HP dator, en led lyser med ett hänglås över

Permalänk
Medlem

HP dator, en led lyser med ett hänglås över

Hej

Har fått tag på en ghammal hp dator, men kan inte starta upp den för att det är en liten led på fronten som har en ikon över sig som ser ut som ett hänglås=S Datorn startar inte och jag tror att det beror på det lilla hänglåset"#)= nån som vet?

Tack

Permalänk

kolla så att chassit är stängt redigt, kan vara en såndär grej på gamla datorer

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt troligt att det är det som är felet, det finns en liten knapp som trycks ner när man sätter på chassit... Men när man startar datorn så piper den 8 ggr, låter nästan som morse kod... Har också funnit en liten switch eller vad man ska kalla det på moderkortet som har 10 st switchar som kan ställas in på ON/OFF . Har testat ändra lite på dem och när jag ställer in switch 2 på ON så piper datorn endast en gång när man startar och den försöker läsa ifrån diskettenheten men jag får ingen bild på skärmen =/

Permalänk

ändra inte switcharna på moderkortet.. det är oftat för att ställa in fsb'n och volten till processorn mm !

det finns inget nykellås som det finns på äldra datorer? för om det finns så ryck sladden bara.. ser du något på skärmen ?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

På en gammal bärbar jag hade så fanns det en (mekanisk) transportspärr på undersidan som gjorde att powerknappen inte gick att trycka in. Kolla om det finns en variant på något sånt...

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Hade en HP och den var sån som lös när tangetbordslåset i bios var aktiverad, låstes upp genom att ange rätt lösenord.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nope, ser ingenting på skärmen... Karaff, jag tror att det stämmer det du säger, läste på internet på HP:s felsökningsFAQ. Dock så kan jag inte lösenordet =/ så antar att datorn åker till soptippen efter att jag plockat ur vart enda reservdel som går att finna

Permalänk
Medlem

Testat att göra en clear cmos på den ?

Antingen finns det en jumper på moderkortet eller så får du låta den stå utan batteri och nätsladd några minuter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ah, men samma sak händer, får 8 st pip i början, ingen bild på skärmen och ett lysande hänglås... Men läste på HP:s felsökning att 7 st pip innebär att moderkortet är trasigt, men jag har 8 :S

Permalänk
Medlem

Kan ju vara minnet eller att moderkortet dött kanske.. faktist vad som helst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis men men, det är skit samma betalade 50 spänn för skiten

Men tack för hjälpen ivfsh