Permalänk

Kommande WaterChiller -40c

Hallå.
Tänkte dela med mig lite bilder på en kylningsenhet som jag fick gratis från jobbet. Denna kylningsenhet är för att hålla olika vätskor nerkylda ner till -40 grader och troligen också ner till -50 grader om inte mindre. Denna maskin är nästan 20 år gammal och den har ståt oanvänd i nästa tio år. Efter en kort provkörning så jag fråga om jag kunnde ta den, och det fick jag. Nu ska den provköras ordetligt.

Inuti
Ser riktigt bra ut för att vara en 20år gammal. Kopressorn tycker jag är riktigt bjässig, och samma gäller radiatorn. Den här maskinen ska nog kyla ordentligt.

Här kommer nåt riktigt bra. Den är en regulator som gör att man kan reglerar temperaturen för den "kalla sida".

Uppstart. Mätaren vissar temperaturen för gasen. Efter knappt 10 sekunder så är den -50c. Provkörningen kommer göras utan några vätskor i.

Efter 10 minuter.

Och temperaturen är....

Ice Cold, Baby!

Denna temperatur är uppnåt utan någon alls isolering på toppen och i 27gradigt värme.

Det är nog kallt för att det ska börja ånga

Nu går jag tillbaka till reglatorn som jag pratade om.
Temperaturen på gasen blir -55grader ner ventilen är helt öppen.

Och när ventilen är nästan helt stängd så höjs temperaturen för gasen upp till -30 grader.

Inte märkvärdigt tycker man. Men om man har en processor eller grafikort som har en coldbug vid en viss temperatur så kan en sådan möjlighet att reglera temperaturen vara en väldigt väldigt bra fördel.

Efter körningen fanns det tillräckligt med is ochs nö för en fin (liten) snöboll ^^

Så tanken är att jag ska använda denna kylningsenhet som en waterchiller för datorn, med en pump och ett vattenblock. Eftersom enheten låter rätt mycket och förövrigt behöver jag inte något så extremt så ska den bara användas till benching av olika grafikkort, men också kanske processorer.
Med en isolerand lock så skulle jag tro att -50grader är inte helt omöjligt. Men störta problem med waterchillers är att man måste använda vätskor som inte fryser, och oftast så är dessa vätskor skadliga för plast. Så man måste välja sådan pump och slang som tål dessa vätskor.
För den som vill veta så används R502, från det jag har läst om den så är den en bra gas och har bra egenskaper.

// Nusse
over and out.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Börja!!

Testa att hälla i vatten och sätt på frysen. Sedan åk skridskor.

Hur får man -40 vatten att flyta genom en pump?

Man använder väl glykol för att inte vattnet ska frysa?

Äsch lägg ner hela datorn i skålen och starta. Det kommer ju inte skapas kondens?

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Mest troligt får du köra med 45% vatten, 45% glykol och 10% rödsprit aka. norrlandsblandning. Den ska vara god ned mot -30-40nånstans. Dock så äter så höga halter glykol + rödsprit nog rätt bra på de flesta materialen. Du lär få köra silikonslangar och nån specialpump. Kanske en elektrisk vattenpump från en bil just?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Val av pump kommer bli det svåraste. Har Hydro L30 pump liggande, men den kommer nog inte till någon användning.
Så pump som skulle nog kanske passa:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=103930
eller
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87574
Annars får jag gå ner till bilskroten och fråga om de har nåt som jag söker efter.

Visa signatur

Permalänk

Häftigt!

Har du hittat någon passande vätska som klarar -40?

Dom enda som jag känner till som skulle kunna klara slika temperaturer är alkohol och aceton men dom är ju brannfarliga som bara det och frågan är om pump och slang inte skadas.

En variant är ju att köra med vatten + gycol och inte kyla lägre än -10

Visa signatur

DFI Lanparty UT nf4 Ultra-D, Super LanBoy, Athlon64 X2 4400+, Astek WaterChill KT03-L20, Tangan TG580-U22, 2*512 Twinmos Speed Premium PC3500 BH5

Permalänk
Medlem

grymma grejer denna tråden kommer bevakas

Permalänk
Avstängd

R502 är väl freon tror ja
va jobbar dom som igentligen som har såna roliga saker på jobbet

testa o kör med tröd eller etanol för glycol duger nog inte

Permalänk

På måndag ska jag prata med en kille som har bättre koll på såna saker som pumpar. En pump typ som skulle passa väldigt bra tror jag skulle vara en peristaltisk pump. Dessa pumpar används flitigt inom medicin och forsknings område. Då jag jobbar som robottekniker på ett cancerforsknings labb så skulle det inte vara helt omöjligt att hitta en sådan pump som inte länge används.

Varför just peristaltisk pump? Mycket enkelt. Vätskan har ingen kontakt med nåt annat än slangen som brukar alltid vara i silikon. Och silikon är väldigt resistiv mot alkohol och andra vätskor, och den hårdnar inte som t ex PVC slang när temperaturen sjunker långt under noll grader.
Det negativa är att flödet är väldigt lågt för dessa pumpar, men detta brukar balanseras ut då vätsketrycket brukar vara väldigt väldigt bra för peristaltiska pumpar.

Och ja, R502 är freon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

och freon är Olagligt som du vet ???

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Det är olagligt att fylla på visa typer av freon (CFC, HCFC), men inte att innehava kylningsenheter som har mindre än 900g av freon (CFC) i.
Dock HCF freon är tillåtet både att använda och fylla på.

edit: tilllägg

Visa signatur

Permalänk

Ha, fan vad du e grym Ska du ha den i garderoben ?

för övrigt, bra liten recension med fina bilder:D //A.N

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Kul med nya häftiga projekt, känns som att alla kompressorer och enorma vattenkylningar tillhör en svunnen tid, vilket är synd älskar nämnligen att kolla igenom sådana här loggar.

Permalänk
Medlem

Hehe riktigt tufft, jag (vi) räknar med att du följer upp med resultat när du börjar få ordning på allat

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Idag fick jag tag i en peristaltisk pump från jobbet. Och en stor sådan. Det bästa var att den kostade inte mig en slant.

För att vissa hur stor den är så vissa jag med en Hydro L30 och en 12cm fläkt vid sidan av pumpen.

Nästa är att köpa 1/2 silikonslang och ett vattenblock. Troligen bli det en Zalman chipblock, billig, liten och helt gjord i aluminum utan någon flexiglas som inte gillar otrevliga vätskor och låga temperaturer.

Visa signatur

Permalänk

Zalman blocken är dock sjukt dåliga, men visst.

Permalänk
Medlem

hur har du tänkt göra med kondensen på blocket? borde ju bli en hel del om du kyler så mycket... isolera bort??

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk

Varför Zalman chipblock?
För att jag ska bencha äldre kort som har inte mycket utrymme runt kärnan, som t ex nVidias 6/7-serie eller ATIs sensate generation.
Plus så handla det inte om vanlig vattenkylning här, det hadlar om kylning med vätska som kommer vara -40 till -50 grader kall.

För grafikkort med utrymme för större vattenblock och processorer har jag redan ett vattenblock.

Det kommer vara isolerat självklart, både på slangen och vattenblocket/en.

Visa signatur

Permalänk

Fifan, ser helt sjukt ut, kanske inget man låter vara på 24/7, men ändå

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

varför inte använda en bensinpump till bil?

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekner_85
varför inte använda en bensinpump till bil?

Förmodligen bland annat för att den där ger nog tillräcklig prestanda och den var gratis för han.

Permalänk
Medlem

Varför inte bygga om den och köra som en ren kompressorkylare? (Istället för waterhiller)

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Avstängd

Du får filma funktionen av den där pumpen, verkar as ball!

Hade gött!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

förmodligen för att det är lättare så här + att om han ska bygga om det moste han nästan tömma gasen o de FÅR man inte göra sj och sen ska de ny gas o då moste de va något mijövänligt skit som inte funka lika bra

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Medlem

Vad kan man kräma ut för flöde ur en sån peristaltisk pump? De används väl mest som cirkulationspumpar?

Permalänk
Medlem

Joo, det har du rätt i Kade89

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Akta dig för isproppar bara
Väntar med spänning på resultatet.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Detta var det roligaste jag läst på länge :), hoppas det går bra nusse!.
Du har inte kvar något gammalt 6800le kort va?, annars kanske du skulle kunna slå lite nya rekord sen ;).

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk

Fina saker du har där nusse. Lite sköna test på sakerna vill jag allt se. Den där gula verkar mycket spännande.

Väntar med spänning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Fick du pumpen, eller fick du låna den? Klinisk utrustning är ju per definition skitdyr. Kan tänka mig att det inte är är några fåniga tusenlappar det handlar om för den där grunkan.

Permalänk
Medlem

fan va kul de ska bli och se lite tester kommer ju inte kunna sossa nu:P

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex