Permalänk

Mystiskt problem...

Har ett problem med mitt nätverk...

Använder en router d-link 524, vilket nog inte har så mycket med saken att göra men...

Mina sladdar hoppar ur lite då och då, ibörjan var det oftast strömsladden som hoppade ur routern men när jag satte ett gummiband runt denna löste sig det. Men nu är det istället tp-kabeln mellan modem och router som spökar (börjar faktiskt tro att det är just spöken). Ibland hoppar kabeln ur routern ibland hoppar den ur modemet.

Jag kan omöjligt hitta en logisk lösning till detta och undrar fall någon annan varit med om liknande problem.

Upptäckte problemet för några veckor sedan trodde först att det var kablarnas tyngd som gjorde att de ramlade ur, så jag la ner allt på golvet. Kablarna sitter tight, tp-kabeln går ej att dra ur utan att trycka ner spärren men lik förbannat hoppar den ur. Till en början hände det någon gång i veckan, nu händer det varje dag, har kopplat in sladdarna fyra gånger bara idag.

Ska köpa ny router och kablar, men jag vill gärna förstå varför detta sker, jag kan inte ge upp utan att i alla fall få en förklaring till hur det hela går till

Permalänk
Medlem

Hah, jag är osäker på att någon har en förklaring på varför detta sker. Att strökabeln som sitter 'tight' hopar ur är mycket märkligt. Du har nog spöken i huset. Sätt up en video kamera som filmar detta, jag skulle gärna vilja se det med egan ögon ^^

Permalänk

jo...

Det är den enda förklaringen jag kan komma på också, har ju aldrig hört talas om att överspänning eller liknande har fått sladdar att hoppa ur, det borde ju även märkas på andra sätt.

Bor ju i ett ganska gammalt hus (1915), nån har säkert dött här nån gång. Man hör lite mystiska ljud och känner vindpustar här ibland...

Eller så har jag en besatt router....

Får se om jag har samma problem när jag byter utrustning...

Permalänk
Medlem

Känns lite långsökt att något med utrustningen skulle orsaka detta. Kanske läge att säga till mor/far/bror/syster/sambo/inneboende/husdjur mfl att låta bli att dra ut kablarna för dig?

Permalänk

Händer ju ibland när det inte är någon annan än jag hemma. Nu ikväll var jag inne vid och stoppade i kabeln i modemet som hade hoppat ur när jag satt vid datorn. Flickvännen låg i soffan inom synhåll.

Mindre än fem minuter senare, hade i princip bar gått o satt mig framför datorn igen la nätet av igen. Då hade kabeln hoppat ur routern istället, samma kabel som jag bara några minuter tidigare hade ryckt i, dragit ur och satt i igen.

Ingen annan än jag hade varit i rummet under denna tid.

Men det lustiga är ju att det är bara just routern som sladdarna åker ur. Och kabeln satt fast när jag kände på den tidigare. Det enda sättet att få ur den är att trycka ner spärren o dra ur den, det går inte att bara rycka den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av der Höt Röd
Men det lustiga är ju att det är bara just routern som sladdarna åker ur. Och kabeln satt fast när jag kände på den tidigare. Det enda sättet att få ur den är att trycka ner spärren o dra ur den, det går inte att bara rycka den.

Tejpa fast kablarna då

Permalänk

Har satt gummiband runt strömkabeln så den hoppar inte ur längre, hade ingen tejp och har lite svår att få till en bra konstruktion med gummiband som håller fast tp-kabeln.

Men det handlar inte så mycket om att lösa problemet, jag vill veta varför det sker. Jag vill ha en logisk förklaring till varför en sladd som enligt mig sitter fast kan hoppa ur. Och varför hoppar den ibland ur modemet och ibland ur routern. Och varför hände det att strömkabeln hoppade ur tidigare.

Jag har avfärdat gravitation, familj och grannar, husdjur, skadedjur, dåliga kablar.

Permalänk
Medlem

hmm, tp-kablar har ju en liten låsmekanism med...

Permalänk
Medlem

Re: Mystiskt problem...

Citat:

Har ett problem med mitt nätverk...

Använder en router d-link 524, vilket nog inte har så mycket med saken att göra men...

Mina sladdar hoppar ur lite då och då, ibörjan var det oftast strömsladden som hoppade ur routern men när jag satte ett gummiband runt denna löste sig det. Men nu är det istället tp-kabeln mellan modem och router som spökar (börjar faktiskt tro att det är just spöken). Ibland hoppar kabeln ur routern ibland hoppar den ur modemet.

Jag kan omöjligt hitta en logisk lösning till detta och undrar fall någon annan varit med om liknande problem.

Upptäckte problemet för några veckor sedan trodde först att det var kablarnas tyngd som gjorde att de ramlade ur, så jag la ner allt på golvet. Kablarna sitter tight, tp-kabeln går ej att dra ur utan att trycka ner spärren men lik förbannat hoppar den ur. Till en början hände det någon gång i veckan, nu händer det varje dag, har kopplat in sladdarna fyra gånger bara idag.

Ska köpa ny router och kablar, men jag vill gärna förstå varför detta sker, jag kan inte ge upp utan att i alla fall få en förklaring till hur det hela går till

Hallå,

Det är inte spöken som härjar. Problemet härrör sig till routerns inbyggda NAT-brandvägg. Du får alldeles får många konstiga IP-adresser mm som försöker komma åt din externa IP-adress på vissa portar (DC++ osv). Brandväggen slår av och du får ett meddelande om att förbindelsen är bruten, som om det vore ett fel på kabeln (vilket det givetvis inte är). Lösning, port forward + att du kör med routrar som pallar lite tryck.

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk

Re: Re: Mystiskt problem...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andelor
Hallå,

Det är inte spöken som härjar. Problemet härrör sig till routerns inbyggda NAT-brandvägg. Du får alldeles får många konstiga IP-adresser mm som försöker komma åt din externa IP-adress på vissa portar (DC++ osv). Brandväggen slår av och du får ett meddelande om att förbindelsen är bruten, som om det vore ett fel på kabeln.

Jo det skulle ju kanske kunna förklara varför jag tappar uppkopplingen, om det inte vore för att sladden faktiskt har hoppat ur, ibland ligger den på golvet, ibland sitter den lite löst så att man får knäppa iden igen. Den har på något sätt kopplats loss från routern. när jag sätter in den igen fungerar det som vanligt, utan omstart/reset o dyl.

Hade som sagt tidigare samma problem med strömkabeln till routern men den sitter fast med gummiband.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Mystiskt problem...

Citat:

Jo det skulle ju kanske kunna förklara varför jag tappar uppkopplingen, om det inte vore för att sladden faktiskt har hoppat ur, ibland ligger den på golvet, ibland sitter den lite löst så att man får knäppa iden igen. Den har på något sätt kopplats loss från routern. när jag sätter in den igen fungerar det som vanligt, utan omstart/reset o dyl.

Hade som sagt tidigare samma problem med strömkabeln till routern men den sitter fast med gummiband.

Bor du själv eller med familj (mamma / pappa osv)? Tro mig, spöken har inget med detta att göra.

Visa signatur

www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk

Jag tror det är låsmekanismen på tp kablarna som spökar, prova med en annan kabel

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Jag tror det är låsmekanismen på tp kablarna som spökar, prova med en annan kabel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andelor
Bor du själv eller med familj (mamma / pappa osv)? Tro mig, spöken har inget med detta att göra.

Har som sagt avfärdat dessa möjligheter, tror inte att det är spöken. Vet att ingen har dragit ur kablarna eftersom jag har varit ensam hemma vid ett flertal tillfällen då detta händer.

Finns ju en massa skarpa hjärnor här hoppas jag, ge mig en förklaring som inte innefattar gravitation, trasiga kablar, husdjur, familjemedlemmar, eller spöken.

Typ överspänning, men vad känner till kan inte det få kablar eller sladdar att hoppa ur....

Permalänk

Hmm okej, asså detta är så skumt.
Hade du kopplat Dator-Router-Modem? Isåfall koppla direkt till modemet istället och se om det blir någon skillnad, det är ju trots allt D-link

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Har som sagt avfärdat dessa möjligheter, tror inte att det är spöken. Vet att ingen har dragit ur kablarna eftersom jag har varit ensam hemma vid ett flertal tillfällen då detta händer.

Finns ju en massa skarpa hjärnor här hoppas jag, ge mig en förklaring som inte innefattar gravitation, trasiga kablar, husdjur, familjemedlemmar, eller spöken.

Typ överspänning, men vad känner till kan inte det få kablar eller sladdar att hoppa ur....

Har aldrig under mina 32 år hört något dylikt. Och då har jag jobbat ett antal år som IT-nisse och sedemera som IT-ansvarig.

Byt kabeln. Upprepar sig "felet", då kan du vara säker på att nån spelar dig ett spratt.

Visa signatur

Permalänk

Får köpa en ny kabel och testa den då, har testat de tre jag hade hemma och det finns ingen möjlighet att någon spelar mig ett spratt.
Känner ingen som skulle lägga ner så mycket energi på att driva med mig.

Alltså är den enda logiska förklaringen att jag helt enkelt har dåliga kablar... Och att d-link inte är den skarpaste kniven i stället (men det har väl fastställts sen tidigare i diverse olika trådar här). Eller så har jag att göra med ett oförklarligt fenomen.

Ny sladd imorgon...

Ny router nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det antingen är dåliga kablar eller dåliga portar i routern. Verkar ju som om TP-kablarnas låsmekanism inte fungerar som den ska. Det kan ju vara routerns portar som har något produktionsfel eller liknande.

Ramlar kablarna ur från routerns alla portar eller bara någon av de? Sen kan du ju ta en kamera och övervaka routern så du är säker på att det inte är någon husmus som busar med dig.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk

tp-kabeln ramlar oftast ur routern, men det händer var tredje eller fjärde gång att den åker ur modemet. låsmekanismen på tp-kabeln är okej, när jag trycker in den i routern knäpper det till och jag kan rycka i den utan att den åker ur. Det är likadant med alla tp-kablar som jag har testat. Köpte en ny kabel igår och det har inte varit några problem hittills, men å andra sidan kan det gå en vecka eller två innan det händer igen.

Det är liksom det som är problemet, hade det bara varit en och samma kabel som bara ramlar ur en o samma port i routern hade jag kunnat förstå att det är en dålig kabel eller att porten är lite risig. Men den ramlar ju även ur modemet ibland....

Och jag vet med all säkerhet att det inte är någon husmus som busar med mig.

Permalänk
Medlem

Ett tips: Sätt i kontakten så du hör "snäppet", sen drar du lätt i kabeln utan att trycka ner låsmekanism. Då ställer låset i rätt läge och bör inte kunna hoppa ur.

Ett annat kan vara värme som gör att låsmekanism släpper sig då plasten i sig är ganska känslig för värme. Annat tips: prova bordsfläkten och låt det blåsa på hela höjet samt sladdarna.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk

Du får koppla in det som det ska vara och ligga och spionera och se förloppet med egna ögon