Permalänk
Robot

Nexus Noise Absorption Material

När flickvännen gick upp mitt i natten och stängde av datorn för att den lät för mkt så bestämde jag mig för att göra den tystare.
Eftersom en vän till mig nyligen inhandlat "Nexus Noise Absorption Material" för en 500 lapp och fått sin dator väldigt tyst så bestämde även jag mig för att använda det! Så det blev priserunner.se och vipps så var materialet på posten.

Lägger upp lite bilder på hur allt blev.

Det blev bra mkt tystare! Skitbra blev det, hoppas nu bara flickvännen tycker detsamma? Rekomenderar detta material starkt! Det är även flamsäkert..

Besök albumet: Nexus Noise Absorption Material av k4ranger

Permalänk
Medlem

Tystare = varmare?

Permalänk

Andelen värme som kommer ut genom chassieplåten lär vara minimal, så sålänge man inte sätter igen ventilations/fläkthål så går inte tempraturen upp?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag använder också nexus isolering =P funkar bra men det är ganska ömtåligt.

Visa signatur

Ingenjör.

Permalänk
Medlem

Jag har samma, oförändrad temp i lådan. Förutom att mitt X1900XT 512MB blev ca 2-3 grader svalare.. Men det beror säkert på allt damm som togs bort ifrån fläkten och i chassit.

Idle.
Chassitemp. ca +20°C
Grafikkort. ca +42°C
CPU. ca +25°C

Load.
Chassitemp. ca +25°C
Grafikkort. ca +75°C
CPU. ca +32-35°C

Dom fläktar jag har är en st Zalman CNPS9500 till CPUn, en st Zalman VF900-Cu till grafikkortet, 2st Papst 120mm en som blåser in i chassit nere vid hårddiskarna och en som blåser ut bak uppe vid CPUn.

Visa signatur

ABIT KN8-SLI nForce4 SLI Socket-939 | AMD A64 X2 3800+ 2.0GHZ L2-Cache - 1 MB | Zalman CNPS9500 CPU-Fläkt | Crucial PC3200 BallistiX DDR, 4x512MB - 2048MB CL2 @ 2-2-2-6, 2.8V | PowerColor Radeon X1900XT 512MB GDDR3 - 256Bit | Hiper Nätaggregat ATX 580W

Permalänk
Medlem

Hur mycket tystare blev datorn??

Visa signatur

Data: Ryzen 7 5800x, Corsair DDR4 2x16GB 3600MT/s, PNY RTX 3070Ti, 1x1TB nvme, 1x2TB nvme.
Laptop: Apple MacBook Air m2 - 512GB+16GB
Spelkonsoler - Nintendo Switch OLED, Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag hade ingen decibelmätare så jag vet inte dB före och inte heller efter.. Det enda jag kan säga att man märker skillnaden Märkbart! Mina fyra fläktar gjorde ordentligt med väsen av sig. Och nu kan man ana en viskning om dom körs på full effekt.

Visa signatur

ABIT KN8-SLI nForce4 SLI Socket-939 | AMD A64 X2 3800+ 2.0GHZ L2-Cache - 1 MB | Zalman CNPS9500 CPU-Fläkt | Crucial PC3200 BallistiX DDR, 4x512MB - 2048MB CL2 @ 2-2-2-6, 2.8V | PowerColor Radeon X1900XT 512MB GDDR3 - 256Bit | Hiper Nätaggregat ATX 580W

Permalänk
Medlem

blir inte det materialet som en filt för datorn då? stananr inte värmen kvar i datorn lättare då?

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem

Inte så mycket värme som går ut genom plåten ändå. Man har ju fläktar för att få ut varmluften. Så det bör inte vara något problem. Själv kör man på den billiga varianten, biltemas ljudisolering för 99kr. Funkar det med:P

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

själv kör man på bitumenmatta från biltillbehörsfirma för under hundringen.. Tokbra dämpning.

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Jag satt in nexus precis jag med. Det blev knappt nån skillnad för mig. :\ dundrar fortfarande på. Det är främst grafikkortets höga ljud som tränger igenom men också cpu-fläkten. Det var svårt att veta var man skulle sätta dämpningen i mitt chieftec matrix tower men det verkar vara främst baksidan ljudet kommer från och det är kanske inte så konstigt med de två fläktplatserna som sitter där. Täcka för dem vill jag ju inte göra men ljudet vill jag ha bort. dilemma..