D-Day 1
Då var det dags för en provkörning. Låt oss börja.
Zalman chip vattenblock.

Jag borrade upp hål för att öka kontakt ytan men också att det blir turbulens vilket gör att kylförmågan blir bättre.

Isolering.

Slangadaptorn byttes ut från plast till metall, som tål vätskan som ska användas.

Isolering av siliconrören och montering är klar.

Klart, nu ska vätskorna blandas.

Dess. vatten, etanol, glykol och "mättglas"

Tyvärr hade jag inte tillräckligt med glykol, för att hålla upp konsentrationen av glykol till ~40% så fick jag blanda mindre vatten. Med det blev mängden av vätskan i skålen rätt liten. Men tillräckligt för en testkörning.
Allt är klart och det är bara att starta maskinerna.
30 sekunder.

Efter 6 minuter.

8 minuter

Efter 9 minuter

Högsta blev -22 grader. Inte illa.

"Nusse" - thats me
När allt var klart så såg det ut så här i skålen, väldigt blått och fint.

Kallt, kallt så kallt.

Ni kanske såg det på sista bilderna, så börjar vätskan frysa. Detta beror på att koncentrationen av glykol och etanol var inte tillräckligt hög och den har nåt temperaturen som den börja frysa. Runt -20 grader. Pågrund av det kunnde jag inte gå ner i temperaturen mindre än -22 grader.

Jag är nöjd med resultaten. Nästa körning så ska jag har högre konstentration av glykol och etanol, och större mängd vätska i skålen. Målet nu är att nå -30 grader, vilket jag inte tror bli nåt problem med rätt koncentration av vätskor. Mitt slutgiltiga mål är att nå -40 grader.
Vad kan man kräma ut för flöde ur en sån peristaltisk pump? De används väl mest som cirkulationspumpar?
Peristaltisk pump brukar inte ha höga flöde och de brukar oftas användas som cirkulationspump. Den som jag har och med den slangen så är det runt 8 liter/minuten.
Fick du pumpen, eller fick du låna den? Klinisk utrustning är ju per definition skitdyr. Kan tänka mig att det inte är är några fåniga tusenlappar det handlar om för den där grunkan.
"Du får ha den så länge du använder den" Det vad jag fick för svar när jag frågade om jag kunnde ta den. ^^
Den grunkan kostar 20-25000kr idag. Så ja, klinisk utrustning är svindyrt. En enkelt pipet som den här kostar mellan 2000 och 4000 kr.
"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."