Permalänk
Medlem

Multiboot

Nu har jag tagit en gammal hårddisk (hdc1) och installerat windows XP på den. Fick ändra hårddisken till högsta platsen på hdd-listan i BIOS. Sen när jag installerade klart windows gick jag in i BIOS igen och ändrade tillbaks till vanliga hårddisken (sda3).
Sedan ändrade jag min grub.conf:

default 0
timeout 3

# Gentoo
title=Gentoo (Linux 2.6.19-gentoo-r5)
root (hd0,0)
kernel /boot/kernel-2.6.19-gentoo-r5 root=/dev/sda3

title=Gentoo (Linux 2.6.19-gentoo-r5) (rescue)
root (hd0,0)
kernel /boot/kernel-2.6.19-gentoo-r5 root=/dev/sda3 init=/bin/bb

# Windows
title=Windows XP Professional
rootnoverify (hd2,0)
makeactive
chainloader +1

Men när jag väljer att starta windows får jag en error:

Error 13: Invalid or unsupported executable format

Och det ska betyda:

This error is returned if the kernel image being loaded is not recognized as Multiboot or one of the supported native formats (Linux zImage or bzImage, FreeBSD, or NetBSD).

Men nu fattar jag inte, hur kan man då få igång windows?

Permalänk

Re: Multiboot

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spuck
Nu har jag tagit en gammal hårddisk (hdc1) och installerat windows XP på den. Fick ändra hårddisken till högsta platsen på hdd-listan i BIOS. Sen när jag installerade klart windows gick jag in i BIOS igen och ändrade tillbaks till vanliga hårddisken (sda3).
Sedan ändrade jag min grub.conf:

default 0
timeout 3

# Gentoo
title=Gentoo (Linux 2.6.19-gentoo-r5)
root (hd0,0)
kernel /boot/kernel-2.6.19-gentoo-r5 root=/dev/sda3

title=Gentoo (Linux 2.6.19-gentoo-r5) (rescue)
root (hd0,0)
kernel /boot/kernel-2.6.19-gentoo-r5 root=/dev/sda3 init=/bin/bb

# Windows
title=Windows XP Professional
rootnoverify (hd2,0)
makeactive
chainloader +1

Men när jag väljer att starta windows får jag en error:

Error 13: Invalid or unsupported executable format

Och det ska betyda:

This error is returned if the kernel image being loaded is not recognized as Multiboot or one of the supported native formats (Linux zImage or bzImage, FreeBSD, or NetBSD).

Men nu fattar jag inte, hur kan man då få igång windows?

Kanske ett dumt tips, men stämmer partitionerna? Och ska det verkligen stå rootnoverify och inte bara root?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Jo de borde ju stämma. (hd2,0) är väll secondary master?
Följde guiden på gentoo.org och där står det rootnoverify. Men jag testade med endast root och då kommer det en till error, något om att filsystemet är ext2fs (0x83). :S