Hur överföra spel till A500

Permalänk
Medlem

Hur överföra spel till A500

Hej,

Nostalgin slog till så nu är den gamla Amigan avdammad och ready-to-go. Extraminnet på 512 KB fungerar och många av de gamla spelena likaså.
Mycket roligt!

Nu har det ju gått ett antal år sen jag skaffade Amigan och många spel är nuförtiden freeware eller abandonware. Men hur skall man böra sig åt för få "nya" spel att fungera på sin gamla goda A500?

Förutom extraminnet på 512 KB och en extra diskettstation har jag ingen tilläggsutrustning. Dvs. ingen tillgång till nätverkskort/hdd eller så.

Har läst en hel del, men de flesta förslagen verkar gå ut på diverse ftp-protokoll eller en extra sväng via en A1200/A2000.

Det finns säkert gamla sluga rävar här på forumet som sitter inne med flera goda förslag!

-Peter

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet är att köpa ett Catweaselkort (Förslagsvis hos GGS-Data: http://www.ggsdata.se/PC/se-iokort.html).
Det är tekniskt möjligt att överföra spelen till din A500, men det är inte lätt (Vill minnas att jag läst svar på samma frågaställning i något Amigaforum vilket i korthet gick ut på att det gick, men att det är svårt och andra lösningar är att föredra).

Permalänk
Medlem

Det följer med program till uae som kan skriva en .adf fil till floppy om jag minns rätt. En pc floppy kan läsas med crossdos. Problemet blir att en pc formaterat DD floppy rymmer mindre data än en amiga formaterad så .adf filen måste splittas upp och sedan sättas ihop på amigan. Om minnet räcker su kan du göra det i ram-disk. Gjorde själv samma sak på en A600 för några år sedan och det blev lite trixande. Den maskinen hade 2MB ram.

Ett alternativ till floppy kan annars vara en nollmodemskabel och terminalprogram. Går inte fort men det gör ju inte floppy heller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanjo
Det följer med program till uae som kan skriva en .adf fil till floppy om jag minns rätt. En pc floppy kan läsas med crossdos. Problemet blir att en pc formaterat DD floppy rymmer mindre data än en amiga formaterad så .adf filen måste splittas upp och sedan sättas ihop på amigan. Om minnet räcker su kan du göra det i ram-disk. Gjorde själv samma sak på en A600 för några år sedan och det blev lite trixande. Den maskinen hade 2MB ram.

Ett alternativ till floppy kan annars vara en nollmodemskabel och terminalprogram. Går inte fort men det gör ju inte floppy heller.

Det där med nollmodemkabeln, ja har ju en sån, Men vad är det för terminalprogram ja behöver, å hur fixar man det i så fall?

Permalänk
Medlem

Som terminalprogram kan du använda exempelvis Hyperterminal (windows) och ncomm (Amiga). Jag kommer inte ihåg exakt hur man gjorde sedan men det borde finnas info om man säker lite på google.

Permalänk
Medlem

Amiga Explorer och nollmodemkabel använder jag.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Jag har en kabel som jag lödde för att koppla amiga och pc via parallelporten.

Sedan körde man ett litet progg på pc/amigan, jag vet att man fick fram en enhet på amigan från pcn.

Skall se om ja kan forska fram vad det hette. brb...

... Hittar inte det jag hade. Och att pula igång amigan tar för lång tid.

Men man kan söka på Easylink på aminet. eller Parallel då kan man hitta lite mer info.

Visa signatur

C2D E6600@3.2GHz - 2Gb RAM Geil Ultra - MSI 8800GTX - CT600