När ska hårddisken utvecklas?

Permalänk
Avstängd

alltså utveklingen mot flashdiskar går ju frammåt..

personligen tror jag på en hybrid, hårdiskar för att lagra information permanet och flashkretsar för att lagra typ som ett steg till mellan hårdisken och minnet, för idag vore det väll inte omöjligt att få flera dussin gig i flashkretsar

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schumpen
alltså utveklingen mot flashdiskar går ju frammåt..

personligen tror jag på en hybrid, hårdiskar för att lagra information permanet och flashkretsar för att lagra typ som ett steg till mellan hårdisken och minnet, för idag vore det väll inte omöjligt att få flera dussin gig i flashkretsar

Hybrid skulle vara härligt.
~30 GB för system på flash, och sedan ~500 för lagring.
Den får vara lite högre än en vanlig 3.5'a.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Hybrid skulle vara härligt.
~30 GB för system på flash, och sedan ~500 för lagring.
Den får vara lite högre än en vanlig 3.5'a.

jo jag menar det, för du behöver ändå inte så mycket hastighet till vanliga filer

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

Sen får man inte glömma sånt man kan göra för att förbättra hårddiskprestandan själv. Det händer ibland att man hör folk som klagar på hur långsamt deras hårddisk är, men sen när man ber dom kolla hur defragmenterad den är så ligger det på typ 70%. Använd ett bra defragmenteringsprogram som t.ex. O&O Defrag typ en gång i månaden, då slipper man det värsta hårddiskhackandet.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk

Jag tycker också som några andra att dagens hårddiskar presterar bra men inte tillräckligt snabb_därför jag kör två 300 i ett raid o kombination...

Visa signatur

Ocean 12

Permalänk

mekaniska lösninigar känns oerhört förlegat, nåt nytt på hd-fronten måste komma snart! tex typ, hologram eller någon typ av laser impulser som ligger lagrade i ljus typ, det hade vart jäkligt fint, men en sak är säker iaf, mekanik hör inte hemma i datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
jaomi: 1 GiB går inte att likställa med 1024MB. 1GiB = 2^30, dvs 1 073 741 824 byte. Enligt ditt inlägg så skulle det vara 1 024 000 000 byte, något som alltså är felaktigt. [/B]

du har fel och jaomi har rätt. 1 GB = 1024 MB. men 1 MB = 1024 kB och 1 kB = 1024 B. detta ger att 1 GB = (1024)^3 = (2^10)^3 = 2^30 som du skrev att en GB va. en MB är ju inte 1000 000 B.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Kanske för att hårddiskar inte behövs att utveckla mer? Det finns inte lika många idér till ny disk teknologi. Proccessorer och grafikkort är ju mycket större och lättare att utveckla än hårddiskar. Tycker att jag är nöjd med raptorn och dom hårdsikarna som finns ute nu, Teknologin går nog , sakta men säkert.

Du har glädjande nog fel i det.

Hårddiskarna befinner sig och har länge befunnit sig i ett tillstånd av extremt snabb utveckling. Flera nya idéer har implementerats på bara några få år, såsom läshuvuden som använder sig av gigantisk magnetoresistans, skivor med vinkelrät lagring osv. Det finns också flera intressanta tekniker på gång, till exempel mönstat magnetiskt medium och värmeassisterad inspelning.

Jag gjorde ett projekt om det här i somras och den som är intresserad kan gärna läsa min rapport: http://www.trybom.se/hdd

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Förutom att byta skivorna till annat så skulle man kunna ha 2st i en disk med mindre utrymme men som raid. fast det skulle inte synas när man kopplade in den.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsmith
du har fel och jaomi har rätt. 1 GB = 1024 MB. men 1 MB = 1024 kB och 1 kB = 1024 B. detta ger att 1 GB = (1024)^3 = (2^10)^3 = 2^30 som du skrev att en GB va. en MB är ju inte 1000 000 B.

1MB är 1*10^6 bytes... Du blandar ihop MB med MiB.
1MiB är 1*2^20 bytes.
(Öh, och jag skrev nog fel på GB istället för GiB nånstans ^^).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det har ju även pratats rätt mycket om holografisk lagring!

http://www.inphase-technologies.com/technology/index.html

"Japan's Optware - which is backed by Toshiba, Intel and others - is working on a DVD-sized holographic disc is says will hold more than 1TB of data with a throughput of 1Gbps."

http://www.reghardware.co.uk/2006/03/27/inphase_515gb_hologra...

Så... Det är nya grejor på gång Men det har varit väldigt segt!

Visa signatur

/Jeppe

Permalänk

Spinnotrik.

Det finns ju, som sagt, massor med EVENTUELLA nya tekniker som ska ersätta den magnetiska hårddisken.
Har nyligen läst om spinnotrik som låter väldigt intressant.

Ett halvledarmaterial som ska vara en blandning av flashminne, RAM och alla de andra minnenena. Fast snabbare än allt de andra! Snabbare än RAM, men kan lagra som flash, fast snabbare.

Det skulle juag kunna tänka mig, blir en ersättare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Du har glädjande nog fel i det.

Hårddiskarna befinner sig och har länge befunnit sig i ett tillstånd av extremt snabb utveckling. Flera nya idéer har implementerats på bara några få år, såsom läshuvuden som använder sig av gigantisk magnetoresistans, skivor med vinkelrät lagring osv. Det finns också flera intressanta tekniker på gång, till exempel mönstat magnetiskt medium och värmeassisterad inspelning.

Jag gjorde ett projekt om det här i somras och den som är intresserad kan gärna läsa min rapport: http://www.trybom.se/hdd

Ja men vi kommer ju ändå inte ifrån att hårddisken är den enhet som med sin varierande hastighet och oerhörda bearbetningstid i förhållande till exempelvis ram-minnet skapar både irritation och laddningstider.

Vem är inte som "nykär" när man installerat om datorn, rensat hårddiskarna och defragmenterat? Jag skulle jättegärna starta datorn på 5 sekunder och ladda spel på ännu kortare tid, men det händer nog inte på flera år.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Nej, det är sant. Trots att hårddiskarna gjort så stora framsteg när det gäller lagringstäthet går utvecklingen mycket långsammare när det gäller prestanda.

Supersnabba, jättestora minnen har förstås alltid varit en dröm för programmerare men jag tror aldrig det kommer bli verklighet. Däremot finns det ett ganska stort glapp mellan minnet och hårddisken i hierarkin och där finns det utrymme för nya uppfinningar. En riktigt snabb hårddisk i 10 GB-klassen skulle passa perfekt för att snabba upp datorn.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

De nya SAS-diskarna ger faktiskt en fin prestandaökning jämfört med U320, även om de flesta bara ligger i 10krpm.

Precis som många påpekar är ju mekaniken flaskhalsen, det är därför man oftast inte använder några större diskar i diskintensiva system, utan man sprider ut det på många diskar med RAID0+1, här får du en riktigt grym prestanda.

Funderar lite på om FC-diskar finns i 2.5" utförande i stil med SAS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Finns det redan idag alternativ som inte är alltför dyra. Vore fint för den framtida htpc´n

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Sen får man inte glömma sånt man kan göra för att förbättra hårddiskprestandan själv. Det händer ibland att man hör folk som klagar på hur långsamt deras hårddisk är, men sen när man ber dom kolla hur defragmenterad den är så ligger det på typ 70%. Använd ett bra defragmenteringsprogram som t.ex. O&O Defrag typ en gång i månaden, då slipper man det värsta hårddiskhackandet.

Eller så använder man helt enkelt ett operativsystem med filsystem som knappt fragmenterar alls.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

Tillverkningen av flashminnen ligger vä lfortfarande på 90nm eller? Cpuer är ju redan på väg ner till 40nm så när man drar ner minnestillverkningen dit kommer man kunna dubbla kapaciteten per storlek och effekt. Om man jobbade mer på detta borde det vara möjligt att snart kunna göra tillräckligt stora flashminnen små nog att kunna användas som hårddiskar. Längre i framtiden tror jag att datorn kommer bestå av ett chip som innehåller alla kärnor man behöver för beräkning, såväl grafik och fysik som de cpuer gör idag. I chippet integrerar man även hela lagringsutrymmet på några hundra gigabyte. Man borde inte ens behöva någon form av moderkort eftersom man kan ha trådlös kommunikation med kringutrustning. Detta kan väl ta 10 - 15 år men då kommer man nog fortfarande ha en uppbackande långlagringsdisk av något slag, förmodligen något annat än dagens magnetskivor. Den trådlösa biten tar nog också mer än 15 år på sig. El ska man ju dock ha in till chippet så det kommer att behöva någon form av kontakt men den borde inte behöva vara på speciallt stor effekt när man dragit ner tillverkningsprocessen tillräckligt långt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Eller så använder man helt enkelt ett operativsystem med filsystem som knappt fragmenterar alls.

Det finns inget bra alternativ om man är det minsta intresserad av att spela på sin dator.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsmith
du har fel och jaomi har rätt. 1 GB = 1024 MB. men 1 MB = 1024 kB och 1 kB = 1024 B. detta ger att 1 GB = (1024)^3 = (2^10)^3 = 2^30 som du skrev att en GB va. en MB är ju inte 1000 000 B.

Tack

Men beror inte detta på hur man räknar?
Tillverkaren anger ju annat än vad datorn gör.

T ex så är min 160 GB "bara" 150 :'(

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Flashhårddiskar är väl framtiden. Inte hybrider utan renodlade, givetvis.
Ännu länge fram (eller tidigare?) har man ju optisk lagring

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Tack

Men beror inte detta på hur man räknar?
Tillverkaren anger ju annat än vad datorn gör.

T ex så är min 160 GB "bara" 150 :'(

Det här har nog diskuteras åtskilliga gånger. Kilo-, mega-, giga- m.fl. är ett 10-bas SI-prefix som ofta använts/används felaktigt i t.ex. Windows. Giga står för miljard (10^9), mega för miljon (10^6) och kilo för tusen (10^3). 1 kilobyte är således 1000 byte och inget annat.

En kibibyte är däremot 1024 byte. Kibi = 2^10.

Kapaciteten på din hårddisk är angiven i gigabyte, men i Windows ser du storleken i gibibyte - fast med fel prefix.

Permalänk
Medlem

Jag tror att folk missuppfattat vad själva flaskhalsen med dagens HDD:s är... det handlar inte om hur snabbt den kan skyffla data, det påverkar inte systemet så mycket. då är det även bussar och annat som spelar in men problemet är idag accesstiderna till datan. Där behöver vi något nytt och jag tror att vi kommer se fler och fler hybriddiskar med en större flashminnescache. Nån mer än jag som sett filmen där dom bootar XP och öppnar en bild på typ 10s med en "vanlig burk" och systemet installerat på en flashminnesbasserad lagringsmedia.

Permalänk

Jag tycker hela datorn är en flaskhals. Sen första tiden datorn skapades till nu har inte datorn blivit bättre utan bara uppgraderads. Det är så fruktansvärt mycket 80-tals teknik kvar i datorn som borde försvinna. Vi kan ju se nyaste utvecklingen med dvd:n som kanske kommer ersättas med blueray, vad jag förstått har de bara ökat utrymmet på en blueray-skiva jämfört med en dvd men det är lika långsam hastighet och samma flaskhalsar är kvar.

Företagen vågar inte göra om datorn helt från grunden, de tjänar så mycket pengar redan nu att de inte vågar att testa att prova på ny teknik för det är för stor risk att de förlorar pengar på köpet. Då får vi stå ut med gammal teknik som på de senare åren gett oss ännu mer strömslukande maskiner och plus att vi behållt alla flaskhalsar.

Permalänk

hur blev det av pci-korten som skulle fungera som hårddiskar, de man skulle kunna installera ram i?
skulle inte det snabba upp något om man lägger prefetch och os på den???

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon_persson85
Jag tycker hela datorn är en flaskhals. Sen första tiden datorn skapades till nu har inte datorn blivit bättre utan bara uppgraderads. Det är så fruktansvärt mycket 80-tals teknik kvar i datorn som borde försvinna. Vi kan ju se nyaste utvecklingen med dvd:n som kanske kommer ersättas med blueray, vad jag förstått har de bara ökat utrymmet på en blueray-skiva jämfört med en dvd men det är lika långsam hastighet och samma flaskhalsar är kvar.

Företagen vågar inte göra om datorn helt från grunden, de tjänar så mycket pengar redan nu att de inte vågar att testa att prova på ny teknik för det är för stor risk att de förlorar pengar på köpet. Då får vi stå ut med gammal teknik som på de senare åren gett oss ännu mer strömslukande maskiner och plus att vi behållt alla flaskhalsar.

Du har en stor point här, mycket är faktiskt föråldrat inom PC-världen. BIOS och just hårddiskar är det jag tänker mest på. Eftersom mest allting hela tiden gjorts så bakåtkompatibelt som möjligt, missas en massa möjligheter till prestandavinster och energibesparingar modell större, anser jag.

Det var inte så länge sen ISA försvann, PCI är i högsta grad fortfarande levande...

Permalänk
Medlem

Om du skiter i kompatibilitet och vill ha ny teknik så kan du ju köpa XBOX eller Playstation. Den stora massan vill ha prisvärda produkter som funkar med befintlig programvara. PC-världens låga priser har fått Mac att byta till Intel-processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discobolus
Minst sagt intressant: http://www.pbs.org/cringely/pulpit/2006/pulpit_20061026_00114...

Kort sammanfattning av ovanstående länk (klippt från denna tråd):
"The idea: replace the platters of hard drives with something much lighter. You get smaller motors and lower power requirements (70-95% less), faster spin-up, faster maximum speeds, more platters per drive and so greater capacity, much better shock-resistance, and lower cost (for given capacity and speed.)

The claim is these will be available in about a year under well-known brand names."

ska bli kul och se ifall Cringely kan göra verklighet av det hela ...

har sett datorer med minnen på 20GByte där enbart winXP och program var installerade ... det är som dag och natt mellan en dator med operativsystemet på en 7200RPM hårddisk...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Du har rätt men du räknar endast med singeldiskar, med ett RAID system så är det inga som helst problem med att slå i taket på 300MB/sek.

Det är oftast inga problem det heller, med SATA/SAS så blir det aldrig något problem med flera diskar då dom ansluts point-to-point disk <-> controller så diskarna delar altså inte interface med någon annan disk.

Det ska till ganska många diskar innan man slår i taket på ett U320 gränssnitt, har 8st 300gb 10K rpm i en RAID0 som fortfarande inte nyttjar interfacet till 100%. Vidare så har du en begränsning till max 15 enheter på en U320 kanal och behöver man fler så får man nyttja flera kanaler helt enkelt. Räcker inte den prestandan så får man gå på en Fibre Channel upsättning, där har du upp till 4Gb/s vilket borde räcka till de flesta.

Vad jag försöker säga är altså att vi behöver snabbare diskar framförallt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0x

Funderar lite på om FC-diskar finns i 2.5" utförande i stil med SAS.

Det gör ju inte det men vad som kanske är mer intressant är om det kommer SAS diskar i 2.5" format med dubbla SAS kontakter så att dom går att nyttja med samma feltoleras som FC och på så vis att större san tillverkare väljer att skapa lösningar med dessa diskar istället för FC.

Visa signatur

Pål W