Spectravideo SV 328

Permalänk
Medlem

Spectravideo SV 328

http://en.wikipedia.org/wiki/SV-328
Hittade den här i en låda på "Återvinningen" tillsammans med en del andra prylar. 80 spänn skulle de ha för hela rasket. Är det nånting att ha? Finns det någon som har haft en som kan berätta mer?

Permalänk
Medlem

jag har själv en svi-728, som jag dock inte har haft igång på bra länge. ha och ha, är en bra fråga. den är väl inte direkt jätteeftertraktad. som kuriosa är den väl lite halvintressant, iofs. går ju säkert göra basic-program i den iaf.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Vad är det för andra prylar du fick? Jag har rätt mycket Spectravideo-grejer, och som med allt annat är det förstås en del som är mer ovanligt än andra...

Jag antar att du fick med kablage att ansluta den till TV med? Annars är det ganska lätt att löda ihop en kontakt (DIN <-> S-Video + Mono-ljud). När datorn såldes följde det också med en modulator, som man kan använda för att omvandla S-Video-signalen till en antennsignal, ifall ens TV inte har någon S-Video-ingång.

På bilden ser det ut som om du fick med en bandspelare? Det är bra, eftersom du då kan spara och ladda program (på vanliga ljud-band). Som kode skriver kan du programmera i Basic på den. Du behöver inte göra något speciellt för detta, bara sätta på den och börja skriva kod. Exempel:

10 print"Hello World!"

Siffran i början är radnummer. När du trycker på enter efter att ha skrivit en rad som börjar på ett nummer lagras raden som en rad i ditt nuvarande program. Skriver du inget nummer i början utförs kommandot direkt.

För att lista ditt nuvarande program skriver du 'list'. För att köra det, skriv 'run'. Kommandot för att spara programmet på kasett är 'csave"filnamn"'. Genom att skriva 'cload" laddas det första program som hittas på bandet. (Obs, filnamn kan vara max 6 bokstäver långa.)

Ännu roligare blir det om du har diskettstationer etc, men för detta krävs det en expansionsbox som inte var lika vanlig som själva datorn (och antagligen ännu ovanligare nuförtiden).

Som sagt, lista vad för grejer du har, gärna med serienummer om du ids. (Står undertill på alla grejer, oftast i formatet BI328000xxxx eller liknande.)

Permalänk
Medlem

På 80-talet var C64 mest populär. Sen var ZX-Spectrum populär tills 88-89 typ. På tredje plats slogs MSX, Dragon, Oric och massa andra skumma märken, men MSX låg halvbra till. Dock verkar det inte vara så många i Sverige har haft en. Har aldrig stött på någon i bekantskapskretsen som hade en, vilket kanske är lite tråkigt.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Fick du med någon mjukvara över huvud taget förresten? Annars kan jag skicka ett band med några spel, så blir det kanske lite roligare.

Permalänk

Blev trackad av polarna för att jag hade en SVI 328

Visa signatur

/Carl Kanyl
Slå aldrig din dator - den kan ge tillbaka!

Permalänk

En kompis hade en sån när vi var små, fanns några riktiga guld korn till spel på den.
Jetalf tror jag det ett av dom hette, en liten vit gubbe som hoppade omkring i en grymt stor värld tyckte man då i alla fall. Sen fanns det ju ett vuxen spel oxå. SEXMAN där man jagade en tjej i en röd klänning i ett hus på fyra våningar, och en säng högst upp. Först skulle man få av henne den sen skulle man jaga upp henne till sängen och där fick man se en show sen. hahaha.. Låter sjukt men det var riktigt skoj.

Permalänk
Medlem

Har en SV-318 med någon stor expansionslåda med minneskort i ..och något annat...minns inte :)....jo bandspelare och en diskdrive vars kort sitter expansionslådan. Allt fungerar än