Undrar hur mycket den rymde..

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket den rymde..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

NAJS ... fy fan.. dock så rymde den nog rätt blygsamma MB

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Här står det lite mer om bordet.

Visa signatur

I min värld är det ofta redan för sent, det är fullt av brända skepp och raserade broar.

Permalänk
Medlem

haha den var fin XD Vill ah en sån

Permalänk

tänk er en hårdisk i den storleken med dagens teknologi! Om en 3,5 tums hårdisk kan hålla 750, nästan 1 tb, så borde en sån där hålla kanske 750tb istället!:D

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Fyfan vad häftigt, det passar värkligen bra som bord också.

Permalänk
Medlem

56mb rymde den om jag räknat rätt från användarmanualen

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

coolaste bordet ja sett, en sån vill jag ha..

Permalänk
Medlem

Vad var rotationshastigheten på den där saken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m8e
Vad var rotationshastigheten på den där saken?

Som en LP skiva?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Som en LP skiva?

900 rpm enligt manualen, dvs ca 27ggr snabbare än en LP-skiva

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk

Tänk om den skulle "lossna", UFO setts över STHLM =D

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

på sidan 13 i manualen står det om hydraulik motorn som flytar läsarmen.. Hydraulik är sånt som man har på grävmaskiner...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

borde inte den vibrera väldigt mkt? ^^

Visa signatur

Grafikkort: 7900XTX | Processor: 7800X3D | Moderkort: Asrock B650 PG Riptide | Ram: Kingston Fury Beast 2x16gb 6000mhz. | Mainskärm: 27" 1440p UltraGear™ (27GP850) QHD Nano IPS 180hz | Extraskärm: 27" 1080p AOC 27G2 144hz ips | Disk1: NVMe Seagate FireCuda 510SSD 2TB | Disk2: SATA SSD Kingston A400 480GB | Disk3: SATA Western digital 3000GB 5400rpm.
| Chassi: Fractal north | Headset HyperX Cloud Alpha 2 wireless | Tangentbord: HyperX Alloy elite 2 | Mus: Razer deathadder v2 pro

Permalänk
Medlem

Inte om den är balanserad.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Inte om den är balanserad.

Frågan är om den skulle mått bra om den vibrerade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gökel
Frågan är om den skulle mått bra om den vibrerade

Flickan skulle nog inte klaga

Permalänk
Medlem

Trevlig möbel...

När jag började jobba som stordator operatör på slutet av 80talet hadde vi lösa packar som rymde 300Mb, rotationshastigheten var redigt hög, tog nog en 20-30sek för dom att spinna ner så man kunde ta ur packen ur driven, och då var det ändå en broms på navet. Disk krashar var intressanta... När luftkudden under ett huvud av någon anledning försvann, omvandlades disken till en svarv.. Kunde bli en hel del aluspån i driven om det fick svarva på en stund.

Senare jobbade jag på ett annat ställe där vi använde packar med 500Mb, för att få högre lagrings kapacitet per packe så hadde man bara lagt till ett par skivor, både tunga och bäsvärliga att lyfta i/ur drivarna.

Nostalgi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tos
Trevlig möbel...

När jag började jobba som stordator operatör på slutet av 80talet hadde vi lösa packar som rymde 300Mb, rotationshastigheten var redigt hög, tog nog en 20-30sek för dom att spinna ner så man kunde ta ur packen ur driven, och då var det ändå en broms på navet. Disk krashar var intressanta... När luftkudden under ett huvud av någon anledning försvann, omvandlades disken till en svarv.. Kunde bli en hel del aluspån i driven om det fick svarva på en stund.

Senare jobbade jag på ett annat ställe där vi använde packar med 500Mb, för att få högre lagrings kapacitet per packe så hadde man bara lagt till ett par skivor, både tunga och bäsvärliga att lyfta i/ur drivarna.

Nostalgi.

Var det dessa som såg ut som toppmatade tvättmaskiner, där man lyfte ur ett plasthölje med skivpacken i ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hej
Ja precis, skivpacken har ett nav med en axel i, axeln har gängade hål i båda ändar. Packen har som du skriver ett plasthölje, som ett tårt fats lock, med en skruv i toppen med hantag. När man lyft ner packen i driven skruvar man fast den i spindeln. Sedan skruvar man baklänges så lossar "tårt fat locket" och man tar bort det, låter bli att nysa, och stänger locket på driven. Operatörer var ett lättroat släkte, man kunde ta en penna och trycka ner i säkerhets brytaren.. Då gick driven att köra med locket öppet.. Något fick man ju hitta på under nattskiften...

Permalänk
Medlem

Vad jobbade du med för system och hur gamla var de? Var det riktigt stora IBM eller VAX/PDP:er? Kul att höra om sånt här tycker jag, farsan jobbade med liknande grejer på 70-talet på skandia men han har dåligt med minnen därifrån. Dock var han inte kvalificerad att gå in till själva datorn utan skötte kringutrustning i rummet bredvid.

Permalänk
Medlem

ICL 2966 tror jag den första hette, från yngre stenåldern, kanske tidigt 80 tal ? den hadde ett os som hete VME, ganska avancerat. Har för mig att varje program, gick i en egen virtuell maskin, rätt avancerat säkerhets system som avgjorde vilka resurser olika program fick åtkommst till, jobb control språket var oxo lite fräckt på den, gick att göra script som man körde på op consolen så att man slapp att skriva återkommande kommando sekvenser, tex för att ladda tapar. Maskinen var föresten televerks orange, och hadde en högtalare där man kunde lyssna på processorn, frekvensen ändrades beroende på vad processorn gjorde. Efter ett tag blev man ganska bra på att tolka ljudet och kunde höra vilken sekvens man var i för batch job man körde ofta.. El. om det kajkade ur och började loopa så hördes det tydligt.

Sedan byttes den mot en System39, betydligt modernare Slutet av 80 talet ivart fall.

Sedan började jag jag jobba på ett statligt verk, där användes Bull DPS7 med GCOS o/s. Den maskinen hadde väldigt mycket i/o, kommer inte ihåg riktigt men det var kanske 6-7 tape stationer, ett gäng fasta scsi drivar, och 8-10 drivar med monterbara packar. Dom kylanläggningar som en del bygger till sina pc på forumet är lite löjeväckande om man jämför, även dom seriösa projekten bleknar, här var det en ordentlig kyl anläggning typ ett litet rum.

Skrivarna till dom här datorerna är värt att nämna också, sk. lineprinters. På myndigheten hadde vi riktigt stora sådana, kanske 1.50 höga och 2 m breda. Dom fungerade på så sätt att pappret, (traktormatatade blanketter, pyjamas osv.) ställdes i kartong på botten av printern, matades i traktor matningen upp och sedan bakåt, ned i en uppsamlare som vek det igen.
"Bokstäverna" satt på stålband, som roterade i en gate där oxo färgduken satt, framför stålbandet, som stängdes igen mot pappret så att färgduken hamnade mellan stålbandet och pappret. Och sedan slog hammare från baksidan för att få dit bokstäverna. Fanns en hammare för varje position på raden, Alfapetet återkom flera ggr. på stålbandet. Beroende på vilka tecken som skulle dit så tog en rad lite olika tid att skriva (om hela raden består av ett och samma tecken tar det längre tid att få dit den), men hyffsad hastighet, var inte så kul när pappret inte vek sig som det skulle på baksidan, eller spårade ur...

Under dom här åren kom ju minidatorerna starkt oxo, så en eller annan hp-ux baserad sådan har man ju driftat. Några ICL tillverkade Unix oxo, tror dom hadde ett eget Unix o/s men kommer inte ihåg. Minidatorerna var ju lite som leksaksdatorer i jämförelse, men vi vet ju nu hur det gick...

Och så var det ju client maskinerna, från dumma rs-232/485 terminaler via CP/M, Concurrent dos, OS/2 till M$ ...

En liten kul grej var jag föresten med om när jag gjorde min värnplikt, jag var på ett ställe där man hadde "stordatorer" från stansaab med ringkärne minnen, alltså varje bit hadde sin egna lilla magnet, polariserad åt ena hållet 1 a, andra 0 a... En annan dator som jag tror var från england hadde mekaniska minnen, tänk dig ett gäng med "slinky" fjädrar (Dom där som kan gå ned för trappan.) fast horisontellt monterade, som cirklar, man sätter fart på fjädern och håller den rörlig = 1'a, står den stilla = 0'a. Undrar vad det var för accesstider i ett sådant system ?

Blev lite OT från "disc" bordet.....

/ToS

Permalänk

Ovanstående svar är guld värda, riktigt kul att läsa.
Fyll gärna på med mer...

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Avstängd

Hm, 50 kopppar kaffe kanske.. det är ju en bord

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.