Permalänk
Medlem

Axis 213 PTZ hjälp

Skulle behöva hjälp av någon som kan kameran på komponentnivå. Typ att du har jobbat på Axis eller kanske har plockat isär en själv eller vet hur den fungerar mekaniskt.
Finns det någon sådan här på forumet?

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem

Jag har rotat i en del Axis saker jja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag har rotat i en del Axis saker jja.

Vad trevligt! Jag skulle bli jätte glad om du kunde hjälpa mig lite..
När man startar en Axis 213 så kalibrerar den in sig själv så att den "vet vart den är" så att säga. Jag antar att den gör det så att man inte ska kunna gå längre när den når maxpunkten på varje sida. Eller hur? Jag undrar hur det går till och hur den känner av vart den är. Jag har sett att det är en plastring som rör sig i någon sorts komponent som ser ut som en ir-diod /fotocell eller nåt, vet du vad jag menar? Vet du om den har något med saken att göra? Jag pratar om den horisontella rörelsen (pan).

Tack för att du tar dig tid att svara.

EDIT: Lägger in en bild på komponenten jag prata om.

EDIT2: Har gjort lite fler tester och kommit fram till att fotocellen fungerar. Den känner av när man bryter strålen men motorn byter aldrig rotation som den ska. Vad kan då va fel?

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem

Hmm okej, nä du har alldeles rätt att det är en infraröd-avkännare. Och som du säger så känner den uppenbarligen av något.

Men varför den inte beter sig rätt, det kan jag inte svara på rikigt.

Aldrig pillat med en 213 PTZ tyvär.

Permalänk
Medlem

Okej, va synd. Tack för att du försökte iaf.

Som jag förstår det så när man startar kameran så ska den gå åt ena hållet tills det att fotocellens status ändras, efter det så borde den byta håll till det att statusen ändras igen. Då ska den antagligen stanna och kamerna vet vart den är.
Den känner alltså av när fotocellens status ändras (bryts eller inte bryts). Frågan är bara varför den inte byter håll också? Den går alltid åt samma håll. Det borde vara någonting som ändrar motorns riktning som har gått sönder. Eller att det kanske har blivit någon kortslutning någonstans kanske?

Finns det kanske någon annan som har någon teori eller vet hur man kan felsöka eller kanske har skruvat i en sån här kamera?

Visa signatur

// Aloha