Köpa kamera utomlands, problem?

Permalänk
Medlem

Köpa kamera utomlands, problem?

Jag ska till NYC i september och jag vill ha en ordentlig kamera när jag är där.

Så jag tänkte att jag kanske skulle ta och köpa mig en EOS 350D/400D där borta, då dollarn är så låg...

Men då fick jag höra av en annan att det är olika 'system' på kamerorna, som det är på DVD-filmer. PAL/NTSC.

Stämmer detta?! Om jag köper mig en kamera i USA, kommer den inte att funka i Sverige då? Låter ju helknäppt!

Visa signatur

Diskett.

Permalänk
Medlem

Om du använder den i Sverige tar den enbart svart-vita bilder...

Den kommer att funka, men du får ingen garanti på huset här hemma.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Kommer fungera fint.
Dock så erbjuder många tillverkare enbart garanti i det område den är köpt. Tex köper du den i Sverige så har du europagaranti på huset, men köper du den i staterna så gäller den bara där.

Oftas kan man köpa till en så kallad MAC garanti som då gäller i hela världen.
http://www.mackcam.com/warranty.html

Det som kan vara värt att kolla upp är om du behöver någon form av konverter till el-kontakten här hemma för att kunna ladda upp batteriet med laddaren.

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Medlem

Rätt vanligt bland butikerna på manhattan att de säljer
Europaversioner också.

Var bara noga med småbutikerna som finns i tusental.
Det händer att vissa mindre nogräknade säljer reparerade (refurbished)
prylar och/eller plockar ut laddare och dyl. som de efteråt skall sälja till dig.

Handlar du av en erkänd butik är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Iofs så var den person jag frågade självaste Fredrik Virtanen...

Visa signatur

Diskett.

Permalänk

Kan skifta mellan PAL och NTSC på min Nikon, så det borde väl gå med Canon kan man väl tycka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyckotomten
Kan skifta mellan PAL och NTSC på min Nikon, så det borde väl gå med Canon kan man väl tycka...

Jo, men VAD är det man skiftar? Blir inte bilderna JPEG's?

Visa signatur

Diskett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darayban
Jo, men VAD är det man skiftar? Blir inte bilderna JPEG's?

Det är video-ut som det talas om, för att tex kunna visa bilderna direkt i tv'n från kameran.

Bilderna blir fortfarande jpeg eller raw format i kameran.

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Hedersmedlem

Men självklart blir de inga problem att använda den hemma i Sverige.

Den personen du pratat med har antagligen blandat ihop det hela med videouppspelning via TVn. Har personligen inte stött på någon digitalkamera som inte klarar av både PAL och NTSC via tvout i dagsläget.
O_o så du litar på Aftonbladet's reporter?

Enda du bör tänka på är att köpa en adapter för svenska eluttag och garantin ev inte gäller i Sverige, såvida du inte får med en världsgaranti.

Kan rekommendera butiken BH photo om du är i NY, billiga och stort utbud. Finns några st i NYC.
www.bhphotovideo.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Men självklart blir de inga problem att använda den hemma i Sverige.

Den personen du pratat med har antagligen blandat ihop det hela med videouppspelning via TVn. Har personligen inte stött på någon digitalkamera som inte klarar av både PAL och NTSC via tvout i dagsläget.
O_o så du litar på Aftonbladet's reporter?

Enda du bör tänka på är att köpa en adapter för svenska eluttag och garantin ev inte gäller i Sverige, såvida du inte får med en världsgaranti.

Kan rekommendera butiken BH photo om du är i NY, billiga och stort utbud. Finns några st i NYC.
www.bhphotovideo.com

Tack för svaret!

Visa signatur

Diskett.