Vart kommer ni ifrån? [etnisk bakgrund]

Permalänk
Medlem

mina föräldrar kommer från piteå respektive älvsbyn i norrbotten.

min morsas mormor kom från Norge , så lite släkt finns där.
och så finns det släkt i amerika.

Visa signatur

en för alla, alla för ettan

Permalänk
Medlem

Jag är född i Sverige, mina föräldrar är födda i Sverige. Alla mor- och farföräldrar är födda i Sverige förutom mormor, hon är född i Estland tror jag, hon flydde runt i balkan under kriget och flyttade till Sverige.

Ganska svensk.

Permalänk

har inte direkt vetskap om var min släkt är ifrån mer än ett par generationer tillbka och det är småland för så gott som alla förutom de senare generationerna som flyttat ut till t.ex. Göteborg och Malmö. Får spara på släktforskningen tills jag blir äldre och fler register blir digitala, har inte en överhängande längtan till att åka runt och bläddra i mögliga kyrkböcker

Permalänk
Medlem

Jag är svensk, åtminstone tillbaka till nångång på 1600-talet vilket är så långt min mamma lyckats släktforska. Min pappa är från dalarna och min mamma från östergötland, där jag också växt upp. Nu bår jag i skåne.

Permalänk
Medlem

Svensk från lång tid tillbaka. Har väl säkert lite blandningar kommit in någon gång emellan. Men det var någon i släkten som hade släktforskar ett tag tillbaka. och jag funderar på att få det gjort med. Men då Var jag iallafall släkt med Gustav Vasa vilket är lite coolt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Född i Sverige av svenska föräldrar.

Permalänk
Medlem

jag är född i sverige//Västerås.

mor är född i sverige, men har helfinska föräldrar, med någon av deras föräldrar från Ryssland.

farsan är född i finland, med finska föräldrar.

så.. jag är la 100% finsk?

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Fotboll,samba & temperament flyter i blodet

född i sverige.. ena från brasilien andra från sverige

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Morfar är från Österike, Mormor från Tyskland .. Mor är född i Sverige och pappa är från Hofors i sina unga dar så Österikare,Tysk och Svensk

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem

Farsan från Borås, morsan från Lidingö. Bor i Partille idag.
Släkten emigrerade ifrån Ryssland i början utav 1600-talet. Efter vad jag kan förstå, så kan man hitta rötterna i släkten så långt tillbaka i tiden som 1000-1100-talet.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Många iranier ja.

Sen är det många som inte vet att det finns stora skillnader mellan araber och perser. (som att jämföra japaner med kineser, japaner blir ursinniga )

Svenskar tänker: Om du ser ut att komma från Medelöstern, så är du arab, och inget annat. Alla är likadana!

Vilket är totalt fel.

Tur att Iran ligger i Asien då...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Stolt svensk arier sedan många generationer, född och uppväxt här.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZzE

Arier (aryas) kallas de indoiranska stammar som någon gång mellan 2000 f.Kr. och 1500 f.Kr. invandrade till Afghanistan, norra Indien, Iranska högplatån, och Kaukasus från sitt urhem. Ariernas närmaste ättlingar idag är de olika iranska folkslagen i Iran, Afghanistan och Tadzjikistan. Dessa inkluderar folkslag som till exempel perser, pashtuner, gilaker, tadzjiker, kurder och lurer, med flera.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoZzE

Bara så du vet så härstammar nordtyskar & således även vi från goter & hunner & annat skrafs... längre bort från arier kan man knappast komma.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Svensk till fullo, så vitt jag vet.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Svensk. Mamma och pappa svenskar.. Så jag är nog rätt helsvensk

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

jag är svensk men typ en 16dels holländare också ^^

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Bara så du vet så härstammar nordtyskar & således även vi från goter & hunner & annat skrafs... längre bort från arier kan man knappast komma.

Ska man vara en riktig arier så ska man väl gärna komma från Iran också. med tanke på namnet på landet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Hunnerna nådde aldrig in i Sverige och det finns inga konkreta bevis på att Goterna var från Sverige heller.

Skandinavien (iallafall Sverige och Danmark) är nog faktiskt de mest "renrasiga" germanerna, eftersom diverse invasioner som drabbade Europa aldrig nådde oss. T.ex. keltiska folkvandringar, Attila the Hun, romarna samt mongolerna.

JAG är bara till hälften svensk, så jag är ju ej lika renrasig och stolt som vissa andra. (inte dig, skruvis)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Hunnerna nådde aldrig in i Sverige och det finns inga konkreta bevis på att Goterna var från Sverige heller.

Skandinavien (iallafall Sverige och Danmark) är nog faktiskt de mest "renrasiga" germanerna, eftersom diverse invasioner som drabbade Europa aldrig nådde oss. T.ex. keltiska folkvandringar, Attila the Hun, romarna samt mongolerna.

JAG är bara till hälften svensk, så jag är ju ej lika renrasig och stolt som vissa andra. (inte dig, skruvis)

Tänkte mer på att många "tyskar" kom till sverige under "hansa" -tiden & således är vi uppblandade med goter & hunner genom dem .. en renrasig arier kan man kanske hitta i det som kallades persien en gång...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Tänkte mer på att många "tyskar" kom till sverige under "hansa" -tiden & således är vi uppblandade med goter & hunner genom dem .. en renrasig arier kan man kanske hitta i det som kallades persien en gång...

Sökte på släktforskning och fick upp denna gamla tråden och fastnade på en sak skruvis skrev här.

Om Goter. Säger inte vissa lärda att Goterna kommer från Skandinavien från början? Från Skandinavien till Polen och sen vidare neråt.

Men du har rätt om termen arier. Det var nazisternas vackra idé om den renaste rasen. Perserna må ha varit arier men skulle enligt nazisterna ha blivit utblandade med semitiska folkslag och därmed degraderat.
Kvar var arierna här i norra europa. Det renaste av det renaste som fanns kvar. Även om det inte var helt perfekt då vi germaner också blivit utblandade.
Tycker man det låter fint så ska man tänka på att Himmler som var den som ledde forskningen trodde att en riktigt renrasig arier hade närapå magiska egenskaper och att de möjligen kunde ha härstammat från atlantis.

Anyway. Hunnerna är ju mestadels östeuropa och har inte lyckats sprida sina gener så mycket hitåt. Goterna är ju uppblandat folk som härstammar från oss själva så det är ju inte så farligt. Lite friskt blod bara.

Kände bara för att kommentera skruvis. Take it or leave it.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Farmor kom till Sverige från Ostproisen (Tyskland) under andra världskriget. (Nej, inte varken jude eller nazist).
Farfar, mormor och morfars släkt är Göteborgare en väldig massa år tillbaka i tiden. Så mestadels svensk med lite tyskt blod.

Har fortfarande kontakt med en del släktingar där nere.

Permalänk

Jag är från Kosovo, kom till sverige 1992 då jag var 2år gammal.

Uppvuxen i Småland.

Permalänk
Medlem

Har en jävla blandning i släkten, svenskar, danskar, tunisier, fransmän, belgare och tyskar (en och annan skåning med).

Född i Göteborg.

Permalänk
Medlem

Född i Sverige, mor från Indonesien, far från Sverige

Permalänk
Medlem

Född: I Chile, men kom till Sverige när man 1½år.

Mor & Far: Båda Chilenare.

Visa signatur

FOTO: D90, Nikkor 55-200/4,0-5,6 VR | Nikon 50/1.8D AF

Permalänk
Medlem

100% Tornedaling, dvs. halvfinne, halvsvenne.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Barndomen var i Värmland, resten av tiden i Västernorrland. Har ca 8 Brasilianska kusiner. Pga min Fars syster är gift med en från Rio.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Född i Sverige, mamma från Polen och pappa svensk

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Mor 100% svensk och far 100% tysk, så jag är 50-50.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90