PCI-Express version 2.0 publicerad

Permalänk
Melding Plague

PCI-Express version 2.0 publicerad

PCI Special Interest Group, eller PCI-SIG, har idag tillkännagivit version 2.0 av PCI-Express-standarden. Version 2.0 erbjuder bland annat 5,0 gigatransfers per sekund som är dubbelt så mycket som version 1.0 har. Det finns även en hel del nya protokollnyheter.

Läs nyheten: PCI-Express version 2.0 publicerad

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fan va nice

Visa signatur

- AMD athlon64 4200+ X2 AM2 | MSI K9NU NEO-V, nVidia M1697 | Sapphire Radeon X1950XT 256MB PCI-E | 1024MB DDR2 677MHz (2X512m) | SAMSUNG sp 250GB SATA-II | NZXT Apollo black 520W -

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag som uppgradera från AGP till PCI-E i julas...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Kör mitt AGP ännu jag, funkar så bra så bra

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

ehhh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Jag som uppgradera från AGP till PCI-E i julas...

Hoppas att datorn i din signatur inte är din uppgradering då den hade ansetts som en uppgradering för 1-2 år sedan.

OnT: Om inte PCIe2.0 ligger på bearlakechipseten kommer jag nog köpa en starquad ist. Det är om ett halvår det kommer hända saker!
AMD kommer ut med fräsh arkitektur, Intel med uppdaterad, andra generationens D3D10- kort, i allafall uppdateringar SSD!!
Då ska jag uppgradera iallaf.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Re: ehhh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Hoppas att datorn i din signatur inte är din uppgradering då den hade ansetts som en uppgradering för 1-2 år sedan.

Tillfällig uppgradering, gfx och mer ram ska det bli

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Re: ehhh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Hoppas att datorn i din signatur inte är din uppgradering då den hade ansetts som en uppgradering för 1-2 år sedan.

Alla har inte råd till ett fint C2D system eller liknade. Har han bytt ut sin dator till en bättre än innan så kallas det faktiskt för en uppgradering.

5,0 gigatransfers per sekund lär man knappast behöva idag, men visst är det trevligt med ny standard.

Permalänk

um, betyder detta att bara dom nya prylarna från o med nu kommer ha PCI-E 2.0 protokollet eller att man kan "uppgradera" sina nuvarande prylar ?

Permalänk
Medlem

Re: Re: ehhh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Alla har inte råd till ett fint C2D system eller liknade. Har han bytt ut sin dator till en bättre än innan så kallas det faktiskt för en uppgradering.

Håller med fullständigt... !

Permalänk
Medlem

Var inte meningen att vara vresig, vaknade nog på fel sida idag.
hoppas på den andra sidan imorgon. =/

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk

Kommer PCI-e 2.0 vara fullt kompatibel med 1.0?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Kommer PCI-e 2.0 vara fullt kompatibel med 1.0?

något annat är inte möjligt rent praktiskt, tillverkarna har ju knappt fått ut instickskort med pci-e 1.0

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

måste man byta moderkort om man ska ha PCI-e 2.0 ? kan man ha ett
PCI-e 1.0 kort i ett PCI-e 2.0 moderkort i så fall?

Permalänk
Medlem

Undrar lite som tobbe, om det kommer att komma pci-e 2 grafikkort också?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
något annat är inte möjligt rent praktiskt, tillverkarna har ju knappt fått ut instickskort med pci-e 1.0

Det var mitt antangande också, men kan ju aldrig vara riktigt säker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
måste man byta moderkort om man ska ha PCI-e 2.0 ? kan man ha ett
PCI-e 1.0 kort i ett PCI-e 2.0 moderkort i så fall?

Nästa version av PCI-Express gränssnittet är under utveckling och kommer troligen i början av 2007. Det kommer möjliggöra högre hastigheter men blir fullt kompatibelt med den nuvarande versionen (1.1).

så står det på wikipedia. om den är fullt kompatibel bakåt tycker jag inte att man ska behöva köpa nytt moderkort

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

Okeeej?
Vad är det här nu då måste man byta moderkort för att använda sig av 2.0 nu?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Undra vad alla 5Gb/s ska användas till. Fast när pci-e 2.0 kommer ska man väl ha 16 grafikkort i sli för att hänga med i toppen.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Men att det hela tiden ska komma nya saker.... känns som man aldrig kan uppgradera innan det kommer nya saker. Uppgraderar man nu så är det gammalt ett par månader senare.

Vore det korkat att köpa C2D E6600 +Ati R600 etc i vår/början av sommaren? Bättre att vänta? Men väntar man så blir det väl samma visa igen antar jag..

Permalänk
Hedersmedlem

Re: ehhh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Hoppas att datorn i din signatur inte är din uppgradering då den hade ansetts som en uppgradering för 1-2 år sedan.

Lägg av med spydigheterna, har absolut ingenting med tråden att göra.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Men att det hela tiden ska komma nya saker.... känns som man aldrig kan uppgradera innan det kommer nya saker. Uppgraderar man nu så är det gammalt ett par månader senare.

Vore det korkat att köpa C2D E6600 +Ati R600 etc i vår/början av sommaren? Bättre att vänta? Men väntar man så blir det väl samma visa igen antar jag..

Köp elektronik när du behöver den, vad som är mest prisvärt varierar från dag till dag så det är omöjligt att säga vad som är bra att köpa om ca 6 månader.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Kör mitt AGP ännu jag, funkar så bra så bra

Samma här

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem

Altså man blir ju så J**** sur, jag menar när dom precis gjorde pci-e sa dom inget om att det senare skulle komma en uppgradering så nu måste alla köpa nytt moderkort igen.

I praktiken vad blir bättre? Jag hör fortfarande att pci-e inte ens används fullt ut? Varför börja på nytt om man inte slutför det innan?

EDIT: lite slarvfel

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem

Men vad det gnälls här? Kom vi inte fram i kommentarstråden förra gången om PCI-Express 2.0 att det var helt bakåtkompatibelt?
Från nya pressreleasen: The specification seamlessly extends the data rate to 5GT/s in a manner compatible with all existing PCIe 1.1 products currently supporting 2.5GT/s signaling.
Tolkar jag som gamla instickskort fungerar i nya moderkort och vice versa.

Bra att de fixar till standarden och gör lite headroom.
Visst kom vanliga parallella PCI i nya versioner men de letade ju inte sig ut till desktopmoderkort. 133 MB överföringshastighet som alla enheter får dela på är dåligt, enkelt att klydda igen med något raid-kontrollerkort och gigabitkort.
Måste väl vara lite bevis på att det var för lite när de går så långt och skapar en speciell port för grafikkort (AGP)?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag trodde PCI-Express 2.0 var klart för lansering för länge sedan. Men sedär, icke!