Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Swiftech släpper peltiervattenblock

Permalänk
Melding Plague

Swiftech släpper peltiervattenblock

Tillverkaren Swiftech har i dagarna lanserat ett mycket högpresterande vattenkylningsblock som har en inbyggd peltier i sig. Modellen heter MCW6500-T och stödjer i skrivande stund sockel 775, 754, 939 och 940.

Läs nyheten: Swiftech släpper peltiervattenblock

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vad menas med peltier?

Permalänk
Medlem

Klart överskattat med peltierelement imo, det ökar förvisso delta T men det ökar även värmeutvecklingen med ett antal procent (10-20% ?).

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShiSha_
Vad menas med peltier?

En peltier flyttar värme. Den får en varm och en kall sida och ju svalare man håller den varma sidan, ju kallare blir den kalla. Man kan alltså få ner den kalla sidan under 0 grader om man kyler den varma sidan tillräckligt.

Nackdelen är att peltiern inte bara flyttar värme, utan även lägger till sin egen, så den totala mängden värme som måste hanteras blir större än om man kör utan peltier.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Klart överskattat med peltierelement imo, det ökar förvisso delta T men det ökar även värmeutvecklingen med ett antal procent (10-20% ?).

Försök snarare med 100%

Peltier är en bra teknik för under 0 graders kylning av grejer med låg värme utveckling, en cpu är lite för mycket enligt mig då den extra värmen blir såpass stor i watt räknat.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

snart kommer väl peltilers med stockkylningarna

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
snart kommer väl peltilers med stockkylningarna

Nej, det tar nog ett bra tag tills det är nödvändigt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Finns redan på nått grafikkorts orginalkylning om ja int har helt fel. Men nödvändigt....nej, inte på orginalkylarna än sålänge.

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Klart överskattat med peltierelement imo, det ökar förvisso delta T men det ökar även värmeutvecklingen med ett antal procent (10-20% ?).

216W vid 12V och 365W vid 15.2V (Umax). Med en effektförbrukning på ~60W för en E6x00 så blir det ~425W att kyla med den pelten på 15.2V. Det är lite skillnad mot ~60W. Å andra sidan får du helt andra temperaturer, om du har radiator(er) som klarar av värmen.

(Källa för data: http://www.swiftech.com/products/MCW6500-T1.asp#)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Perfekt för min stock-Sempron...

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Kylde ner min xp1800+ till -8 med Swiftech block och peltier för typ 3 års sedan..
Använder man vattenkylning förstår jag inte folk som inte har Peltier då det enbart kostar ett par hundra kr mer och kyler enormt mycket mera..
Har man halv klen nätdel så kan den behövas bytas ut annars är det i regel bara en peltier som behövs...

Kör min C2D E6600 med vattenkylning av blandade delar, utan peltier ca 25grader - Med peltier 3 grader.
Det kostade mig 230 kr ...

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defender
Kylde ner min xp1800+ till -8 med Swiftech block och peltier för typ 3 års sedan..
Använder man vattenkylning förstår jag inte folk som inte har Peltier då det enbart kostar ett par hundra kr mer och kyler enormt mycket mera..
Har man halv klen nätdel så kan den behövas bytas ut annars är det i regel bara en peltier som behövs...

Kör min C2D E6600 med vattenkylning av blandade delar, utan peltier ca 25grader - Med peltier 3 grader.
Det kostade mig 230 kr ...

Det finns iallafall 3 enkla anledningar som jag kommer på såhär direkt.
1. Ljudnivå, det blir en massa mer att kyla, och oavsett om man har vatten eller inte så betyder det att det kommer låta mer (fläktar till radiatorer m.m)
2. Kostnad, en peltier kostar inte så mycket, men den kostar att driva om inte annat.
3. Kunskap, vatten är ett rätt enkelt koncept som är lätt att greppa, eftersom det även används till så mycket annat i vår vardag. Peltier kan vara knepigare både att få kunskap om och att förstå meningen och användningen med allt som hör till. En peltier i sig är ju inte så svår att förstå sig på men riskerna som följer med och kunskaperna som behövs för att få ut maximalt av den är svårare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Peltier är så år 2000...

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Peltier är så år 2000...

He he... Dagens.

Permalänk
Medlem

Verkar som att ni inte förstått poängen med blocket. Det är inte till för folk som vill dra upp processorn 200mhz, utan för de som överklockar rejält. Det är satans mycket billigare,tystare,smidigare,säkrare att köpa ett peltier-block till processorn istället för en vapochill.

Permalänk
Medlem

Säkrare vet jag inte, går peltiern sönder kan cpun brännas om man har otur och skyddfunktionerna inte är nog kraftiga.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Verkar som att ni inte förstått poängen med blocket. Det är inte till för folk som vill dra upp processorn 200mhz, utan för de som överklockar rejält. Det är satans mycket billigare,tystare,smidigare,säkrare att köpa ett peltier-block till processorn istället för en vapochill.

Du får mycket bättre tempraturer med kompressorkylning, sen tror jag du tjänar in det i längden då en 226W pelt drar hyffsat med ström. Men har man el som ingår i hyran eller annat lyx så varför inte, kör på! Fast då kan man lika gärna köra med seriös peltkylning och dubbla 226W.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

har man kentsfield så är tillomed vapochill för klen för o kyla den riktigt bra

jag tycker det är bra med såna vattenblock för med hjälp av peltiern så sjunker chip tempen så länge man kan kyla den varma sidan bra.

peltier är ganska krångligt o köra själv om man är noob, men jag är inte NooB så klart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Peltier är så år 2000...

Beat me to it.

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem

Pelt är framtiden. Integrerat i kretsarna. Bye bye kylning...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Pelt är framtiden. Integrerat i kretsarna. Bye bye kylning...

Du missa det där med 2-400% ökning av effekten man måste kyla bort va?

Permalänk

tryck in en integrerad peltier i radiatorn istället

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeVeN
Du missa det där med 2-400% ökning av effekten man måste kyla bort va?

Du missade det där med framtiden va? ...:P

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Du missade det där med framtiden va? ...:P

värmen måste fortfrande bort!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Du missade det där med framtiden va? ...:P

i framtiden så kanske jag inte lever men jag tror ändå inte att någon annan heller kommer få uppleva såna kretsar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p8ntballer
Finns redan på nått grafikkorts orginalkylning om ja int har helt fel. Men nödvändigt....nej, inte på orginalkylarna än sålänge.

japp gecube x1950pro har peltierkylning.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Avstängd

Visst måste värmen fortfarande bort. Men det är inte lika viktigt med temperaturen på kylvattnet om det kyler en pelt.

Kör du två likadana vattenkylningssystem fast en med pelt. Och belastar båda lika hårt och kyler dom lika tyst. Så får du fortfarande mycket lägre temps på peltsystemet. Förutsatt att du inte kör alldeles för hårt, eller om du kör fläktlöst på riktigt låga watt på processorn. Men under normala förutsättning är min erfarenhet att pelten hjälper riktigt bra vid samma radiatorkylning.
Körde ner en T-bred b i -17 enligt moderkortet. Vet dock inte hur pålitligt det är. Fick upp en tidig t-bred b 1700+ i 2.9GHz. Dock inte stabilt.

Permalänk
Medlem

Får man med isolerings-pads när man köper den där? Låter ju grymt intressant alltså.
Funkar det med ett vanligt nätagg (600W?) eller måste man använda ett separat speciellt nätagg?

Permalänk
Avstängd

Det ska följa med pads, men den belastar ganska mycket på 12-linorna. Så ett eget nätagg eller ett riktigt starkt nätagg rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Vad händer med all kondens som bildas vid så låga temperaturer? så vitt jag vet så behövs det inte många grader under rumstemperatur för att det ska bildas kondens på kalla ytor. men det följer säkert med någo nyp av isolerig.