Permalänk

D-Day 1
Då var det dags för en provkörning. Låt oss börja.

Zalman chip vattenblock.

Jag borrade upp hål för att öka kontakt ytan men också att det blir turbulens vilket gör att kylförmågan blir bättre.

Isolering.

Slangadaptorn byttes ut från plast till metall, som tål vätskan som ska användas.

Isolering av siliconrören och montering är klar.

Klart, nu ska vätskorna blandas.

Dess. vatten, etanol, glykol och "mättglas"

Tyvärr hade jag inte tillräckligt med glykol, för att hålla upp konsentrationen av glykol till ~40% så fick jag blanda mindre vatten. Med det blev mängden av vätskan i skålen rätt liten. Men tillräckligt för en testkörning.

Allt är klart och det är bara att starta maskinerna.
30 sekunder.

Efter 6 minuter.

8 minuter

Efter 9 minuter

Högsta blev -22 grader. Inte illa.

"Nusse" - thats me

När allt var klart så såg det ut så här i skålen, väldigt blått och fint.

Kallt, kallt så kallt.

Ni kanske såg det på sista bilderna, så börjar vätskan frysa. Detta beror på att koncentrationen av glykol och etanol var inte tillräckligt hög och den har nåt temperaturen som den börja frysa. Runt -20 grader. Pågrund av det kunnde jag inte gå ner i temperaturen mindre än -22 grader.

Jag är nöjd med resultaten. Nästa körning så ska jag har högre konstentration av glykol och etanol, och större mängd vätska i skålen. Målet nu är att nå -30 grader, vilket jag inte tror bli nåt problem med rätt koncentration av vätskor. Mitt slutgiltiga mål är att nå -40 grader.

Citat:

Vad kan man kräma ut för flöde ur en sån peristaltisk pump? De används väl mest som cirkulationspumpar?

Peristaltisk pump brukar inte ha höga flöde och de brukar oftas användas som cirkulationspump. Den som jag har och med den slangen så är det runt 8 liter/minuten.

Citat:

Fick du pumpen, eller fick du låna den? Klinisk utrustning är ju per definition skitdyr. Kan tänka mig att det inte är är några fåniga tusenlappar det handlar om för den där grunkan.

"Du får ha den så länge du använder den" Det vad jag fick för svar när jag frågade om jag kunnde ta den. ^^
Den grunkan kostar 20-25000kr idag. Så ja, klinisk utrustning är svindyrt. En enkelt pipet som den här kostar mellan 2000 och 4000 kr.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Fett som fan, sätt dit den på grafikkortet och pröva nu!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
En enkelt pipet som den här kostar mellan 2000 och 4000 kr.

Jo, det har man allt fått höra.

Permalänk

du kan ju donera den till mig om du inte vill köra den i burken, jag testar gärna med min "gamla burk", men sen behåller jag ju givetvis hela prylen

annars, var jobbar du? anställer ni?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Avstängd

Haha. Fett som fan! Kul grej detta lycka till me -30C o -40C ser fram emot det :=)

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Avstängd

är inte slangarna lite för korta om du ska köra den i datorn?
se bara till o täta ordenkligt sen ockckså

vart fick du tag i den där tempmätaren någon stans och hur långt ner går en sån?

Permalänk
Medlem

Trevligt projekt det här! Minst sagt originella prylar!

Lycka till med benchandet!

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk

Denna vecka ska jag prova gå ner under -25 grader. Har allt inköpt och igentligen klart, saknar bara tid
Sen för att börja bencha måste jag köpa en billig processor, då jag har allt annat, moderkortet, minnen, hårdisk, nätagg osv. Troligen blir det AMD64 3000+ eller kanske 3700+ om den blir billigare. Jag ska bencha äldre AGP kort, som 9000pro, 8500le, 7000, TI500, MX400 i 3DM01/03. Så nån kraftfull processorn behövs inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
är inte slangarna lite för korta om du ska köra den i datorn?
se bara till o täta ordenkligt sen ockckså

vart fick du tag i den där tempmätaren någon stans och hur långt ner går en sån?

Moderkortet kommer vara direkt vid maskinen, så längden på slangen kommer vara tillräkligt.Temperaturmätaren köpte jag på clasohlson (34-4111), den klarar ner till -40 grader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För er som undrar så fins det glykoler som klarar -40 utan problem..

Permalänk
Avstängd

Härligt Nusse! Lycka till då!

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk

Jag förstår inte varför du använder glykol, i de flesta waterchillers jag har sett använder man en blandning av Etanol eller Metanol pga att Glykol höjer viscositeten (stavning?) i vätskan.

Här har du en sida med info kring de olika tillsatserna man kan använda: http://www.ashchem.com/adc/chemicals/faq_answer.asp?typeID=3&...

Lycka till med din chiller.

Permalänk

Ja det är verkligen ett intressant projekt !

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.0GHz 530 LGA775 - Zalman CNPS 7000B-Cu l ASUS P5WD2-E PREMIUM I975X l Crosair DDR2-SDRAM PC5300-1024MB l ASUS nVIDIA PCX 5750 128MB l 200GB hdd 7200rpm 8MB cache l AcoustiCase with TRUE480P l Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic l

Permalänk
Medlem

Sweet!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva här så att jag får e-post vid svar! Hur jädra coolt (lägg märke till tvetydigheten ; ) som helst ju!

Älskar när folk går utanför regelboken!

Keep it coming!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Finns det inte risk för sprickor i silikonslangen vid så låga temperaturer?

Permalänk

shit pommes!

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Nu vill vi ha en uppdatering här

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

För att stilla eran undran så skriver jag en mini update.

Projekted ligger just nu på is (hihi do u get it!? ) pågrund av tidsbrist, plugget och jobbet tar bara förmycket tid just nu. Men planeringen är klar och allt som behövs är lite tid. Denna helg ska jag nog hitta lite tid för lite benching.

En sak som jag har fått i tanken är att man KAN fylla hela skålen med nån sort olja, eller bara vanlig matolja. Sänka ner moderkort med processorn och allt. Oljan kyls ner till -20-40 grader och det är bara att bencha på utan att vara rädd för kondens. Vet inte riktigt om ett vanlig (ATX) moderkort får plats i skålen eller när oljan fryser/stelnar men tanken är rätt häftigt.

Citat:

Finns det inte risk för sprickor i silikonslangen vid så låga temperaturer?

Inte vid de temperaturer jag kör. Om jag köre med vätska under -50 då skulle silikonslangen inte må så värst bra.

Citat:

Jag förstår inte varför du använder glykol, i de flesta waterchillers jag har sett använder man en blandning av Etanol eller Metanol pga att Glykol höjer viscositeten (stavning?) i vätskan.

Jag vet mycket väl att etanol/matanol skulle vara bättre än glykol men det finns två anledningar till varför jag använder glykol. Lätt att få tag på och glykolen ångras inte upp så fort. Etanol/metanol ångras upp väldigt fort specielt om man har en högkonsentration av den som kan behöver (~50%).
Men också för att jag behöver en väldigt stor mängd av vätskan när jag ska köra ordentligt med skålen fylld. Minst 8 liter, helst 12 liter av vätska behövs. Så den kan vara lite svårt att få tag på och dyrare med ~6 liter etanol/matanol än glykol. Därför tar jag glykol.

Men i framtiden ska jag nog prova på med etanol/matanol blandning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kyl bara med t-röd !!! det är inte så dyrt eller??

ETANOL: C2H5OH
Kokpunkt: ca 78°c Fryspunkt: ca –111°c

GLYKOL: C2H4(OH)2
Annat namn: etandiol Kokpunkt: ca 197°c Fryspunkt: ca -17°c

observera skillnaden när det gäller fryspunkt!

och självkart så ska etanol förvaras i en sluten behållare annars tar det slut ganska fort

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

Eller T-röd ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Biltema har "Röd etanol" för 59 Kr / 4 L, det kanske skulle funka rent kostnadsmässigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill inte sitta i ett rum med 4l etanol som ångar upp i luften...

Permalänk
Medlem

etanol e ju bara ren sprit så man kan ju passa på att göra det en fredagkväll som förfest

Permalänk
Avstängd

det är absolut ingen bra ide at sänka ner moderkortet i baljan med kall vätska

visst slipper du kondens men det finns ju komponenter som ej gillar sån kyla o kan ta skada av det.

sen måste det va helt kemisk ren sprit o baljan om du ska köra så.

skulle va kul o se lite load resultat på blocken också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovan
Jag vill inte sitta i ett rum med 4l etanol som ångar upp i luften...

Skulle han inte göra det utomhus? Sen finns det ju inte mycket som hindrar honom från att göra att litet lock till baljan som åtminstone till viss del minskar förångningen.

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Intressant!

Hoppas du postar mer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Men shit! Måste vara den coolaste, häftigaste, roligaste (You name it!) idéen jag läst!
Jag hoppas verkligen att du får tid snart så att jag får läsa med
Helt klockrent!

Jag håller tummarna för dig att det går jätte bra

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk

Vad har hänt med detta underbara projekt?

Permalänk
Medlem

grymt.. ser fram imot resultaten

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

Är prylarna till salu? xD

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.