"Japansk" NES, hur gör jag?

Permalänk
Medlem

"Japansk" NES, hur gör jag?

Hejsan!

Plockade fram mitt väldigt gamla NES idag och mina farhågor bekräftades då det inte fungerade...
Det står Made in Japan på det och vi köpte det i Amerikat för 15 år sen lite mer tror jag. På den tiden det fungerade hade vi en annan TV-apparat (antagligen från USA), antagligen har det något med det att göra.
Jag har en jättefin transformator som omvandlar strömmen, bild/ljud-kabel och en RF-converter vad nu det är, men den passar tyvärr inte i dagens tv-apparater.

Frågan är då, hur gör jag för att få mitt kära NES att fungera på min svenska tv?

MVH
// Kevin

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Avstängd

Köper en scart med philips A/V-in och pluggar i den röda och gula kontakten i NES enheten

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det är väll NTSC utifrån dem. Men många moderna TV klarar det idag med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Köper en scart med philips A/V-in och pluggar i den röda och gula kontakten i NES enheten

Omvandlar den signalen då lr? För det är som bomber3 säger att det nog är NTSC. Hur är jag säker på om min TV klarar NTSC-signaler? För just nu står bara tv och blinkar när jag kopplar in NESet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om den är japansk så är det ingen NES utan en Famicom, kanske hjälper lite i felsökandet.

Är felet att den bara blinkar? Med ett spel i då? Prova rengör kontaktytorna.

EDIT: Ser att du skrev Made in Japan, då kan det även vara ett US-NES. Då är det garanterat problemet med dåliga kontaktytor, men observera att spelen är regionslåsta och blinkar om man sätter i fel region.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Om den är japansk så är det ingen NES utan en Famicom, kanske hjälper lite i felsökandet.

Är felet att den bara blinkar? Med ett spel i då? Prova rengör kontaktytorna.

EDIT: Ser att du skrev Made in Japan, då kan det även vara ett US-NES. Då är det garanterat problemet med dåliga kontaktytor, men observera att spelen är regionslåsta och blinkar om man sätter i fel region.

Det är köpt i USA, och alla spel samt tillbehör är även köpte där... Kontaktytorna fungerade utmärkt för kanske 1,5 år sen då jag testade senast. Sen jag gjorde mig av med TVn det fungerade på har jag inte testat det så borde vara nåt med NTSC, men ska testa med ett spel i - återkommer...

MVH
// Kevin

EDIT: Jag "rengjorde" lite och tryckte ordentligt i kontakterna och då fungerade det halvbra iaf. men färgerna är lite konstiga och det blinkar rätt kraftigt ibland. Kan vara för att det är såpass gammalt?

Visa signatur

Permalänk

vad jag vet så är själva anslutningen i nes' et som är dåligt. går att köpa nya.

annars skruva upp den och ta och blås resnt och rengöra kontaktutorna vet jag.

funkar alltid om man håller på fast det blir bara sämmre o sämre om man blåser på spelen;) slem o skit

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
vad jag vet så är själva anslutningen i nes' et som är dåligt. går att köpa nya.

annars skruva upp den och ta och blås resnt och rengöra kontaktutorna vet jag.

funkar alltid om man håller på fast det blir bara sämmre o sämre om man blåser på spelen;) slem o skit

Det som är så hemskt, att man förstörde spelet mer och mer när man var en liten småunge när man försökte laga

Blåste, så fungerade det bra ett tag för att det blev lite fukt som gjorde att dom fick kontakt. Kontakterna ärgade och 2 veckor senare ville spelet nästan inte vara med alls istället

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

en ny sånhär kanske kan göra bilden bättre? http://www.fractronics.com/nintendo_conn.shtml