Permalänk
Medlem

tystaste nätagget ute nu?

vad tror ni det skulle vara för något om inte pengarna spelar någon roll... ska hälst vara helt ljudlöst, men antar att inte det går?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk

finns passiva

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

köpte ett passivt, men lät ju fan mer än mitt cooltek lite jobbbigt

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur

Vilket köpte du?

Permalänk
Medlem

FSP Group FSP300(http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=46107), och aldrig mer! lät tråkigt mycket, ett dovare tjut nästan... för mitt cooltek är ju helt ljudlös på den fronten, är bara att fläkten snurrar men det gör den ju knappt så är ju tystare

så nu har jag skickat tillbaka den till komplett och fått betalt 300kr frakt för en produkt jag inte ville ha känns lite snopet faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

FSP Group FSP300(http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=46107), och aldrig mer! lät tråkigt mycket, ett dovare tjut nästan... för mitt cooltek är ju helt ljudlös på den fronten, är bara att fläkten snurrar men det gör den ju knappt så är ju tystare

så nu har jag skickat tillbaka den till komplett och fått betalt 300kr frakt för en produkt jag inte ville ha känns lite snopet faktiskt

Du skulle köpt detta istället:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305409

Den gör inga ljud ifrån sig. Nackdelen är att det passar inte så bra i en speldator med tanke på hur mycket ström grafikkorten idag suger.

Det är viktigt att välja rätt tillverkare på denna fronten. Jag rekommenderar Tagan, Silverstone och Seasonic.

Edit: Läste lite i manuallen för nätagget ovan och man kan tydligen öka kapaciteten till 550W om man sätter dit en egen fläkt. Så även om man skulle uppgradera och den inte räcker till så går det att lösa.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Passivt är bara värt att köpa om du verkligen har fått ned ljudnivån på ALLT annat. Du kan glömma 3.5"-diskar om du ska köra fläktlöst, de låter ändå mer än ett riktigt tyst fläktkylt nätagg.

Kolla på SPCR vilka nätagg de rekomenderar.

Seasonic S12 Energy Efficient 550/650W samt Corsair HX520/620W är de som ligger högst uppe i toppen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Corsair har en ljudnivå på 20 db enligt prisjakt tror ja de var, och cooltek 600watt har bara 15 db

säger sitt om det nu stämmer...

tror faktiskt det blir ett cooltek då jag har ett sånt nu och den är väldigt tyst... men ville ha helt ljudlöst men går ju inte verkar det som

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Corsair har en ljudnivå på 20 db enligt prisjakt tror ja de var, och cooltek 600watt har bara 15 db

tror faktiskt det blir ett cooltek då jag har ett sånt nu och den är väldigt tyst... men ville ha helt ljudlöst men går ju inte verkar det som

Det finns en hög olika sätt att mäta ljudnivå på och jag litar mer på grabbarna på SPCR än på vad tillverkarna anger. Dessutom finns det ju mer eller mindre irriterande ljud, ett jämt vindsus är ju lättare att stå ut med än t.ex. en pipande spole eller ett rasslande kullager.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Om ditt resonemag skulle stämma så vinner ju den tillverkare som ljuger mest enligt din åsikt.

Corsairs nätagg låter runt 22dBA@1m upp till väldigt hög belastning enligt SPCR, tystare än så är svårt att hitta. Seasonic S12 Energy Efficient låter runt 20dBA@1m men inte riktigt lika länge.

Det finns ju tillverkare som uppger typ 4-5dB som ljudnivå. Du kanske skulle satsa på en sådan? Det är ju inga problem då bakgrundsljudet i ett vanligt hus vid "tystnad" ärrunt 15-20dBA...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur mycker låter ditt phantom? är det tystare måntro? annars kanske corsair tystare alltså...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad dåligt att ett passivt låter mer än ett aktivt.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

hur mycker låter ditt phantom? är det tystare måntro? annars kanske corsair tystare alltså...

Mitt Phantom låter inget alls, det är semipassivt och fläkten går inte igång i mitt system. Jag skulle behöva köra fläktlöst och utan hårddiskar om det skulle finnas en chans att höra det. Jag skulle inte heller höra ett Corsair över mina hårddiskar å andra sidan.. däremot kostar det mycket mindre och är därför ett solklart val.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här omdömet väger inte särskilt tungt med tanke på att jag kört ett par dar bara - men jag tycker Antec Phantom verkar riktigt trevligt faktiskt...

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bwoy
Det här omdömet väger inte särskilt tungt med tanke på att jag kört ett par dar bara - men jag tycker Antec Phantom verkar riktigt trevligt faktiskt...

Det är riktigt bra och tyst. Problemet är att det kostar dubbelt så mycket - en prisskillnad som definitivt inte är värd det ur praktisk synpunkt.

Med ett aktivt kylt nätagg kan man ofta skippa en fläkt i systemet.

Visa signatur

Permalänk

Jag har haft cooltek 600 med min setup men den lät för mycket så jag bytte till ett Corsair 520 - mycket bättre. De där värdena som tillverkarna anger är ju bara lurendrejeri - det är spcr man ska lita på eftersom de mäter alla nätagg på samma sätt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Jag har ett:

http://www.ghdata.se/WebShop/Index.php?ArticleID=PS-EVP-4507

och jag är mycket nöjd med det. Fläkten har aldrig startat sålänge luftflödet runt agget varit okej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RBX375
Jag har ett:

http://www.ghdata.se/WebShop/Index.php?ArticleID=PS-EVP-4507

och jag är mycket nöjd med det. Fläkten har aldrig startat sålänge luftflödet runt agget varit okej.

dudet där verkar ritkgit intressant! ska söka runt lite o se vad man hittar för konkurenter för den men är nog svårt o hitta behöve inte så mycket kraft så detdär funkar ju galant...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Corsair HX serien.

Vill du ha ett GARANTERAT tyst nätagg så köpr Corsair HX 520w eller HX 620w.

Dessa 2 är dom tystaste nätaggen på marknaden idag för high end system

Jag lovar att du inte kommer bli besviken

Visa signatur

NXZT Zero Fulltower | Core 2 Duo E6600 | Asus P5NB Wifi-Ap Deluxe | Asus Geforce 8800GTX | Corsair XMS2-6400Xtreme 2x1024MB 800MHz | WDC 300gb HDD | Corsair HX620w

Permalänk
Medlem

mjo, får bli dendär 520 varianten... orkar inte leta mer. nu ska bara lönen komma så blire en sån.

tack för all hjälp grabbar o tjejer(?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur fan skulle ett passvit nätagg kunna låta mer än ett med fläkt? Det har ju inga rörliga delar så det är ju helt tyst. Är själv en lycklig ägare av ett Antec phantome 350 som låter hela 0dB/SPL.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Hur fan skulle ett passvit nätagg kunna låta mer än ett med fläkt? Det har ju inga rörliga delar så det är ju helt tyst. Är själv en lycklig ägare av ett Antec phantome 350 som låter hela 0dB/SPL.

Alla ljud behöver inte komma från fläktarna. Du kan ha otur och få elektriska ljud som uppkommer från spolar som vibrerar när ström går genom dem. Det är ofta högfrekvent och ruskigt störande. Därför kan det ljudet, även om det har lägre ljudstyrka, märkas mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo iofs. Tänkte inte så långt. Det problemet har inte antecs passiva nätdelar iaf. Dom är kalas. Ska skaffa phantome 500 om plonboken tillåter senare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
jo iofs. Tänkte inte så långt. Det problemet har inte antecs passiva nätdelar iaf. Dom är kalas. Ska skaffa phantome 500 om plonboken tillåter senare.

Ibland beror det inte på nätdelen heller utan det är kombinationen äv nätdel och viss hårdvara som framkallar det. Det gör det hela extra jobbigt :/ Vissa nätagg är dock mer benägna än andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har iaf aldrig upplevt det. Sedan som du skrivit tidigare så är passiva ju ganska onödiga pga hårddiskar och andra fläktar mm. lider själv en del av just hårddiskarna men det ska fixas inom kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

högfrekventa missljud borde vara olagligt =/

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackelind:

Passivt är bara värt att köpa om du verkligen har fått ned ljudnivån på ALLT annat. Du kan glömma 3.5"-diskar om du ska köra fläktlöst, de låter ändå mer än ett riktigt tyst fläktkylt nätagg.

Kolla på SPCR vilka nätagg de rekomenderar.

Seasonic S12 Energy Efficient 550/650W samt Corsair HX520/620W är de som ligger högst uppe i toppen.

Men det går ju att köpa HD-låda som sänker ljudnivån.

http://www.webhallen.com/hardvara/datorkomponenter/kylning/ha...

Sen undrar jag om

1) Det går att få reda på hur mycket Watt grafikkort och en eventuell datoruppsättning skulle dra?

2) Kan man inte ha två halvpassiva nätagg för att ge tillräckligt med ström?

Grafikkort antar jag att det går att kyla med vatten sen ...

Permalänk

Corsairs AX serie är rätt tyst. Kör själv på 850w varianten i datorn med specs i min sig, nätaggets fläkt är nästan alltid avstängd, utom när både CPU & GPU ansträngs väldigt mycket under en längre tid. Hört några som klagat på coilwhine men inte märkt något själv..

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Du skulle köpt detta istället:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305409

Den gör inga ljud ifrån sig. Nackdelen är att det passar inte så bra i en speldator med tanke på hur mycket ström grafikkorten idag suger.

Det är viktigt att välja rätt tillverkare på denna fronten. Jag rekommenderar Tagan, Silverstone och Seasonic.

Edit: Läste lite i manuallen för nätagget ovan och man kan tydligen öka kapaciteten till 550W om man sätter dit en egen fläkt. Så även om man skulle uppgradera och den inte räcker till så går det att lösa.

hade ett sånt för något år sedan, Höll i nån timme innan det pajade, blev tokvarmt .

Jag rekommenderar

STRAIGHT POWER E7

Tystaste agget jag haft. Ligger lätt under min hårddisk och lågvarviga chassifläktar.

Corsair bullrar betydligt mer, iaf dom jag haft (400W, 450W och 1000W)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AIMMOTH:

Men det går ju att köpa HD-låda som sänker ljudnivån.

http://www.webhallen.com/hardvara/datorkomponenter/kylning/ha...

Sen undrar jag om

1) Det går att få reda på hur mycket Watt grafikkort och en eventuell datoruppsättning skulle dra?

2) Kan man inte ha två halvpassiva nätagg för att ge tillräckligt med ström?

Grafikkort antar jag att det går att kyla med vatten sen ...

Tror inte han bryr sig efter 3 år.

Ja det går att ta reda på, bara läsa reviews med de strömtörstigaste kompnenterna man funderar på.

Varför skulle du vilja det när det finns helpassiva?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.