Billig Linux-PC hos Wal-Mart i höst

Permalänk
Melding Plague

Billig Linux-PC hos Wal-Mart i höst

Tillverkaren Everex tillkännagav nyligen datorn GC3502 som även kallas "Back to school". Det är en budgetinriktad dator som kommer med antingen Windows Vista eller Ubuntu (Linux) samt Open Office.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Perfekt webbserver!
Kan ju även användas som torrent-burk.
2 W Idle.. Kanske drar runt 6-7 när det tankas.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Fantastiskt,har det börjat en ny trend med såkallade 100$ maskiner?
Men det är roligt att företag börjar med såna här trender,då kan till och med folk som har dåligt ställt kanske köpa sig en billig surfmaskin:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Strömsnål processor, men resten drar nog rätt så standard.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk

Mer Ubuntu!

Permalänk
Medlem

Underbart att se att datortillverkare får upp ögonen på Linux

Permalänk
Medlem

Tummen upp för denna! Synd att dom inte har försökt göra datorchassit mindre när det finns gott om plats och möjlighet med det.

Permalänk
Medlem

Sitter på Ubuntu just nu
Underbart, fan vad bra att fler följer Dells exempel.

Jag tror personligen att Windows är dött om 10 år.

Permalänk
Medlem

Läste nu på deras hemsida, max 20watt vid drift drar deras c7 via processor. Hoppas kortet har åtminstone en pci plats, gärna pci-E om det går för ev gigabitnätverkskort. Annars är man fast på 33mb/s eller vad det är?..

Iaf, när kommer denna att börjas levereras och när kommer den till sverige? eller ex komplett?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajjaren
Sitter på Ubuntu just nu
Underbart, fan vad bra att fler följer Dells exempel.

Jag tror personligen att Windows är dött om 10 år.

10 är lite väl optimistiskt, inte sant?

Visa signatur

Pook Pook!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajjaren
Sitter på Ubuntu just nu
Underbart, fan vad bra att fler följer Dells exempel.

Jag tror personligen att Windows är dött om 10 år.

Kommer nog aldrig att dö ut efter som Ms har för mycket pengar. Är det på väg att gå under så kan dom köpa till sig det mesta folk använder och göra så det endast går till Windows. Ungefär som nu.

Permalänk
Medlem

Det är en "ond" cirkel det där.
Microsoft har marknaden i ett järngrepp, utvecklare bygger spel och andra applikationer för Windows-plattformen, användare använder därför Windows. Eftersom så många användare använder Windows så fortsätter utvecklarna att bygga mjukvara precis som förut, vilket leder till... ja ni förstår resten.

Linux är kanon och är något jag själv kört som både arbetsstation och server i många år, men eftersom det fortfarande faller på så många punkter inom användarvänlighet och mångfald så är det ingenting för den större kundbasen.

Nu vet jag ju att Linuxfans säkerligen angriper uttrycken "användarvänlighet" och "mångfald", men de måste ses utifrån den vanliga användarens perspektiv.
Trots Ubuntu's enkla interface så är det fortfarande ett jättekliv från trygga Windows-miljön.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajjaren

Jag tror personligen att Windows är dött om 10 år.

nja, men om 10 år är Windows troligen en Linuxdist.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Underbart att se att datortillverkare får upp ögonen på Linux

Nej det är inte bra! Inget sånt trams... Risken är att jag kommer få samtal om hur deras ubuntu-maskin fungerar bara för jag "kan datorer". Då måste jag ju erkänna att jag inte kan något alls och folk kommer inte fatta något alls.

Fast och andra sidan kanske jag slipper dem då Hejja ubuntu!!!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag tror AndreaX tror rätt, tror inte ni det?

Mysigt med billiga och strömsnåla datorer som desutom fungerar. Och underbart med satsning på billigare (gratis) som OO och Ubuntu istället för en dubbelt så dyr (nåja..) dator med Win.
Oerhört lågt pris för denna dator med tillbehör, även om det inte är världens bästa. Men C7 från VIA är ju inte jättebillig, om än billig.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Ska testa ubuntu på min nya dator, iaf dela hdd:n i två delar.

Permalänk
Avstängd

Grymt!

Jag hoppas att den säljer bra!

* Linux
* Billig
* Strömsnål

Mycket trevligt!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Använder bara min windows burk för att lira på, surfa osv kör jag ju via min andra burk som jag kör Ubuntu på och det fungerar ju alldeles utmärkt måste jag säga.
Kul att dom säljer manskiner med linux på lite mer och mer.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Hedersmedlem

Bara jag som la märke till den ironiska "Windows Certified" etiketten på burkens högra nedre hörn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Bara jag som la märke till den ironiska "Windows Certified" etiketten på burkens högra nedre hörn?

noppe jag blev lite förvirrad och undrade om jag borde gå och lägga mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Bara jag som la märke till den ironiska "Windows Certified" etiketten på burkens högra nedre hörn?

Ja såg det med men misstänker att tillverkaren kanske redan haft en maskin med VIA i sortimentet som kört windows. (OBS: spekulation från min sida.)

I alla fall verkar vara en skittrevlig maskin detta. Mer via och Linux!

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att ha denna som hemma och filserver. Men den strömsnåla prollen vore det guld.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt, men jag tror processorns prestanda (bortsett från effektförbrukningen) kommer vara lite av en besvikelse för många.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Ja såg det med men misstänker att tillverkaren kanske redan haft en maskin med VIA i sortimentet som kört windows. (OBS: spekulation från min sida.)

Datorn finns med Vista och kostar då $298. Everexsidan nämner inte Ubuntu över huvud taget, lite svårt att få klarhet i vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Företag som börjar sälja system med Ubuntu eller andra dists, gömmer också det faktumet. Ta Dell t.ex. Går man på deras huvudida för desktop/laptops så finns det inget tal om Ubuntu, enbart Windows. Så det är nästan som om att man måste redan vara ute efter en Dell med Ubuntu och vet var man ska titta. Detta leder inte till någon vidspridd kännedom om alternativa OS utan ger bara redan frälsta en möjlighet att få ett Dell rig optimerat för Linux. Jag sprider dock ryktet vidare (hänvisar alla som frågar om ny laptop till Dell) så gott jag kan.

Och att Everex inte nämner det heller visar bara att företag fortfarande är väldigt skygga med att skylta med att dom erbjuder med Linux.

Oavsett vad så är det i alla fall bättre än ingenting och jag är glad för alla företag som börjar erbjuda datorer förinstallerat med Ubuntu, det blir som lite enklare att introducera nya datorägare till den trygga lilla Linuxvärld jag, som så många andra, lever i. Och det verkar ge resultat. Folk börjar känna igen ord som Linux och Ubuntu, och det ska bli otroligt spännande att se hur långt en Linux dist kan gå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Läste nu på deras hemsida, max 20watt vid drift drar deras c7 via processor. Hoppas kortet har åtminstone en pci plats, gärna pci-E om det går för ev gigabitnätverkskort. Annars är man fast på 33mb/s eller vad det är?..

Iaf, när kommer denna att börjas levereras och när kommer den till sverige? eller ex komplett?

Nej , 12mb/s blir det om man har 100mbit. Har du 1000mbit kommer du upp i 125mb/s. Däremot så klarar hårddisken nog inte mer än 40-50mb/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Nej , 12mb/s blir det om man har 100mbit. Har du 1000mbit kommer du upp i 125mb/s. Däremot så klarar hårddisken nog inte mer än 40-50mb/s.

Dock så kan man självklart Efter att man har laddat ner filen på låt oss säga 4 gigabyte i 125 mb/s spara det till hårddisken, så att all data temporärt sparas och sedan "extractas" ut när det väl är klart. Tar inte långt tid att till exempel extracta en 4 gigabytes winrar fil på en ny dator nuförtiden.
Borde väl gå att göra en sådan program då IE använder sig av detta teknik, och om jag inte har fel (och om jag då har fel är IE's teknik att dem bara sparar någon Annanstans på hårddisken och sen flyttar det till var man vill) så borde det inte vara något problem med 1000mbits linor.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Dock så kan man självklart Efter att man har laddat ner filen på låt oss säga 4 gigabyte i 125 mb/s spara det till hårddisken, så att all data temporärt sparas och sedan "extractas" ut när det väl är klart. Tar inte långt tid att till exempel extracta en 4 gigabytes winrar fil på en ny dator nuförtiden.
Borde väl gå att göra en sådan program då IE använder sig av detta teknik, och om jag inte har fel (och om jag då har fel är IE's teknik att dem bara sparar någon Annanstans på hårddisken och sen flyttar det till var man vill) så borde det inte vara något problem med 1000mbits linor.

Jag tror du är lite förvirrad nu... Kan inte svara på exakt hur snabb en 7200 RPMs hdd klarar att skriva men jag har för mig att när jag kollat i neros test så har det rört sig om 30-40 mb/s. Du snackar om extracta o spara temporärt med mera. Tror du blandar äpplen med päron med mandariner...

Edit: Tror IE sparar i en temporär map och sedan flyttar filen till det stället du vill.

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Medlem

2000kr med Vista

I artikeln står det att den kostar 298$ med vista, vilket motsvarar ca 2000kr. Undrar vad den kostar med Ubuntu... Låter som en mycket intressant burk till föräldrar mm så de kan surfa och skriva brev med

Permalänk
Inaktiv

Här har ni en BILLIG dator för den som är intresserad.

Perfekt för server eller skoldator.

150 dollar = 1035 kr
Gratis frakt.

Ser väldigt prisvärd ut !

http://www.medisoncelebrity.com/product.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeZq
Här har ni en BILLIG dator för den som är intresserad.

Perfekt för server eller skoldator.

150 dollar = 1035 kr
Gratis frakt.

Ser väldigt prisvärd ut !

http://www.medisoncelebrity.com/product.html

Edit: Har någon verkligen fått en dator ännu då? Leveranstid på 3-6 veckor verkar lite långt. Minns BLEW.se allt för väl...

Vill nog redan nu utfärda en liten varning, då det är en som beställt för "länge sedan" och inte fått nån än, samt sedan inte kunnat kontakta företaget. Sorry för offtopic.

På deras hemsida under "Accessories" länkar dom till MSN Live Messenger vilket ju inte finns till linux. Börjar osa katt?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p