Beställer ny rigg idag (16 papp), så fort ni gett den swec-stämpeln. ;)

Permalänk
Medlem

Beställer ny rigg idag (16 papp), så fort ni gett den swec-stämpeln. ;)

1295 : Antec Case Perfomance One P180B BLACK -link-
1095 : Cooltek 500W Modular ATX 2.2 -link-
1149 : Asus P5N-E SLI nForce 650i -link-
2280 : Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 -link-
399 : Scythe MINE 1100 rev.B Heatpipe CPU Cooler
2195 : Corsair TWIN2X4096-6400C5DHX DHX 4096MB/4GB(2x2048MB) Kit DDR2 XMS2-6400 800MHz
1260 : Western Digital Raptor 74GB
429 : Pioneer DVR-111 dvd/cd-brännare
4770 : Gigabyte GeForce 8800GTX 768MB
900 : Montering/test av datorsystem. (Oj vad jag skäms, men så är jag redigt lat också ^^;)

Totalt: 15772:-

Allt detta från datorbutiken.com (och det får gärna fortsätta vara så för smidighetens skull). De vanliga frågorna: Dessa saker går bra ihop? Kan jag göra nåt kap genom att byta ut någonting? Jag tror jag har det mesta ganska bra uträknat, men det känns alltid tryggt att få en andra åsikt.

Men om man går igenom sakerna för sig så har vi:
Chassi och nätagg Jag läste att detta var ett TYST alternativ och jag är tämligen ljudkänslig. Finns det nåt mer att göra här eller skiter sig allt med ett surrande grafikkort ändå? Kanske lika bra att satsa på nåt billigare?

Moderkort Verkar vara väldigt billigt för vad man får? Är det nåt slags budgetkort? (Mina krav är esata-port på baksidan, fsb1333- och quad-core-stöd för framtiden).

Processor och fläkt Har redan valt mellan q6600 så här finns nog inget att tillägga. Men återigen så hoppas jag fläkten är tyst. (Men måste ju fortfarande kunna kyla eländet).

Minne Minnet säger mig minst av allt. Tittade på 4gb 8500mhz men det var ju FRUKTANSVÄRT dyrt. Kan väl knappast vara värt ytterligare 4 papp? eller?

hdd Har kört raptor förr så vet att den låter lite mer när den jobbar kanske (marginellt imho), men om man istället skulle välja en tyst-tyst systemdisk, vad skulle det bli då?

Grafikkort Blir man tvungen att själv byta processorfläkt för att få tyst på en sån här rackare, eller ska man välja ett annat kort på en gång?

Pengar är egentligen inte en fråga, kan sträcka mig upp till 20k kanske, men vill inte lägga ut mycket pengar för lite prestanda. Däremot så kan jag tänka mig att betala för att det ska bli tystare.

Oj då, det blev många frågor... Men egentligen räcker det att nån säger att "Det där blir nog bra." så köper jag eländet på studs.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut.. men jag skulle själv satsa på ett nytt P35 kort och inget gammalt 650i kort sålänge du inte tänkt att köra SLI.

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGP35...

Och sen det här nätagget är riktigt bra, driver vad som helst och är knäpptyst +5års garanti:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CAPSUH...

Den här kylaren är också något bättre än Scythe Mine: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SCINF-1...

Annars finns det denna https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=THULTR... men då måste du köpa till en 120mm fläkt och det blir lite dyrt men som sagt det är nog det bästa du kan hitta

8800GTX har redan en bra originalkylare så den ska inte behövas bytas.. visst det kan bli lite varmt men tyst är den. Det är när du drar igång fläkten på 100% som den låter lite.

Ser att du tänker köpa 4GB minne.. det kan ju vara bra att köpa nu med tanke på att priserna är som bäst nu. Men se då till att köra på ett 64-bit OS så du kan dra nytta av 4GB

Permalänk
Medlem

Varför p180b och inte uppföljaren p182b?

Sen tycker jag personligen inte att raptor är värt priset och väsnas lite för mycket rent allmänt.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, håller med föregående inlägg dessutom. Jag sitter på en sketen p4 med 1gb ram o 6800 kort... här kan vi snacka om att det låter. Man hör datorn från vilket rum man än är i huset (vi har två våningar). Så, min nya dator jag beställer snart kommer innehålla den raptorn. Jag tror inte det kan bli värre än vad det är nu

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tackar för de fina upplysningarna.

Chassit ändrat till P182b.

Moderkort ändrat till iP35-kort, det blev Asus P5KC 1449 kr: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASP5KC
För att jag verkligen vill ha den esatan onboard. (Jag vet att jag bara behöver en extensionbracket och en kort sata-kabel i burken - men been there done that, och om jag får det som jag vill så ska jag inte ens behöva öppna burken.:) )

Nätagget och kylaren skulle jag gärna byta, men ingen av dem finns med i DB's "bygg din egen dator-katalog". Är det saker de inte vill montera måntro? Jag letade efter infinity från början, men de monterar bara scythe mine. Såvida inte någon har nåt annat förslag, låter jag dessa två vara... Men jag ska nog maila db och fråga om de har lust att montera en annan kylare.

Och sen var det bara raptorn. Hmmm.. ska fundera lite till över den tills jag fått svar från db.

Totalpris är nu: 16 072:- (Med raptor.)

Permalänk
Medlem

De monterar ju noctuas kylare (Noctua NH-U12F), välj en sådan istället. Moderkortet du valt nu är bra. Nätagget finns med i konfiguratorn, "Corsair HX Series Modular Power Supply 520W".

Permalänk
Medlem

Kalas, då har jag ändrat kylare och nätagg också. (Känner mig väldigt lättpåverkad just nu ) Men raptorn får stanna kvar iallfall.

Beställt och klart, tack för hjälpen! ^^

Permalänk
Medlem

Du blir med all säkerhet helnöjd! Lycka till med spelandet..!