mdadm - förlänga mjukvaruraid i Debian

Permalänk
Medlem

mdadm - förlänga mjukvaruraid i Debian

Har en filserver som jag kör mjukvaruraid5 på.

3X250GB patadiskar (hdf, hdg, hdh) utgör för tillfället raidenheten (md1) på vilken jag kör ReiserFS.

Jag har nu införskaffat ytterligare två stycken 250GB diskar (sata, sda och sdb) för att utöka mitt lagringsutrymme och vill därför förlänga min raidenhet.

När jag försöker köra följande kommando för att lägga till en disk:
mdadm --manage /dev/md1 --add /dev/sda
Får jag felmeddelandet:
mdadm: add new device failed for /dev/sda as 3: Invalid argument

Jag kör mdadm 2.5.6 och kernel 2.6.20.4. Stöd för både raid5 och förlängning av densamma finns inkompilerat i kärnan.

Utdrag ur mdadm.conf:

DEVICE /dev/hd* /dev/sd*
ARRAY /dev/md1 devices=/dev/hdf,/dev/hdg,/dev/hdh level=5
MAILADDR root

Jag sliter mitt hår eftersom det inte verkar finnas något svar på min fråga när jag googlar. Har någon något tips till vad jag kan pröva? Eller vart jag borde vända mig för att hitta någon som vet?

//Gabriel

Permalänk
Medlem

Måste du inte ange din logiska enhet när du addar?
Dvs
"mdadm --manage /dev/md1 --add /dev/sda1"
Du måste alltså skapa en partition på disken först. (linux raid autodetect)

Permalänk
Medlem

Jag har provat både med och utan FD-partitioner på diskarna.

För tillfället kör jag hdf-hdh utan, så jag vill helst göra så även på sda och sdb.

Permalänk
Medlem

Om du partitionerar och lägger in ett filsystem direkt på disken, fungerar det som det ska? D.v.s. kontrollera att systemet hittar disken och att den fungerar som den ska.

Edit, kom på lite mer saker:
Jag har för mig att jag provade att förlänga en raid5a på min filserver, utan problem. Samma version av mdadm (från etch), men då var det nog 2.6.18 eller 2.6.19...

Om du skapar några "diskar" som loop devices och sätter ihop en RAID5-array, och sen försöker utöka den, blir det samma sak då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peritus
Om du partitionerar och lägger in ett filsystem direkt på disken, fungerar det som det ska? D.v.s. kontrollera att systemet hittar disken och att den fungerar som den ska.

Japp, jag har kört de båda andra diskarna både som standalone och som en Raid0-enhet. Det funkar perfa.

[QUOTE]Edit, kom på lite mer saker:
Jag har för mig att jag provade att förlänga en raid5a på min filserver, utan problem. Samma version av mdadm (från etch), men då var det nog 2.6.18 eller 2.6.19...

Om du skapar några "diskar" som loop devices och sätter ihop en RAID5-array, och sen försöker utöka den, blir det samma sak då?

[/QUOTE]

Skapade fyra stycken partitioner på en av diskarna, gjorde en array av tre, förlängde med den fjärde och det fungerade helt problemfritt...

Slutsatsen av detta torde vara att man BÖR skapa partitioner på diskarna i en SW-RAID. Skall posta mer när jag testat att skapa om min raidfemma och kopiera tillbaka filerna.

Och anledningen till detta är natuuuuurligtvis att de diskar jag försökte addera är några enstaka MB mindre än de jag använt initialt. Tack för tipset om loopenheter, utan det hade jag aldrig tänkt i de här banorna.