När kom första numret av "nya" Datormagazin?

Permalänk
Avstängd

När kom första numret av "nya" Datormagazin?

Tjena allihopa!
Nu ska jag inviga mitt account här på swec.
Det är så att jag håller på att skriva ett arbete i skolan om Datormagazin, men jag hittar ingenstans vilket datum den första tidningen kom ut.
Jag vet att den släpptes år 2000 och att det kom ut två nummer det året, men inte när.
Är det någon som har en aning så skulle jag vara enormt tacksam om ni kunde svara på min fråga!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kan du inte testa att slänga iväg ett mail till redaktionen alternativt till förlaget som ger ut tidningen? då kanske de kan svara på endel andra frågor också som kan vara intressant för ditt arbete.

peter.widen@datormagazin.se

Han som är chefsredaktör och ansvarig utgivare annars kanske du kan testa någon annan i redaktionen.

Permalänk
Avstängd

Har försökt, men jag har fortfarande inte fått svar så jag tänkte försöka här!

Tack i alla fall för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska nyligen. Datormagazin är ju en merge mellan PC+ och PC-Extra.
En vild gissning på 2002. För jag vetefan när jag senast köpte tidningen senast, men det var någongång vid den övergången.

Permalänk
Medlem

Nummer 2/07 är det 75:e nummret.

Permalänk
Avstängd

yes det stämmer, första numret kom ut någon gång under 2000, men jag undrar över exakt datum..

Permalänk
Medlem

Den 26 oktober 2000 om man får tro den här sidan: http://web.telia.com/~u11203619/Arkiv/0008.html.

Permalänk
Medlem

Nån annan än jag som inte gillar nya DMZ? Den är så jäkla seriös.

Vem gillar 5 sidor Excel tips?

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masamune
Den 26 oktober 2000 om man får tro den här sidan: http://web.telia.com/~u11203619/Arkiv/0008.html.

Tack så mycket, det verkar stämma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Nån annan än jag som inte gillar nya DMZ? Den är så jäkla seriös.

Vem gillar 5 sidor Excel tips?

Jag gillar den inte för att det är för lite sådant som 5 sidor Excel-tips. Hade det varit med riktig info och vettiga saker så hade jag kanske läst den. Den är för tam och riktar sig för den 16åriga finniga nörden som inte har kommit till slutsatsen att man behöver lite tips för den produktionella verksamheten. Tidningar som faktiskt gör bra repotage är kul att läsa, som gör riktiga tester och djupgående guider. Men sådant är jobbigt att skriva, att släppa sådana tidningar varje månad kräver många skribenter.
Mer riktiga tidningar som CAP&Design osv. till folket.
DMZ var kul på den tiden den hette PC+ och man hade ISDN/Modem och ville ha lite info om små verktyg till Linux. Men det var runt 1998 så det kanske helt enkelt var så att jag var målgruppen då.

Permalänk

Jag gillar tidningen, dock kan nivån på artiklarna vara oerhört skiftande. Allt från skräp till rena kanonartiklar.
I bland känns det också lite som att de bara skrapar på ytan av varje ämne. Önskar lite mer djupgående artiklar.

Tips på bättre tidningar tas tacksamt emot!

Visa signatur

Nja.