Windows XP Proff 64bits)-

Permalänk
Medlem

Samba skulle nog kunna utfärda dina behov.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med streaming exakt? HTTP eller RTSP streaming av multimedia över nätet?

Ibland när jag kollar en film från filservern direkt via nätet, så kallar mina polare det för "streamar", men det är ju bara vanliga Samba egentligen.

Så är det "läsa filer över nätverket" eller "strömma multimedia ut till internet" du är uteefter ?

Permalänk
Medlem

Över ett lokalt fiber nät är det, hmm liksom man öppnar ftp programet ser en film man vill kolla på, dubbel klickar och så startar filmen ? förstår du. finns det något sätt att få de på det sättet eller liknade,

Rtsp = ??

Tack

Visa signatur

-(E6600)-|-(Asus P5K WS)-|-(4gig pc6400 A-data)-|-(Asus Geforce 8800Gts 640mb)-|-(WesterDigital 74gig Raptor)-|- (x2 WesternDigital Raid Edition 500gig)-|-(Cooler Master 650)-|-(Windows XP Proff 64bits)-

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du fiber hemma? jäklar..
Hursomhelst är det samba eller NFS du vill köra, det blir effektivast och enklast.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

finns samba till windows?

Visa signatur

-(E6600)-|-(Asus P5K WS)-|-(4gig pc6400 A-data)-|-(Asus Geforce 8800Gts 640mb)-|-(WesterDigital 74gig Raptor)-|- (x2 WesternDigital Raid Edition 500gig)-|-(Cooler Master 650)-|-(Windows XP Proff 64bits)-

Permalänk
Hedersmedlem

samba ÄR en unix-implementation av windows fildelning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

okay går det att köra över wan?

Visa signatur

-(E6600)-|-(Asus P5K WS)-|-(4gig pc6400 A-data)-|-(Asus Geforce 8800Gts 640mb)-|-(WesterDigital 74gig Raptor)-|- (x2 WesternDigital Raid Edition 500gig)-|-(Cooler Master 650)-|-(Windows XP Proff 64bits)-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_crasy_man
okay går det att köra över wan?

går ju, inte rikigt rekomenderat dock. själv kör jag med VPN tunnel om jag inte är hemma.