Permalänk
Medlem

Sundbybergs stadsnät är bra så vitt jag vet, har inte hört något negativt om de iaf.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Kan man inte ställa in routern så den sköter inloggningen?

Vill minnas att jag har sån skit på min router..

Sourcer: Vet du om sundbybergs stadsnät är, typ, bra? Jag menar, vissa kör ju halv duplex, har stora belastningenproblem osv..

Jag vet inte faktiskt... Jag pallar inte pilla runt i inställningarna och kolla heller
Det är dock inte jag som blir lidande, det är syrran som vill surfa medans jag gör det!

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Ok, beställ ASAP så får du det när det driftsätts.

Jag beställde eran 10/10 tjänst igår. Jag fyllde i aktiveringsdatum till den 9 juli, då det datumet är i vecka 28.

Fick svar idag:

Citat:

Det är tyvärr inte möjligt för oss att leverera Internet till dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MazterX
Jag vet inte faktiskt... Jag pallar inte pilla runt i inställningarna och kolla heller
Det är dock inte jag som blir lidande, det är syrran som vill surfa medans jag gör det!

Jag hittade en inställning som gör att routern alltid upphåller uppkopplingen

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

efter att ha haft Bahnhof i Sundbybergs stadsnät en vecka kan jag säga att det fungerar bra. de utlovade hastigheterna verkar efterlevas, och tptest säger 85 mbit vilket jag tycker man får va nöjd med. bra bahnhof!

Permalänk
Medlem

Sourcer: Det finns ett fibernät tillsammans med fjärrvärmen i Vingåker. Dock verkar inga operatörer vilja/kunna koppla in sig. Vet du om det är något på G här?

Visa signatur

Laptop: Samsung Q210, 12", C2D T6400, 3GB RAM, 320 GB HDD, Kubuntu 10.04 LTS

Permalänk
Inaktiv

Sourcer:
Har fått mitt bredband via bollnäs fibernät och beställde 100/10 från Bahnhof.
När jag kör tptest så får jag bara ut 51Mbit i download. Tycker det är lite lite ändå. Bättre än så borde jag ju få tycker jag.

Jag har ingen router eller brandvägg i mellan uttag och dator. Inte heller
brandväggen i XP SP2 har jag igång.

Permalänk
Medlem

Läs lite forumtrådar eller nåt, Bollnäs är ganska långt ifrån tptestservrarna så det är helt normalt att få de hastigheterna på det avståndet. Tptest suger för högre hastigheter, så är det bara.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som upplever att man har större fördröjning i spel under kvällar när det är lite belastning i nätet? pingen ser bra ut och hastigheten är ok år båda hållen men det kommer lite spikar med jämna mellanrum

karlskrona stadsnät gäller det

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

Jag får nästan aldrig högre än 30/30 med Tptest 5.0 men med utorrent så laddar jag över 90/90 med mitt 100/100. Så lite inte på tptest i hastigheter över 10 Mbit/s

Permalänk

Jag var och LANade hos en kompis nu, som har Bahnhof. Vi fick dock problem ganska fort. Efter några timmar, typ 03.30 på natten, så slutade det mesta att fungera. Vi kan pinga default gateway, och den ena av två DNS-servrar vi fått, men resten fungerar inte. Vi gjorde ingen ändring själva när problemen började, och vi har testat allt som går att göra i vår ände. Det verkar som Bahnhof har något ganska ordentligt fel i sitt nät, men supporten har inte öppet :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
Jag får nästan aldrig högre än 30/30 med Tptest 5.0 men med utorrent så laddar jag över 90/90 med mitt 100/100. Så lite inte på tptest i hastigheter över 10 Mbit/s

lita visst på tptest!

du kan inte jämföra en enkelsession mot en multisessions transfer!

äpplen vs päron ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1

Håller med!
Det är samma med mig, tptest är verkligen inte bra.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Sorcer# Hur ställer Bahnhof sig till FTP-servrar? Jag tänkte lägga upp en ftpserver som mina föräldrar och syskon ska ha tillgång till för att kunna lägga upp bilder på, är det okey med bahnhof att göra det eller är det förjudet?

Visa signatur

Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Sorcer# Hur ställer Bahnhof sig till FTP-servrar? Jag tänkte lägga upp en ftpserver som mina föräldrar och syskon ska ha tillgång till för att kunna lägga upp bilder på, är det okey med bahnhof att göra det eller är det förjudet?

Varför skulle du inte få sätta upp en ftp-server?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Varför skulle du inte få sätta upp en ftp-server?

Jag har läst någonstans att visa ISP inte tycker om att kunderna gör detta...
Kan ju vara bra att fråga ändå.

Visa signatur

Det räcker för mig...

Permalänk
Citat:

Jag har läst någonstans att visa ISP inte tycker om att kunderna gör detta...
Kan ju vara bra att fråga ändå.

Jag har Bahnhof och ftpserver och skulle nog byta ISP om dom gnällde.

Däremot så verkar det som Bahnhof har bekymmer med uppfarten mot Telia. Någon som vet något mer om detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 73Sjöbba
Jag har Bahnhof och ftpserver och skulle nog byta ISP om dom gnällde.

Precis det jag ville höra
Tack

Visa signatur

Det räcker för mig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Jag var och LANade hos en kompis nu, som har Bahnhof. Vi fick dock problem ganska fort. Efter några timmar, typ 03.30 på natten, så slutade det mesta att fungera. Vi kan pinga default gateway, och den ena av två DNS-servrar vi fått, men resten fungerar inte. Vi gjorde ingen ändring själva när problemen började, och vi har testat allt som går att göra i vår ände. Det verkar som Bahnhof har något ganska ordentligt fel i sitt nät, men supporten har inte öppet :/

Troligen ett planerat arbete. Brukar normal göras på natten framför allt mellan 03:00-06:00. Inte så många som kör då som på dagtid..

Brukar framgå hos ISP:ns hemsida när dem ska göra planerade arbeten.

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem

Varnånstans? Vi gör nästan aldrig planarbeten, så var antaligen ditt stadsnät som hade planarbete.

Ang ftp-servrar så får ni göra precis vad ni vill med er anslutning. Det är ju det ni betalar för.

www.integrity.st

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Pillar ni med något nere i Malmö atm? För jag har pingat cirka 1200ms mot sunet och allt går som sirap... vad är det som händer?

Har checkat min utrustning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nope, traceroute plz, var börjar den höga pingen?

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Vad är era erfarenheter (användare och sorcer) av Gothnets stadsnät?
Sedan en tid tillbaka är fastigheten ansluten med fiber till Gothnet och vi köper Bahnhofs 100/100 tjänst. Dock får vi inte ut mer än 40-70% av det (stor diff olika tester och stor diff upp/ned & tcp/udp). Många TP-testrapporter är skickade till supporten under de gångna veckorna, men ännu har vi inte mottagit någon kvalitativ feedback. Semestertider i all ära men något fylligare svar än "hastigheten är ju helt ok, om än inte helt optimal" som supporten skrev, vore uppskattat...

Har flaskhalsar uppstått i samband med det stora antal hushåll som anslutits via Gothnets nät under sommaren?? Har Bahnhof kapacitetsbrist i området??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nergruht
Vad är era erfarenheter (användare och sorcer) av Gothnets stadsnät?
Sedan en tid tillbaka är fastigheten ansluten med fiber till Gothnet och vi köper Bahnhofs 100/100 tjänst. Dock får vi inte ut mer än 40-70% av det (stor diff olika tester och stor diff upp/ned & tcp/udp). Många TP-testrapporter är skickade till supporten under de gångna veckorna, men ännu har vi inte mottagit någon kvalitativ feedback. Semestertider i all ära men något fylligare svar än "hastigheten är ju helt ok, om än inte helt optimal" som supporten skrev, vore uppskattat...

Har flaskhalsar uppstått i samband med det stora antal hushåll som anslutits via Gothnets nät under sommaren?? Har Bahnhof kapacitetsbrist i området??

Man mäter inte hastigheten på en 100/100 anslutning med TPtest... Testa å leecha lite torrents istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv

Har problem med upp hastigheten. Ner går det fort som f-n. 9,9mb/s då jag har 100/10

Skickade en fil till min kompis som sitter med Telia Lan 100/100 och hastigheten pendlade mellan 200-400 kb/s. Det var över MSN Live. Jag har ingen brandvägg aktiverad i Windows. Har inte heller någon router. Inte min kompis heller. Borde det inte gå lite fortare än så?

Jag sitter på Bollnäs multimedianät. Har Bahnhof som ISP

Permalänk
Medlem

Man mäter inte hastighet via MSN Live.. Kör tptest, det funkar finfint för 10mbit upload.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Testa å leecha lite torrents istället.

Been there, done that. Torrents går långsammare än TP-test antyder att de skulle kunna gå. Har prövat en antal olika, somliga otroligt populära (flera tusen seedare) och somliga mindre poppis (färre connections). Har provat både från publika trackers som PB och stängda. Jag har kört TCP-optimizer enligt anvisningarna på Bahnhofs sida. Har även provat från flera olika datorer med olika versioner av MS-operativ, både optimerade och orörda nyinstallerade. Naturligtvis direkt i FTU:n utan flaskhalsar i form av routrar e.dyl i vägen.

Vad är era erfarenheter (användare och sorcer) av Gothnets (Göteborgs energi) stadsnät? Har flaskhalsar uppstått i samband med det stora antal hushåll som anslutits via Gothnets nät under sommaren?? Har Bahnhof kapacitetsbrist i området??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Har problem med upp hastigheten. Ner går det fort som f-n. 9,9mb/s då jag har 100/10

Skickade en fil till min kompis som sitter med Telia Lan 100/100 och hastigheten pendlade mellan 200-400 kb/s. Det var över MSN Live. Jag har ingen brandvägg aktiverad i Windows. Har inte heller någon router. Inte min kompis heller. Borde det inte gå lite fortare än så?

Jag sitter på Bollnäs multimedianät. Har Bahnhof som ISP

Skicka filer via msn ska du absolut ej göra om du vill att det ska gå fort.Det gör det aldrig. Prova att skicka via ftp, webserver, dc++ eller dyl om du vill se hur bra UL du har. Sitter själv på Bollnäs Multimedianät och jag brukar köra intern dc hub om jag ska skicka något som är lite större. Enstaka småfiler, då duger msn, men inte annars.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Luden]Piscaba
Skicka filer via msn ska du absolut ej göra om du vill att det ska gå fort.Det gör det aldrig. Prova att skicka via ftp, webserver, dc++ eller dyl om du vill se hur bra UL du har. Sitter själv på Bollnäs Multimedianät och jag brukar köra intern dc hub om jag ska skicka något som är lite större. Enstaka småfiler, då duger msn, men inte annars.

Ja får sätta upp en ftp server hemma och testa. Kan ju testa från jobbet med. Har förvisso bara 6 mbit på jobbet.

Permalänk
Medlem

Dom håller på att dra fiber till min kvart. Kollade in på stockholmshem hemsida och där står det att Bahnhof endast kan leverera 100/10. Eller det är det dom kan leverera en bit bort då dom ej släppt någon ny information.

Någon info om Bahnhof kommer att kunna leverera 100/100 i hässelby området?

By the way så fanns det några ISP med på listan som när man sökte så hittade man trådar om där majoriteten aldrig i världen skulle använda den ISP. Och bahnhof är den ISP som tilltalar jag mest så hoppas jag att man kan få den