Hur ansluta till MS-Exchange server från linux?

Permalänk
Medlem

Hur ansluta till MS-Exchange server från linux?

Läget är så att chefen bestämt att vi ska köra med Microsoft Exchange som Mailserver på företaget. Problemet är bara att jag kör Linux (Kubuntu) på min arbetsdator och känner ingen större lust att byta till Windows och Outlook.

Jag letar nu aldså efter en Mailklient som har stöd för att hämta och skicka mail från Exchangeservern. Jag behöver absolut inte något stöd för massa jobbiga kalendrar och annat tjaffs utan bara precis skicka och ta emot mail.

Gärna ska det vara så enkelt som möjligt att sätta upp då jag inte direkt är någon linuxtomte.

Permalänk
Medlem

Thunderbird?

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Kan Thunderbird ansluta till Exchange? trodde bara de hade de vanliga IMAP och POP3 stödet.

Permalänk
Medlem

Evolution går väl få att funka...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Det går att konfa exchange så att den också är en imap server så att man kan använda valfri mailklient. http://www.msexchange.org/tutorials/Connecting_POP_And_IMAP_C...

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Jag tror anledningen till han skaffat Exchange är just för all kalender/addressboks/mötes/planerings funktionallitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Evolution går väl få att funka...

Testade lite smått med de och hittade en guide. Problet är att dom i guiden har ett alternativ där dom kan välja att servern ska vara en exchange server, det alternativet har inte jag. Har jag missat något eller måste man instalera något plugin eller liknande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag tror anledningen till han skaffat Exchange är just för all kalender/addressboks/mötes/planerings funktionallitet.

Nej, anledningarna är att företaget är microsoft partner (skulle tydligen se dumt ut om vi körde något annat) samt att det inte är någon som är tillräckligt insatt i mailservrar för att kunna konfa upp något annat och han är för snål för att anlita konsulter
Visst säljarna använder kalenderfunktionerna för att hålla reda på möten osv men produktionen som jag tillhör behöver de knappast.

Hittar jag inget som fungerar bra så köra jag på Webmailen istället, den duger till mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Har jag missat något eller måste man instalera något plugin eller liknande?

Jupp, försök med: apt-get install evolution-exchange