Permalänk
Medlem

Projekt: Få tyst på s****n

Projekt: Få tyst på s****n

Efter att nu har haft så kallade "noiceless" saker från Zalman som
kylning i snart två år så har jag tröttnat totalt på ljudnivån och
dammet som lyckades fastna i kylarna, typ:

Jag har i hela mitt liv varit överkänslig mot ljud, något som blivit
värre och värre med tiden, antagligen på grund av datorn.

Bestämde mig för ca 2mån sedan att ta itu med problemet när det är
studieuppehåll under sommaren, följande införskaffades till projektet:

Corsair HX520W
Sharkoon Rebel 9
Noctua NH-U12F
Zalman VNF100
Thermalright HR-5 SLI
NOCTUA NF-S12-800 4st
NOCTUA NF-S12-1200 2st
Scythe Kama Bay 2st

Blev en hög fläktar, lite orolig om de ens skulle få plats.

Började med att mäta hur mycket fläktarna i Kama Bay lät, som sades vara "Silent".
Vid avståndet för mätningen så fick de ljudnivå på 38.6dB(A).
Jag provade istället att montera in NF-S12-800 i den och fick då ner ljudnivån till
37.4dB(A) vid samma avstånd.

Ersatte båda fläktarna i "Kama Bay" till Noctua och provmätte ljudnivån igen.

Dammfilter monterades baktill på insugningsfläktarna.

Nu var det dags att montera alla stora kylare på cpu, gpu och nb.
Var väll inga större problem förutom att Zalman slarvat med hållaren
till delen som skulle sitta närmast GPU:n, vilket gjorde att den enbart
vidrörde gpu:n i sida, något som kunnat leda till att den förstörts,
detta fixades med några metallfilar, men det var riktigt dåligt gjort av Zalman!
Alltid värt att kontrollera om kylpastan fäst överallt alltså!

Då tillverkarna (MSI) satt nordbryggan direkt under grafikkortet så var ända lämpliga
alternativet för en stor kylare för nordbryggan en som var tänkt för SLI.
Valet blev en kylare från Thermalright och den fungerar utmärkt.

Processorkylaren byttes ifrån en Zalmankylare och ersattes med en enormt stor
kylare från Noctua. Trodde det skulle vara svårare att montera än vad det var,
tog ungefär två minuter att få dit kylflänsen och sen en minut för fläktarna.
Jag monterade fläktarna i så kallad "Push-Pull" läge, där ena fläkten blåser in luft
i kylaren medans den andra suger ut luften.

Eftersom jag tänkt varvtalsreglera fläktarna via programvara för moderkortet
som själv styr fläktarna beroende på temperatur, så tillverkade jag en liten y-adapter
där RPG signalen från den understa fläkten är den som moderkortet får reda på.
På detta vis kan alltså moderkortet styra båda fläktarn samtidigt.

Därefter monterades allt in i Rebel 9 lådan, var precis Noctua-kylaren fick plats.
Nu var det dags att kontrollera om det blivit något tystare med hjälp av de nya
delarna, och lyckan var fullständig, nästan knäpptyst! Det som lät var hårddisken när
den arbetade, och då är den insluten i en helt avskärmad liten låda för 5.25" plats.
Tog fram dB-mätaren igen och mätte precis brevid datorn.
Ljudnivån blev 34.3dB(A) [ ljudnivån i rummet var 31.2dB(A) ]
Tidigare var ljudnivån 42dB(A) vid samma ställe.

Nedan följer bilder när allt är monterat:

Fläktarna går nu i följande varvtal:
2st fram = 500rpm
1st vid nordbryggan = 800rpm
2st på cpu = 770rpm
1st bak: 800rpm

Hoppas projektet gett insperation till någon som inte kan stå ut med sin dator.

Länk till galleriet: http://www.sweclockers.com/album/?id=1147

That's all folks.
/Ufos85

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

Bra initiativ. Min burk blir inte tyst förräns jag har bytt cpu-kylare

Permalänk
Medlem

"Hoppas projektet gett insperation till någon"

Ja det har det.
Jag håller på med ett projekt, att bygga en ultima-tyst server låda till min hemma server. Har legat på is ett tag, men nu fick jag lust att börja snickra igen.

Permalänk
Medlem

Hade en liknande inställning till min förra burk så jag också gjort något åt det

Jag har ett antec p182 med två noctua fläktar, en i taket och en som utsug bak. Sen har jag kylt mitt graffikkort passivt med thermalright HR-03 och kyler min cpu passivt med en Scythe Ninja, har även gjort två "vaggor" för mina hårddiskar i två 5.25" platser. Utöver det så har jag ett Corsair HX 520W som jag inte kan höra.

Fan va tyst det blev (hade lagt upp bilder om inte min kamera var trasig )

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Herregud dammet på zalman kylaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Herregud dammet på zalman kylaren!

Bästa dammfiltert man kan ha är nog zalmans kylflänsar

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |

Permalänk
Medlem

håller med
dags att göra sånt för mig också till veckan

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja byta ut alla mina fläktar. Men blir så dyrt om inte annat.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Tysta fläktar i all ära men det bästa är ju att inte ha fläktar alls. Jag tvivlar på att alla fläktarna behövs, skulle inte förvåna mig ifall det går köra cpu'n fläktlös med bakre utsugs fläkten som drar luft genom kylaren. Du kan säkert också ta bort fläktarna ifram. Den vid graffet/nordbryggan behövs dock nog.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

1. Varför har du satt CPU kylaren åt det hållet? Det måste ju bli mycket effektivare att vinkla den 90 grader.
2. Min VF900 blev inte sån där. Du kanske inte hade något dammfilter i chassit?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Va är de där för chassi? Det va snyggt!
Hoppas nån vet

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Tysta fläktar i all ära men det bästa är ju att inte ha fläktar alls. Jag tvivlar på att alla fläktarna behövs, skulle inte förvåna mig ifall det går köra cpu'n fläktlös med bakre utsugs fläkten som drar luft genom kylaren. Du kan säkert också ta bort fläktarna ifram. Den vid graffet/nordbryggan behövs dock nog.

Anledningen är ju för att kunna behålla bra luftflöden, fläktarna hörs ju inte på ~15cm håll så det kvittar ju med hänsyn till ljudet, men man får bättre luftflöden, och där man vill ha det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
1. Varför har du satt CPU kylaren åt det hållet? Det måste ju bli mycket effektivare att vinkla den 90 grader.
2. Min VF900 blev inte sån där. Du kanske inte hade något dammfilter i chassit?

För att den enbart gick att montera åt det håller på moderkortet. Och dammfilter var där i chassit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Va är de där för chassi? Det va snyggt!
Hoppas nån vet

Chassit heter Sharkoon Rebel 9

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Chassit heter Sharkoon Rebel 9

Tackar! Både snyggt och billigt ju
Value Edition med stor fläkt på sidan kanske man ska inhandla.

Är du nöjd med chassit?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

För att den enbart gick att montera åt det håller på moderkortet. Och dammfilter var där i chassit

Oj då. Då kan du inte haft så effektivt ddammfilter, eller också kört med det väldigt länge

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Tackar! Både snyggt och billigt ju
Value Edition med stor fläkt på sidan kanske man ska inhandla.
Är du nöjd med chassit?

Hittils är jag väldigt nöjd, förstår inte varaför det inte är mer populärt, man kan liksom själv välja var man vill ha sakerna i fronten, eller om man vill ha mer kylning etc, dock så de stora fläktburarna hörde inte till chassit, men det följer med en hållare för 1st 120mm fläkt att sätta bakom fronten, dessutom så är där dammfilter i varje 5.25" lucka (de som normalt annars är plast).

Edit till alla: Av någon anledning så verkar flertalet personer inte tro på att datorn är tyst, pga många fläktar. Verkar tro av någon anledning att datorn blir tystare, om man bara har två stycken, och sätter de på fullvarv. För att "bevisa" att datorn är tyst, så tar jag åter igen hjälp av min dB-mätare.
Är det någon som fortfarande inte förstår principen med flertalet fläktar så säg till, jag förklarar det gärna.

Edit igen: Då personer påpekat att jag inte skrivit eller visat vilka avstånd mätningarna gjordes har jag nu tagit nya bilder, med linjal brevid. (Datorn låter alltså inte mer än 12.8dB(A) i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]
Edit till alla: Av någon anledning så verkar flertalet personer inte tro på att datorn är tyst, pga många fläktar. Verkar tro av någon anledning att datorn blir tystare, om man bara har två stycken, och sätter de på fullvarv. För att "bevisa" att datorn är tyst, så tar jag åter igen hjälp av min dB-mätare.
Är det någon som fortfarande inte förstår principen med flertalet fläktar så säg till, jag förklarar det gärna.
[b]

Antar att du syftar på mig med detta, men vad jag säger är att du antagligen skulle klara dig på 1 eller 2 fläktar på lika lågt varv som du har nu.

Jag använder 1 Akasa UltraQuite amber fan 120mm på 7V bak i mitt chassi för att skapa luftflöde till mina komponenter (i sign)(för att förtydliga detta är inte enda fläkten, sitter såklart en på cpu och en på varje graffe också) Dessutom så är mitt nätagg semipassivt och fläktarna i det blåser nästan aldrig.

Vad jag försöker säga är alltså att man kan få tillräckligt luftflöde med färre fläktar (i samma hastigheter som du har nu) och detta skulle bli tystare.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att alla borde läsa igenom Cathars fläkttest, där finns det mesta man behöver veta om fläktar och dessutom ett ovanligt bra fläkttest.