Permalänk

"CMOS checksum error - defaults loaded"

Hej!

Har haft detta problem i snart en vecka och jag har testat allt jag kan komma på men inget hjälper.

det står "CMOS checksum error - defaults loaded" när man startar datorn
och sen får man välja att trycka på f1 för att fortsätta vilket leder till bluescreen precis efter bilden där det laddar.
eller så kan man trycka på DEL för att komma in i bios.

Jag trodde först att det var hårddisken det var fel på eftersom problemet uppstod efter att jag försökte zipa upp en fil, det stod att det var fel på den och datorn blev seg, så jag startade om. och då dök ovanstående upp.
Köpte då ny hårddisk och lyckades formatera och komma in i windows men när jag bara skulle reboota datorn så var jag tillbaka på ruta ett.
dvs samma problem som inan.

Har testat flera olika Id-kablar, kört hddn i secondary och cd-läsaren i primary och viseversa. testat med cd läsare som kör både master och slave. försökt resetta bios genom att ta ur batteriet och haft det ur i flera timmar, men fortf samma prob.
Det går heller inte att boota från cd-läsaren med någon av mina xp skivor (orginal skivor). antar att det nollställs när jag ställer in att det ska boota från cd så står det ju "CMOS checksum error - defaults loaded" och då kanske inställningarna återställs.
har även testat att köra med ett minne i taget osv.
Tror inte att det är natagget det är fel på då det är rätt så nytt.
har också provat att göra en msdos start diskett och försöka få igång formateringen via den, eftersom när hårddisken var ny så var ju datorn tvungen att starta från den så jag behövde inte ändra i bios då.
men när man kör med disketten så hittar den inga partitioner.

Det skulle kunna vara bios batteriet det är fel på, läste på någon sida att man skulle låta datorn stå igång i nått dygn så kan battriet laddas upp igen, det är de jag håller på att testa nu.
Har testat ett annat batteri dock var de äldre än det jag har nu eller iaf inte använt på länge, det blev samma problem med det.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde förklara hur man fixar detta fel eller i alla fall visste vad det är som är trasigt/fel.

Mvh Anton

Permalänk
Medlem

hmm, det första jag skulle prova vore nog att flasha om BIOS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epzilon
hmm, det första jag skulle prova vore nog att flasha om BIOS.

Vad menas med det? och hur gör man?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_sander
Vad menas med det? och hur gör man?

Kolla upp vad du har för moderkort och gå till deras hemsida och navigera vidare till din modell. Där bör du kunna ladda ner senaste revisionen av din BIOS med instruktioner för att flasha om BIOSEN.
Läs noga och gör inga misstag