Kommande WaterChiller -40c
Hallå.
Tänkte dela med mig lite bilder på en kylningsenhet som jag fick gratis från jobbet. Denna kylningsenhet är för att hålla olika vätskor nerkylda ner till -40 grader och troligen också ner till -50 grader om inte mindre. Denna maskin är nästan 20 år gammal och den har ståt oanvänd i nästa tio år. Efter en kort provkörning så jag fråga om jag kunnde ta den, och det fick jag. Nu ska den provköras ordetligt.

Inuti
Ser riktigt bra ut för att vara en 20år gammal. Kopressorn tycker jag är riktigt bjässig, och samma gäller radiatorn. Den här maskinen ska nog kyla ordentligt.

Här kommer nåt riktigt bra. Den är en regulator som gör att man kan reglerar temperaturen för den "kalla sida".

Uppstart. Mätaren vissar temperaturen för gasen. Efter knappt 10 sekunder så är den -50c. Provkörningen kommer göras utan några vätskor i.

Efter 10 minuter.
Och temperaturen är....
Ice Cold, Baby!
Denna temperatur är uppnåt utan någon alls isolering på toppen och i 27gradigt värme.
Det är nog kallt för att det ska börja ånga
Nu går jag tillbaka till reglatorn som jag pratade om.
Temperaturen på gasen blir -55grader ner ventilen är helt öppen.
Och när ventilen är nästan helt stängd så höjs temperaturen för gasen upp till -30 grader.
Inte märkvärdigt tycker man. Men om man har en processor eller grafikort som har en coldbug vid en viss temperatur så kan en sådan möjlighet att reglera temperaturen vara en väldigt väldigt bra fördel.
Efter körningen fanns det tillräckligt med is ochs nö för en fin (liten) snöboll ^^
Så tanken är att jag ska använda denna kylningsenhet som en waterchiller för datorn, med en pump och ett vattenblock. Eftersom enheten låter rätt mycket och förövrigt behöver jag inte något så extremt så ska den bara användas till benching av olika grafikkort, men också kanske processorer.
Med en isolerand lock så skulle jag tro att -50grader är inte helt omöjligt. Men störta problem med waterchillers är att man måste använda vätskor som inte fryser, och oftast så är dessa vätskor skadliga för plast. Så man måste välja sådan pump och slang som tål dessa vätskor.
För den som vill veta så används R502, från det jag har läst om den så är den en bra gas och har bra egenskaper.
// Nusse
over and out.
"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."