Hjälp mig välja delar till ny arbetshäst

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja delar till ny arbetshäst

Har en gammal dator som bokstavligt talat håller på att falla isär, nu har grafikkortet klappat ihop och jag har tidigare haft problem med både moderkortet och kylningen, dvd-brännaren har pajat och den är allmänt instabil och seg, dags att uppgradera med andra ord.

Det är en Shuttle med en P4 på 3ghz, 320gb hdd, 1024mb ram och ett radeon 9700pro, jag har en budget på absolut max 9000kr för en ny dator, i de pengarna ska allting ingå, det vore trevligt om jag kunde ta med något från den gamla datorn till den nya, men jag antar att det inte fungerar så bra med tanke på att det är gamla sega minnen och IDE-diskar?

Datorn kommer utöver det gamla vanliga (dvs windows, surfa, m.m) att användas till tyngre grafikhantering i Photoshop och 3D-modellering samt rendering i 3D Studio Max. Jag spelar i princip aldrig spel.

Minst 2gb ram är nog att föredra, skulle inte skada att ha ännu mer om man nu kan spara in på något annat. Vilka minnen bör man satsa på? Och vilket grafikkort?

Firewire samt trådlöst nätverk är ett måste.
Processor och moderkort har jag ingen aning om vad det är som gäller, finns det något vettigt nytt moderkort med firewire och wlan där man kan sätta min gamla P4, eller måste man punga ut för en nyare processor också?

Angående hårddiskar så är jag lite kluven, jag har fått ett erbjudande att köpa en sprillans 750gb seagate-disk för 900 spänn, det är ju ett bra pris, men det är IDE-kontakter på den, bör jag satsa på den ändå eller är det smartare att köpa en 500gb SATA-disk för 1100? Mina två gamla diskar är ju också IDE och de flesta nya moderkort verkar ju bara ha en IDE-plats men flera SATA..

Behöver även en CD/DVD-brännare, men på den fronten har jag inga speciella krav.
Ang chassi så har jag tittat på Chieftec BH-02, ser stabilt och stilrent ut.

För att summera så behöver jag chassi, moderkort, processor(?), grafikkort, brännare, hårddisk och minnen för absolut max 9000, skulle underlätta om allting fanns på exempelvis komplett.se, för då kan jag lägga en beställning och sen åka och hämta alltihop i deras butik.

Tack på förhand.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att du ska behålla dina gamla ide diskar, alltid bra med mycket lagringsutrymme!

Angående de andra delarna så är jag för trött för att göra det just nu, men kanske slänger ihop något imorgon och länkar till dig.

Permalänk
Medlem

I så fall behöver jag ju ett moderkort med minst 3st IDE-platser om jag ska köpa 750gb-hddn, men vad finns det egentligen för fördelar med SATA2, förutom smalare kablar?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
I så fall behöver jag ju ett moderkort med minst 3st IDE-platser om jag ska köpa 750gb-hddn, men vad finns det egentligen för fördelar med SATA2, förutom smalare kablar?

Ganska mycket snabbare (ifall du inte visste det). Ja köp isåfall 750 gb om du känner att du behöver mycket utrymme, sen satsa på nån lite billigare SATA disk. typ 300 gb eller vad vet jag ;o

Grafikkort har jag ingen aning om vad du ska ha, säkert nåt special.
Det känns också som att det är lika bra att köpa ny cpu, så dyra är dom ju inte, dessutom behöver du ju inte köpa snabbaste.

Sen om du får råd så börjar det komma 2GB stickor (har jag fel?) och där med 2x2gb paket, eftersom minnen blivit såpass billigt skulle du kanske satsa på 4gb om du får några slantar över, fast jag undrar om du verkligen behöver så mycket..men det kan jag för lite om anyway.

Mer orkar jag inte skriva ikväll ;>

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Ganska mycket snabbare (ifall du inte visste det). Ja köp isåfall 750 gb om du känner att du behöver mycket utrymme, sen satsa på nån lite billigare SATA disk. typ 300 gb eller vad vet jag ;o

Grafikkort har jag ingen aning om vad du ska ha, säkert nåt special.
Det känns också som att det är lika bra att köpa ny cpu, så dyra är dom ju inte, dessutom behöver du ju inte köpa snabbaste.

Sen om du får råd så börjar det komma 2GB stickor (har jag fel?) och där med 2x2gb paket, eftersom minnen blivit såpass billigt skulle du kanske satsa på 4gb om du får några slantar över, fast jag undrar om du verkligen behöver så mycket..men det kan jag för lite om anyway.

Mer orkar jag inte skriva ikväll ;>

Ja SATA2-standarden är snabbare men visa mig en disk (som vanliga dödliga kan köpa) som kan skyffla data i 300 MB/s
Så nej det är inte alls "ganska mycket snabbare" iaf inte i praktiken.

Loaded: Core 2 Duo gärna någon billig modell som du sen kan överklocka rätt ordentligt.
2GB DDR2 gärna 800 MHz om du ska överklocka en processor med högre FSB.
något moderkort som fyller dina behov.
Angående grafikkortet så vet jag inte vad det är man ska ha till 3Darbete osv.

Permalänk
Medlem

Snabba hårddiskar är inget jag har något jättebehov utav, har klarat mig fint med mina två gamla IDE-diskar hittills, så om det inte är jättestor skillnad kan jag lika gärna ta IDE-disken nu när jag får en så bra deal på den.

Frink: Jag vet inte om jag är så sugen på att överklocka, är inte speciellt intresserad av att hålla på med sånt och jag vet inte om det är nåt jag orkar sätta mig in i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på något billigare moderkort och sen lagt slantarna på en processor med högre originalklock, priset på 750gb disken var ju oslagbart så det är ju ett självklart köp

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=479110&su=F640DB03-FC18-423E-9000-AA6CF5C727CB
En liten inköpslista, nått åt det där hållet hade jag handlat om jag haft dina behov.
Är inte helt hundra på allt så nån mer insatt lär påpeka nått

Permalänk
Medlem

I värsta fall kan jag ju skita i att köpa någon hårddisk alls så länge, lär kunna klara mig på 320gig ett tag till om jag måste, då kan jag ju lägga ännu mer krut på prestanda och köpa till mer hdd senare.

Fan vad core 2 quad var dyr, om man kunde få tag på en begagnad sån kanske det kunde vara nåt? Men jag orkar egentligen inte vänta på att det ska dyka upp..

Edit: Fanns nån core 2 quad ute för 3500, prisskillnaden på 1500 från en core 2 duo (2,4ghz), är den motiverad? Skillnaden från en 2.6ghz är ju bara 500 spänn, det måste det väl vara värt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver inte 3 ide portar, du kan koppla 2-diskar på en kabel.

Permalänk
Medlem

Det är sant, tänkte inte på det, har det kopplat så i min nuvarande dator aamf

Blev jävligt sugen på en quad-processor när jag läste att dom ska sänka priset, men frågan är om man orkar vänta tills den 22 juli? Man vet ju inte om sänkningen kommer märkas direkt hos återförsäljarna heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frink: självklart kan ingen SATA disk idag skyffla 300GB/s i dagens läge, det hade du inte behövt påpeka. Jag vill ändå hävda att en SATA disk är rätt mycket snabbare än en IDE på 66MB/s (är det väl?), ivf om du använder applikationer som gynnas av en lite snabbare hdd.

Zawamura: lol det är ju självklart, fan va dum man känner sig

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

vänta på quadcore, prestandaökning i både photoshop och 3d program, mums.
4gb ram, det behöver du nog, en kompis till mig som håller på mkt med 3d uppgraderade precis till 4gb för att det inte gick att rendera hans scener annars, det går ju men då börjar hårdisken tugga som ram istället, vilket går rejält långsamt. ngt grafikkort för runt tusenlappen borde funka ok tror jag, det är ju bara viewportprestanda, så om du tål att ha lite hack med vääldigt stora modeller så är det inget problem, annars måste du gå upp lite för mkt i pris tycker jag.

jag tycker nästan du skall ha kvar den gamla datorn som en "mediadator" då kan du ha din arbetsdator helt clean från skitsaker, om det är ngt som lockar.
om du behöver lagring för backup eller andra saker så ta och köp den där hårdisken och sätt den i en hårdiskkabinett, så kan du ha den som extern till "mediadatorn"

annars är det enda du kan ta med hårdisken, och då ha den som lagring, inte systemdisk, eftersom den komemr vara lite slö tror jag, med det gränssnittet.

dvd och hårdiskar skall vara SATA anslutning på den nya.

ok förslag på komplett:

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit m/två CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX
2399.00

Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-out/HDMI,128bit
999.00

Chieftec CH-03P Pianosvart, Aluminium Front, m/USB/Firewire/Audio (utan nätagg
798.00

EVGA nForce-650i Ultra, Socket-775, GbLAN, DDR2, SATAII, ATX, PCI-Ex16
969.00

Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin
995.00

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
2150.00

Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM
625.00

Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM
349.00

lite över. 9285:- grafikkortet kommer in 1 augusti dock...
vet inte mkt om moderkortet men det verkade ok på spec. men folk får väll hojta till om de vet ngt annat bra billigt med firewire.
om du orkar vänta byt e6600 mot q6600. kanske gå ner ett snäpp med grafikkortet, sedan vet jag inte hur bra ati funkar i 3d program.
du kan även gå ner i pris på chassi, men tror det här passar dig.
DET ÄR ALLT SÅ 4GB RAM i det paketet bara så du inte missat
och att det bara är 2*2gb stickor så kan du sedan uppgradera med två till för maximalt 8gb ram, går att köpa 4*1gb lite billigare tror jag, ngn hundring, men då har du inte så mkt uppgraderingsmöjligheter.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Inaktiv

nvidia quadro är att rekomendera då firegl inte håller måttet i annat utom maya. du definitivt ha ett quadro när du aldrig spelar, men håller på med 3dsmax

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
vänta på quadcore, prestandaökning i både photoshop och 3d program, mums.
4gb ram, det behöver du nog, en kompis till mig som håller på mkt med 3d uppgraderade precis till 4gb för att det inte gick att rendera hans scener annars, det går ju men då börjar hårdisken tugga som ram istället, vilket går rejält långsamt. ngt grafikkort för runt tusenlappen borde funka ok tror jag, det är ju bara viewportprestanda, så om du tål att ha lite hack med vääldigt stora modeller så är det inget problem, annars måste du gå upp lite för mkt i pris tycker jag.

jag tycker nästan du skall ha kvar den gamla datorn som en "mediadator" då kan du ha din arbetsdator helt clean från skitsaker, om det är ngt som lockar.
om du behöver lagring för backup eller andra saker så ta och köp den där hårdisken och sätt den i en hårdiskkabinett, så kan du ha den som extern till "mediadatorn"

annars är det enda du kan ta med hårdisken, och då ha den som lagring, inte systemdisk, eftersom den komemr vara lite slö tror jag, med det gränssnittet.

dvd och hårdiskar skall vara SATA anslutning på den nya.

ok förslag på komplett:

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit m/två CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX
2399.00

Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-out/HDMI,128bit
999.00

Chieftec CH-03P Pianosvart, Aluminium Front, m/USB/Firewire/Audio (utan nätagg
798.00

EVGA nForce-650i Ultra, Socket-775, GbLAN, DDR2, SATAII, ATX, PCI-Ex16
969.00

Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin
995.00

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
2150.00

Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 16MB 7200RPM
625.00

Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA Black OEM
349.00

lite över. 9285:- grafikkortet kommer in 1 augusti dock...
vet inte mkt om moderkortet men det verkade ok på spec. men folk får väll hojta till om de vet ngt annat bra billigt med firewire.
om du orkar vänta byt e6600 mot q6600. kanske gå ner ett snäpp med grafikkortet, sedan vet jag inte hur bra ati funkar i 3d program.
du kan även gå ner i pris på chassi, men tror det här passar dig.
DET ÄR ALLT SÅ 4GB RAM i det paketet bara så du inte missat
och att det bara är 2*2gb stickor så kan du sedan uppgradera med två till för maximalt 8gb ram, går att köpa 4*1gb lite billigare tror jag, ngn hundring, men då har du inte så mkt uppgraderingsmöjligheter.

Att köra en separat dator för allt skräp och ha en renodlad jobbdator hade varit väldigt skönt, men jag vet inte om jag har plats för det alltså, dessutom blir det en massa annat krångel som att jag bara har ett ljudsystem m.m, och man badar ju trots allt inte i pengar :/ Måste säga att det där ser rätt bra ut dock, att ha en SATA-disk som systemdisk är nog en bra idé, även om det kommer gå på några hundringar extra. Kanske inte behöver så mycket som 250 gb heller om jag köper 750gb-IDE'n.

4gb ram och q6600 känns ju som att det kommer räcka ett tag, bara att hoppas på att priserna sjunker så pass mycket som folk tror den 22.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Frink: självklart kan ingen SATA disk idag skyffla 300GB/s i dagens läge, det hade du inte behövt påpeka. Jag vill ändå hävda att en SATA disk är rätt mycket snabbare än en IDE på 66MB/s (är det väl?), ivf om du använder applikationer som gynnas av en lite snabbare hdd.

Zawamura: lol det är ju självklart, fan va dum man känner sig

På P3'ornas tid så användes en PATA-standard på 66 MB/s
Den har dock sedan länge legat på 133 MB/s
Alltså 17 MB/s från den gamla SATA-standarden som fortfarande är fullt tillräcklig i vanlig användning.

Som sagt så beror det mer på diskarna i sig än vilken standard de är kopplade med, iaf i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite närmare på Wilwarins förslag, och om man byter ut chassit mot ett gammalt hederligt Chieftec Dragon, tar ett lite billigare nätagg och skiter i hårddisken (så länge) så kan man ju få ner priset till runt 8000, sen kommer en q6600 säkert kosta lite mer än vad en E6600 kostar idag men 8500 känns ju inte som någon omöjlighet, om man planerar inköpen lite så kanske man kan hitta vissa delar ännu billigare på andra ställen.

Någon som har något att invända mot ett sånt system?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, kanske.

Om du nu ska gå på ett professionellt grafikkort, så kan jag också rekommendera Quadro.

Dessutom, om du vill minska kostnaderna så kan du ju satsa på Antec Sonata III som är väldigt tyst och prisvärd, och som har ett bra medföljande nätagg.

Dessutom så kan du ta 2 st 2Gb stickor av någon billigare variant om du inte ska överklocka (vilket det verkar som du inte ska...)

Ta även den nya snabba DVD-brännaren SH-S203B.

Mitt förslag är på ClickOK:
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=2614&e=&p=177980,102731...

/xJom

Om du ändå vill ha en HDD till, så finns det en liten, snabb och prisvärd på datorbutiken:
https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx?Product=HI7K16...

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Hmm, hd2600xt-kortet verkar ju inte finnas i lager nånstans, finns det något annat kort med motsvarande prestanda i samma prisklass?

Quadro-kortet som du tipsar om xJom, vad är fördelarna med det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De kostar skjortan (om du ska ha prestanda motsv HD2600XT så kostar det 10000-tals kronor), men du får bättre högre kvalitet och klarar högre upplösningar och får stabilare drivtuiner.

http://www.nvidia.com/page/quadrofx.html
http://www.nvidia.com/object/IO_11761.html
http://www.nvidia.com/object/IO_7980.html

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s7063059#resultat

I den maskin jag har nu på jobbet sitter ett Quadro FX 5200.

Men, du kanske inte behöver denna typ av "hög kvalitet"?
Vad jobbar du med?

/xJom

Visa signatur

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen inga jättekrav på att det ska vara det absolut snabbaste, bästa eller flashigaste, det som är viktigt är att det flyter på utan avbrott när man sitter i photoshop eller 3dsmax även när man jobbar med riktigt stora filer, och att man ska kunna ha ett antal program igång samtidigt, och länge, utan att datorn tar slut. Dessutom vill jag gärna klara mig ett tag innan jag behöver uppgradera igen.

Det jag undrar är om FX550-kortet är värt de 800kr som det kostar mer än kortet som t ex Wilwarin plockade ut, när man läser om det på nvidia-sidan så låter det ju såklart lockande då grafikapplikationer i princip är det enda jag kör, men blir det någon skillnad i praktiken? Man vill ju inte heller att skärmen ska gå och bli en flaskhals i sammanhanget.

Som det ser ut nu har jag plockat ihop följande från diverse olika butiker

Chassi:
Chieftec Dragon
568kr

PSU:
Chieftec PowerSupply (PSU) 560w CFT-560A-12S
795

Processor:
Intel Core 2 Quad Q6600
Ca: 2800kr (ebay)

Totalt blir detta ca 4610kr, om vi säger att jag tar quadro FX-kortet också, så blir det runt 5900

Då har jag 3000 kvar att spendera på minnen, moderkort och brännare (skiter i hdd så länge, kan även strunta i brännaren ett tag om det ska vara så) för att inte gå över min absoluta smärtgräns, men det skulle vara ännu bättre om man kunde få ner det en femhundring till, till runt 8500, frågan är vad man ska spara in på i så fall om man inte ska ta ett billigare grafikkort, för 2500 för 4gb ram och ett moderkort kommer ju aldrig att gå.

Bara hoppas på att man inte åker på moms och tull på processorn också, för då blir det knepigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har egentligen inga jättekrav på att det ska vara det absolut snabbaste, bästa eller flashigaste, det som är viktigt är att det flyter på utan avbrott när man sitter i photoshop eller 3dsmax även när man jobbar med riktigt stora filer, och att man ska kunna ha ett antal program igång samtidigt, och länge, utan att datorn tar slut. Dessutom vill jag gärna klara mig ett tag innan jag behöver uppgradera igen.

Ja, då låter det som Q6600+4Gb minne

Citat:

Det jag undrar är om FX550-kortet är värt de 800kr som det kostar mer än kortet som t ex Wilwarin plockade ut, när man läser om det på nvidia-sidan så låter det ju såklart lockande då grafikapplikationer i princip är det enda jag kör, men blir det någon skillnad i praktiken? Man vill ju inte heller att skärmen ska gå och bli en flaskhals i sammanhanget.

Jaha. Vad har du för skärm, då?

Citat:

Chassi:
Chieftec Dragon
568kr

PSU:
Chieftec PowerSupply (PSU) 560w CFT-560A-12S
795

Kan inte se att detta skulle vara bättre än Antec Sonata III. Bara 200 kr dyrare...

XFX 650i-moderkort plus 4 Gb minne får du ju för 2898 kr på Komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335233

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Ja, då låter det som Q6600+4Gb minne

Jaha. Vad har du för skärm, då?

Kan inte se att detta skulle vara bättre än Antec Sonata III. Bara 200 kr dyrare...

XFX 650i-moderkort plus 4 Gb minne får du ju för 2898 kr på Komplett.

/xJom

Har en Samsung syncmaster 730bf, har aldrig varit missnöjd med den men den klarar ju inte mer än 1280x1024, sen är den ju i minsta laget med sina 17 tum, det tänkte jag ifs försöka lösa genom att köpa en till likadan, men då vet jag inte om min wacom skulle fungera slog det mig igår, men men, detta är ett helt annat problem.

Såg att det precis dykt upp ett test av Sonata III här på swec, läste igenom det och det verkar ju vara ett bra chassi, men jag gillar inte utseendet på det :/ Nåja, sparar man på att ta det istället så kanske det får gå

Då återstår ju bara problemet med att mycket av detta inte finns i lager, FX550-kortet hittade jag billigt på net superstore i alla fall

Edit: XFX-kortet har inte firewire, men det finns ju t ex det här kortet som borde funka http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329410

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är oftast bättre att skaffa en stor skärm än två små när man har wacom, det är dumt att sätta wacom-plattan till båda skärmarna tycker jag. Men man kan ha en skärm som arbetskärm som är mappad till wacomen.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Blir det någon skillnad i praktiken på att beställa t ex två stycken lösa såna här minnen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336009 istället för att ta ett kingston 4gb-kit? Alla vettiga 4gb-kit verkar nämligen vara slutsålda överallt, och priset blir ju det samma på ett ungefär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skall funka om du köper två st lika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Command-raten sjunker alltid från 1T till 2T när du har fyra moduler istället för två. Om det har så stor praktiskt betydelse vet jag inte, men nog snor det några små futtiga poäng i benchmarks...

Skulle kanske inte rekommendera det moderkortet.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Det går att hantera det om man inte labbar runt för mycket och har lite tålamod med att hitta minnen som fungerar.

Här har du istället fyra moderkort som är OK, MSI är inte så bra att överklocka med, om det stod på kravlistan över morderkortsfunktioner:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?j=155665,167874,147301,147...

Gigabyte-kortet finns inne på Komplett, och är väl det jag skulle välja i första hand.

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta lutar det åt, några invändningar? Annars beställer jag nog ikväll

Moderkort:
Gigabyte GA-N650SLI-DS4, nForce-650i SLI ,ATX , Socket-775, GbLAN, 2xPCI-Ex16

Processor:
Intel Core 2 Quad Q6600

Processorkylare:
Scythe Mine Rev. B CPU Kylare, 100mm fläkt, Socket 478/775/754/939/940/AM2

Minne:
KINGSTON 4GB 667MHZ DDR2 NON-ECC CL5 KIT X2 DIMM (KVR667D2N5K2/4G)

Grafikkort;
PNY Quadro FX 550 PCI-Express 16x 128MB DDR SDRAM DVI-I + DVI-I Retail (VCQFX550-PCIE-PB)

Chassi:
Chieftec Dragon Miditower

PSU
Tagan Easycon 530W, Modular Cables, 120m fläkt,4xSATA,ATX/EPS,20/24pin -Demo

Det blir ca 9029kr totalt

EDIT: Nu har jag beställt allting så nu är det försent att komma med förslag ;D

Tack för hjälpen allihopa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du får gärna återkomma med hur grafikkortet funkade och om det var bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Ja, kanske.

Om du nu ska gå på ett professionellt grafikkort, så kan jag också rekommendera Quadro.

Dessutom, om du vill minska kostnaderna så kan du ju satsa på Antec Sonata III som är väldigt tyst och prisvärd, och som har ett bra medföljande nätagg.

Dessutom så kan du ta 2 st 2Gb stickor av någon billigare variant om du inte ska överklocka (vilket det verkar som du inte ska...)

Ta även den nya snabba DVD-brännaren SH-S203B.

Mitt förslag är på ClickOK:
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=2614&e=&p=177980,102731...

/xJom

Om du ändå vill ha en HDD till, så finns det en liten, snabb och prisvärd på datorbutiken:
https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx?Product=HI7K16...

Ujujuj, STOR varning för den butiken (ClickOK), beställde minne, processorkylare och grafikkort därifrån, betalade med visa. Stod att det skulle levereras samma eller nästa dag lät ju bra men när tre dagar gått och min order fortfarande hade statusen "väntar på behandling" så mailade jag dem och frågade vad som stod på.

De hade stoppat min order för att priset på grafikkortet hade gått upp hos deras leverantör (EFTER jag beställt, fått orderbekräftelse och betalat), och de tänkte inte skicka kortet om jag inte gav dem mer pengar. Bad dem vänligt men bestämt att antingen skicka min order eller dra åt skogen, nu sitter jag här och väntar på att få mina pengar tillbaka och har lagt en ny beställning på samma prylar på komplett istället (som gick iväg samma dag som jag beställde, skillnad på service?)

Riktigt ohederligt, de kontaktade ju inte ens mig, utan jag var tvungen att maila dom för att få veta något, men pengarna gick ju bra att ta.. Kan ju inte vara lagligt någonstans. Man kan ju fråga sig om de hade tänkt ge mig pengar tillbaka ifall priset hade gått ner istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

alltså du måste ju få dina pengar tillbaka.. helmysko affär alltså, bra att du varnar för den.

Visa signatur