streck över skärmen - HP Pavilion zd7270ea

Permalänk
Medlem

streck över skärmen - HP Pavilion zd7270ea

Har funkat PERFEKT i ganska exakt två år nu, men fr.o.m någon månad tillbaka så har det börjat spöka. Det senaste som hänt, vilket skrämmer mig mest är att när jag startade datorn igår, så var det fullt med streck över skärmen i lila o grönt. Man såg uppstartsbilderna till XP'n där bakom. När man skulle logga in på XP'n, så var skärmen helt svart och det enda jag kunde göra var att starta om den o i blindo ta mig in i felsäkert läge. Där gjorde jag en virussökning (även om symptomen inte direkt är av viruskaraktär) - hittade inget.
Sedan när jag startade om, betedde den sig som om inget hade hänt.
Jag startade om en gång till för att försäkra mig och allt var safe igen - verkade det som... tills idag! När jag slog på HP'n igen... då var det streck över skärmen åter.
Jag lät det stå på ett tag (5 minuter), med en helt nattsvart skärm... sedan startade jag om o strecken var borta... nu verkar det precis som om datorn måste blir "varm" för att jag ska kunna slippa dom där strecken.

Läste på nån tråd i ett forum att det kunde ha att göra med dålig koppling mellan grafikkort o skärm, men det gällde ju en stationär dator - knappast fallet här!

Är det någon som VET vad problemet kan vara?
-------------------
-----------------
20070523 - Uppföljning: Det slutade med att jag skickade iväg den på service och fick tillbaka den en månad senare. Funkade bra ett tag, men nu är det annat strul med min gamla trotjänare zd7270ea.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att grafikkortet helt enkelt håller på att ge upp. Jag hade samma problem, fast med en stationär, och det var inte kontaktproblem utan troligtvis något glapp på kortet eller någon komponent som blivit lynnig. När jag bytte ut det, efter att förgäves ha rengjort kontakten ett par tusen gånger, så fungerade allt klockrent igen.

Vet ju inte om det är det felet, men det verkar inte orimligt iallafall.

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se

Permalänk
Medlem

Verkar helt klart vara grafikkortet som ger sig.

Hade en HP zd7379ea innan och på den så brände
grafikkortet 3ggr innan HP slutligen valde att ge mig
en helt ny modell (dv8237).

Vad jag läst mig till på olika forum så är det rätt många
som haft problem med just zd7xxx modellen.

Här är förresten ett forum som behandlar just den zd7xxx.
http://www.zd7000forums.com/

Permalänk
Medlem

stef-n: ollrajt! gött, då får jag väl lämna in min stackars hp, då: tack för svaret!

harry: 3 ggr!? hade du hårdkört den då, på nåt sätt? tack för svar

Jag kommer helt enkelt att lämna in den på service då. Tack för hjälpen.