Beställer ny rigg idag (16 papp), så fort ni gett den swec-stämpeln. ;)
1295 : Antec Case Perfomance One P180B BLACK -link-
1095 : Cooltek 500W Modular ATX 2.2 -link-
1149 : Asus P5N-E SLI nForce 650i -link-
2280 : Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 -link-
399 : Scythe MINE 1100 rev.B Heatpipe CPU Cooler
2195 : Corsair TWIN2X4096-6400C5DHX DHX 4096MB/4GB(2x2048MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz
1260 : Western Digital Raptor 74GB
429 : Pioneer DVR-111 dvd/cd-brännare
4770 : Gigabyte GeForce 8800GTX 768MB
900 : Montering/test av datorsystem. (Oj vad jag skäms, men så är jag redigt lat också ^^;)
Totalt: 15772:-
Allt detta från datorbutiken.com (och det får gärna fortsätta vara så för smidighetens skull). De vanliga frågorna: Dessa saker går bra ihop? Kan jag göra nåt kap genom att byta ut någonting? Jag tror jag har det mesta ganska bra uträknat, men det känns alltid tryggt att få en andra åsikt.
Men om man går igenom sakerna för sig så har vi:
Chassi och nätagg Jag läste att detta var ett TYST alternativ och jag är tämligen ljudkänslig. Finns det nåt mer att göra här eller skiter sig allt med ett surrande grafikkort ändå? Kanske lika bra att satsa på nåt billigare?
Moderkort Verkar vara väldigt billigt för vad man får? Är det nåt slags budgetkort? (Mina krav är esata-port på baksidan, fsb1333- och quad-core-stöd för framtiden).
Processor och fläkt Har redan valt mellan q6600 så här finns nog inget att tillägga. Men återigen så hoppas jag fläkten är tyst. (Men måste ju fortfarande kunna kyla eländet).
Minne Minnet säger mig minst av allt. Tittade på 4gb 8500mhz men det var ju FRUKTANSVÄRT dyrt. Kan väl knappast vara värt ytterligare 4 papp? eller?
hdd Har kört raptor förr så vet att den låter lite mer när den jobbar kanske (marginellt imho), men om man istället skulle välja en tyst-tyst systemdisk, vad skulle det bli då?
Grafikkort Blir man tvungen att själv byta processorfläkt för att få tyst på en sån här rackare, eller ska man välja ett annat kort på en gång?
Pengar är egentligen inte en fråga, kan sträcka mig upp till 20k kanske, men vill inte lägga ut mycket pengar för lite prestanda. Däremot så kan jag tänka mig att betala för att det ska bli tystare.
Oj då, det blev många frågor... Men egentligen räcker det att nån säger att "Det där blir nog bra." så köper jag eländet på studs.