Permalänk
Medlem

Hur mycket watt?

hur mycket watt ska man ha på ett nätagg till en gamerpc?

Permalänk
Medlem

Re: Hur mycket watt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzlimE

Läs några av de tusen andra trådarna om detta, det finns inget automatiskt svar men mer än 600W kommer du alldrig att behöva oavsett vilken hårdvara du väljer av de som finns just nu.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Helt beroende på vad för system.
Sen som Blubben sa 600w kvalitets agg mer behöver man inte.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

beror inte det på hur mkt man har i burken egentligen ?
se bara på 8800, dom kräver 400w minst tillsammans med övr.
komponenter

hm men 500w borde ju bli minimum rätt snart eller ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
beror inte det på hur mkt man har i burken egentligen ?
se bara på 8800, dom kräver 400w minst tillsammans med övr.
komponenter

hm men 500w borde ju bli minimum rätt snart eller ??

Jo, det beror på hur mycket du har i burken. Ett 8800 drar runt 130W. Bara kortet då. Sen en C2D processor runt 50-100W beroende på klockning och så.

Problemet att bara lägga ihop allt sen är att man sällan lyckas maxa exakt allting samtidigt. Har du en dubbelkärning processor så ligger sällan både kärnorna på 100% samtidigt som ditt grafikkort går på 100%. Speciellt märkbart är det när man kör dubbla grafikkort, då får man aldrig ut max ur båda två.

Totalt sätt är du inte uppe i mer än 250-300W. Så 600W är i överkant, men det är svårt att hitta billiga nätagg idag ändå, så kör på det.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jo, det beror på hur mycket du har i burken. Ett 8800 drar runt 130W. Bara kortet då. Sen en C2D processor runt 50-100W beroende på klockning och så.

Problemet att bara lägga ihop allt sen är att man sällan lyckas maxa exakt allting samtidigt. Har du en dubbelkärning processor så ligger sällan både kärnorna på 100% samtidigt som ditt grafikkort går på 100%. Speciellt märkbart är det när man kör dubbla grafikkort, då får man aldrig ut max ur båda två.

Totalt sätt är du inte uppe i mer än 250-300W. Så 600W är i överkant, men det är svårt att hitta billiga nätagg idag ändå, så kör på det.

tur vi har swecare som har varit med " from the start " (8)
och/lr kan en del :).. självklart kan vi inte maxa hela systemet
på en gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
tur vi har swecare som har varit med " from the start " (8)
och/lr kan en del :).. självklart kan vi inte maxa hela systemet
på en gång

"Kan" kan man ju, men ofta skiljer maximal belastning sig från vad man själv uppnår som maximal, t.ex. genom ett spel. För maximal belastning måste man köra t.ex. rthrdribl + multipla instanser av Prime95/K7burn + defrag etc. Ett sådant scenario är ju teoretiskt möjligt, men inte praktiskt rimligt.

Hoppas att jag inte förvirrar istället för att klargöra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo marknaden är störd, dom riktigt BRA aggen börjar vid 400w tex Seasonic S12 mfl, tycker fler borde satsa på 250w-400w agg som är tysta som Corsair 520/620 tex och håller stabila spänningar.
Skulle vara det bäst men nu ser marknaden ut som den gör....ska man köra SLI så måste det sitta ett agg på minst 700w i burken...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

"Kan" kan man ju, men ofta skiljer maximal belastning sig från vad man själv uppnår som maximal, t.ex. genom ett spel. För maximal belastning måste man köra t.ex. rthrdribl + multipla instanser av Prime95/K7burn + defrag etc. Ett sådant scenario är ju teoretiskt möjligt, men inte praktiskt rimligt.

Hoppas att jag inte förvirrar istället för att klargöra!

hehe förstås krävs en del aa:)..men varför göra det egentligen

Permalänk

Re: Hur mycket watt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzlimE

Exempelvis: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36066

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Iofs allt belastas inte samtidigt till max och på så vis kanske man inte behöver de dyrare nät-aggen.

Men skjutsingen är det ändå bättre att räkna hela sitt system vid max belastning och rätta sig efter det.

Har ju alltid varit bra att ha så det räcker och blir över...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kolla på ett nätagg för runt tusanlappen. Då brukar man komma rätt långt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Iofs allt belastas inte samtidigt till max och på så vis kanske man inte behöver de dyrare nät-aggen.

Men skjutsingen är det ändå bättre att räkna hela sitt system vid max belastning och rätta sig efter det.

Har ju alltid varit bra att ha så det räcker och blir över...

Så varje gång det kommer ett nytt och kraftigare nätagg, måste man alltså köpa det eftersom det är bra att ha över.

För all del, överkapacitet skadas du inte av.. annat än ekonomiskt, och då rejält. Sen får du ofta ett nätagg med högre ljudnivå och sämre effektivitet (i det belastningsområde där din dator ofta befinner sig!).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Så varje gång det kommer ett nytt och kraftigare nätagg, måste man alltså köpa det eftersom det är bra att ha över.

För all del, överkapacitet skadas du inte av.. annat än ekonomiskt, och då rejält. Sen får du ofta ett nätagg med högre ljudnivå och sämre effektivitet (i det belastningsområde där din dator ofta befinner sig!).

Alla har olika krav;) Visst är det bra att ha en buffert på 10-20% för att säkra framtiden men samtidigt är det viktigt att man inte tummar på kvaliteten. Personligen anser jag att kvaliten går först, hade ett bzerk 550watt när dinosaurierna fanns. Det fungerade bra men det var knappast superstabilt. Tyckte spänningen började dala mot slutet, varför vet jag ej.
Kommer alltid argumenteras mellan watt-huntersen och kvalitetjägarna här på swec tror jag.

Permalänk

Ett Corsair HX520 räcker gott för vilken spel-PC du än plockar ihop, med undantaget 8800GTX i SLI eller HD 2900XT i Crossfire (går nog att köra, men utan marginaler).

Väljer man bara ett kvalitetsaggregat som inte har uppblåsta effektvärden, så klarar man sig väldigt långt med 400W-500W.

Det finns ju sätt att fuska med wattmärkningen, man anger effekten som aggregatet klarar under korta stunders belastning, istället för under kontinuerlig belastning.
Man mäter belastningen vid 20°C temperatur i agget, istället för runt 45-50°C som är lämpligare (vid lägre temperatur så klarar aggregatet mer last, men du måste ha en jäkligt låg omgivningstemperatur om du skall lyckas få 20°C i ett nätaggregat).
Dessutom så kan man lägga större delen av effekten på 3.3V och 5V linorna istället för den viktiga 12V linan.

Ovanstående "fusk", gör att vissa nätagg märkta med 500-600W inte presterar bättre än ett kvalitetsaggregat på 350 "äkta" Watt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Vad är det för komponenter i din GamerPc?

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite när den ändå är inne på nätagg, tror ni att Cooler Master Extreme Power 550W duger åt en e6600 med 1st sata hdd och typ.. ett 8800gts 320mb
Jag menar, Cooler Master måste ju vara kvalité, iafs inte värsta ramlet..

Visa signatur

C2D 2,7ghz (OC från 1,8) 2gb pc6400, 250gb seagate, GF8800GTS 320mb | Canon Eos 400d, Sigma 28-300/3,5-6,3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neZE
lånar tråden lite när den ändå är inne på nätagg, tror ni att Cooler Master Extreme Power 550W duger åt en e6600 med 1st sata hdd och typ.. ett 8800gts 320mb

Duger utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neZE

400-450w (vet ej vad modellerna under har för watt) räcker, skulle dock inte rekomendera CoolerMaster aggen då dom låter helvete men bryr du dig inte om ljud så go for it.