Raid0 partitionering, segt?

Permalänk
Medlem

Raid0 partitionering, segt?

Hej, jag har en Dell Inspiron 8400. I denna burk sitter det två stycken hårddiskar på 250gb vardera, dessa uppträder dock som en "enad" 500gb disk. Har efter att ha läst lite kommit fram till att detta måste innebära att dom jobbar i Raid0.

Hursomhelst var det häromdagen dags för mig att installera Vista, ville göra en ren installation och för att slippa förlora allt skapade jag en 100gb partition med Partition Magic där jag lade allt viktigt. Sedan formaterade jag den primära C: och installerade Vista där.

Vista kan ju betygssätta datorn, nu får hårddisken 2,4, allt annat ligger kring 5, lite lustigt. När jag flyttar data från D: tillbaka till C: går det sakta, ca 2-3mb/s, detta har jag dock hört ska vara normalt när man partitionerar raid0? Tycker dock det går ovanligt segt om jag exempelvis kör en installation från en ISO, och denna ligger på C:

Vad jag nu tänker göra är att ta bort denna tillfälliga 100gb partition och utöka C:\ till sin gamla storlek igen. Frågan jag ställer mig är om jag gjort något dumt iom detta? Det här med att de går segt från ISO kan ju bero på Vista, men tycker det är lite smått konstigt, iallafall.
Vad har ni för erfarenheter och kunskaper att dela med er av?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av Vista, och förstår egentligen inte problemet. Varför svarar jag då på detta??

Om du har lyckats få en RAID 0 (med OS på ) att överleva ett systembyte från XP till Vista utan problem med bibehållna data, tror jag du haft viss tur.

Kanske skulle du inte fresta lyckan mera med ytterliggare partitionerings-ändringar förrän du kollat ordentligt varför det går sakta.

Kolla att inte HD: erna går i PIO mode.
Kolla att du har rätt drivisar för SATA? controllern
Och kör för säkerhets skull defrag och HD tillverkarens testprogram

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, inte installerat något extra förutom det som Vista gjort. Kanske ska undersöka det. Hursomhelst så körde jag ett benchmark tool som hette HD Tach, lite data därifrån:

Average Read 3,4mb/S
Burst Speed 14,4mb/S

Känns som om detta är sjukligt lågt?

EDIT: Hårdisken är WD2500JD ifall det spelar någon roll.

Lägger till en bild på enhetshanteraren ifall någon kanske kan se något uppenbart fel där.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kolla Egenskaper på IDE styrenheterna. Dom skall stå i UDMA mode 5 eller 6. Står dom i tex PIO, så skall du ändra.

I så fall är det samma svaghet i Vista som i XP.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Okej, lyckades lösa det nu genom att installera nya drivrutiner för Vista från Intel till mitt Raid Controller Chip 82801FR.

Tack iallafall för svaren!