Permalänk
Medlem

MacBook VS Dell XPSTM M1330

Nu står valet mellan MacBook

http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

För 9990kr

eller Dell XPSTM M1330

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...
För runt 9700kr

Vilken skulle ni tagit och varför? Dellen har lite större hdd, fast sämre processor. Och macen är lite snyggare i min mening, samt har Os X.
Storleken är i princip identiska.
Det jag ska anväda datorn till är att surfa när jag är på semester, så bra W-lan är ett måste, batteritiden får gärna vara bra också, men oftast har man ju tillgång till vägutag... Lite mini-dv redigering också (premire pro)

Så övertala mig! Vad ska jag välja!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

macbooken då jag inte spelar o gillar osx. kan ju köra windows med.

spelar du, ta dell o välj till nivida grafikkortet. det som ä standard o inbyggt är isig oxå bättre än macbookens grafikkort, men som sagt, spelar man inte så spelar det inte så stor roll.kan inte köra os x

sen äre ju du i slutändan som måste välja, alltså ställa upp vad för krav du har på datorn

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv

Gillar du designen och OS X mycket hade jag gått på Macbook helt klart.

Dock har ju XPS1330 HDMI, santa rosa, grafikkort så du kan spela lite OM du får för dig nångång. Dvd-brännare osv.

Jag tycker båda är mycket snygga, men XPS1330 gillar jag mer (beställt sådan själv).

Sedan får du räkna med att Dells pris blir billigare då man får rabatter. Du får även Macbook billigare om du är student.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är exlusive moms på dellen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Tänk på att det är exlusive moms på dellen.

Nej?

Tror jag väljer macen, gillar os x bättre, och de enda jag kommer spela är klasiska lanspel som Quake 3 osv.

Om man gämför 950-kretsen (eller va den kallas) Med ett Nvidia/ati-kort vilket skulle det vara då? Ungefär

Visa signatur

i7.

Permalänk
Inaktiv

hehe, jadu Denna lista är inte bra... men du kan iaf kolla :
http://www.notebookcheck.com/Mobile-Grafikkarten-Benchmarklis...
(Kolla 3dMark poängne... listan är inte sorterad rätt)
Hoppas du blir nöjd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
hehe, jadu Denna lista är inte bra... men du kan iaf kolla :
http://www.notebookcheck.com/Mobile-Grafikkarten-Benchmarklis...
(Kolla 3dMark poängne... listan är inte sorterad rätt)
Hoppas du blir nöjd

Får bara upp error från den sidan :S
Något om lösenord och anvädarnamn.. Kanske måste registrera mig..

Visa signatur

i7.

Permalänk

Om du sak spela, välj dell, om du ska ha den att glassa med välj mac. :3

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

sidan verkar vara nere, fungerade för ungefär en timma sen

Permalänk
Medlem

Stod själv mellan det valet. Blev till slut dellen. Alla program jag tänkte köra på osx finns ju till pc så operativsystemet spelar inte så stor roll (browsers, reason m.m)

Permalänk
Medlem

Vilken har bäst batteritid då? Och vilken har bäst W-lan täckning? Det är nog de de står imellan nu!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Vilken har bäst batteritid då? Och vilken har bäst W-lan täckning? Det är nog de de står imellan nu!

Batteritiden tror jag macbook rätt garanterat (inte för XPS1330 har dålig... över 4h tippar jag på... men beror ju på batteri med...). W-lan bör ju va det samma, men du får inte draft-n till macbook?

Permalänk
Medlem

Vad är Draft-n?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Vad är Draft-n?

nya trålösa. 300Mbit blabla

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt Macbook modellen som är snäppet vassare. Jag tycker att den större hårddisken, snabbare processorn och DVD-brännaren rättfärdigar det högre priset i jämförelse med den billigaste som du är intresserad av. Att göra backup på en hårddisk med CD-r är inte ett alternativ för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

har inte haft en cd/dvd i min stationära i över 2 år. 4 gånger jag jag velat bränna ut något, då har jag skickat de till min brors dator. Eftersom jag kommer bohemma minst ett år till så ser jag inget behov för den Samt bärbara hdd är så billiga idag. Men du kanske har rätt.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruticus
Stod själv mellan det valet. Blev till slut dellen. Alla program jag tänkte köra på osx finns ju till pc så operativsystemet spelar inte så stor roll (browsers, reason m.m)

hehe, det där helt klart en smaksak, det låter som du gör ungefär samma sak på din dator som jag gör på min. du tycker inte operativsystemet gör nån skillnad, medans jag tycker det absolut gör en skillnad. en liten sidofråga är väll om du kört båda operativsystemen en längre tid? ja menar, annars vet du ju egentligen inte ingen aning.

Danne_Jaha: du tror alltså att du får ut fyra timmar ur dell:en? jag måste säga att jag ställer mig tveksam med den storleken och den hårdvaran. men motbevisa mig gärna, jag hittar ingen som helst information om det på dells sida, men är kanske lite blind.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: MacBook VS Dell XPSTM M1330

Citat:

Nu står valet mellan MacBook

http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

För 9990kr

eller Dell XPSTM M1330

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...
För runt 9700kr

Vilken skulle ni tagit och varför? Dellen har lite större hdd, fast sämre processor. Och macen är lite snyggare i min mening, samt har Os X.
Storleken är i princip identiska.
Det jag ska anväda datorn till är att surfa när jag är på semester, så bra W-lan är ett måste, batteritiden får gärna vara bra också, men oftast har man ju tillgång till vägutag... Lite mini-dv redigering också (premire pro)

Så övertala mig! Vad ska jag välja!

Om du ändå bara ska surfa och kolla film kan du ju lika gärna satsa på en budgetlaptop och spara 3-4000 :- Du kan ju ändå inte direkt spela med macbooken...
Lägg dom 3-4000 på nytt fläskigt grafikkort i stationära om du skulle bli spelkåt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Danne_Jaha: du tror alltså att du får ut fyra timmar ur dell:en? jag måste säga att jag ställer mig tveksam med den storleken och den hårdvaran. men motbevisa mig gärna, jag hittar ingen som helst information om det på dells sida, men är kanske lite blind. [/B]

Om jag inte minns fel så fick NBR nästan 5h med 9cell batteri. Så säg 3,4h med 6 cell, så jag är inte helt fel ute :). Men sen varierer det ju beroende på hur man använder den... det är iaf med grafikkortet. På dells hemsida har jag för mig det stod 7h, men det tror jag föga på (hitta inget nu heller så...)

Permalänk
Medlem

vart står det 7 timmar på den där datorn? när ja trycker på hans länk kommer ja till en 1,75 kg bärbar, men står inget om batteritid i specifikationen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

m1330 är mitt val. (bättre på alla sätt, såsom. at home garantin, superkvalite på chassit, snyggare design, liten men enorm prestanda).

edit. slutpriset för din m1330 är väll knappast bara 9700kr ? (då får du knappast så jättemycket hårdvara i datorn kan jag säga).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk
Inaktiv
Citat:

vart står det 7 timmar på den där datorn? när ja trycker på hans länk kommer ja till en 1,75 kg bärbar, men står inget om batteritid i specifikationen.

Läs hela mitt inlägg:
" På dells hemsida har jag för mig det stod 7h, men det tror jag föga på (hitta inget nu heller så...)"

STOD, det står inte längre... skrev att jag inte hittar längre. Men på NBR står det(inte 7h utan batteritiden).

Permalänk
Avstängd

The 9-cell battery is the way to go if you're doing any traveling, which you likely will be if you decide to purchase this notebook. With the screen set to 3/8 brightness, wireless on, and idling without doing any work the XPS M1330 squeezed out 4 hours and 45 minutes of battery life. If you're watching a DVD on this notebook you'll get somewhere just over 3 hours of battery life with the 9-cell. If you go for the smaller 4-cell battery the run life will be more than cut in half, but you'll have a lighter overall notebook.

alltså ca 5 timmar med 9-cell batteriet.
tycker m1330 är den enda bärbara dator som nästan ser snyggare ut med sitt utstickande 9-cell batteriet. (man ser att dom har tänkt till angående designen mellan batteri & dator).

källa
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3826

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife

Permalänk
Inaktiv

ao, jag tycker med det verkar egonomiskt och snyggt (ja...snyggare än vad det brukar se ut iaf...)... dock kan det bli klydd vid frakt och väskor :/.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Batteritiden tror jag macbook rätt garanterat (inte för XPS1330 har dålig... över 4h tippar jag på... men beror ju på batteri med...). W-lan bör ju va det samma, men du får inte draft-n till macbook?

Är inte säker på det, Dellen om man speccar den med LED skärm så har den ca 7 h. Med minimum på allt som drar (program osv)

Har precis beställt en sån själv, nån som har nå tips på en sjysst väska till den?

Sry att jag lånar tråden lite.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Avstängd

tycker det är en stor förbättring på Designen från föregångaren m1210.

..................m1330.............................m1210

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jojo, har kört båda, och jag föredrar OS X framför vista, som har en del problem med drivrutiner. Hade apple släppt en ny macbook variant hade jag nog kört på den. Men men, det blev som det blev, får väl se om jag ångrar mig Tror det kvittar just nu iaf. Kanske köper en mini om den uppdateras så jag får en dos av bägge!

Citat:

hehe, det där helt klart en smaksak, det låter som du gör ungefär samma sak på din dator som jag gör på min. du tycker inte operativsystemet gör nån skillnad, medans jag tycker det absolut gör en skillnad. en liten sidofråga är väll om du kört båda operativsystemen en längre tid? ja menar, annars vet du ju egentligen inte ingen aning.

Danne_Jaha: du tror alltså att du får ut fyra timmar ur dell:en? jag måste säga att jag ställer mig tveksam med den storleken och den hårdvaran. men motbevisa mig gärna, jag hittar ingen som helst information om det på dells sida, men är kanske lite blind.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite: Går dett att byta dvdläsaren i macbooken till en dvdbrännare ?

Permalänk
Medlem

går o går, det går nog, vet att t.ex. macsales.com säljer optiska enheter till olika apple datorer, vet dock inte om de släpt nån upgraderings kitt till macbook ännu.

Visa signatur