Permalänk
Melding Plague

Audia X DGT-301

Fm-sändare kan bland annat användas för att enkelt spela upp musik från mp3-spelaren i bilradion. Produkttypen har funnits i rätt många år, men för Sveriges del är den ändå ganska ny; de var olagliga att använda ända fram till den 1 september förra året. Sändningseffekten får maximalt vara 50 nanowatt och många har frågat sig om detta räcker för att ge en god ljudkvalitet. I den här recensionen tar vi reda på om Audia X DGT-301 klarar av sin uppgift.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Belkin FM sändare för 2-3 veckor sen. Är inte särskillt nöjd med den då jag jämt får grymt mycket störningar i ljudet med den. + att det jämt kommer någon FM station som stör mina sändningar. Speciellt om man kör med bilen då man ofta kör närmare en FM mast någonstans.

Permalänk
Medlem

Varför har inte fm-sändarna inte varit tillåtna tidigare?

Sry för off-topic.

Bra recension för övrig.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Varför har inte fm-sändarna inte varit tillåtna tidigare?

Sry för off-topic.

Bra recension för övrig.

PTS tillät inte privatat sändningar på FMbandet men har nu lättat på restrektionerna.
Men om du kollar i specen.. du har en sändningeffekt på 50 nanowatt.. vilket är väldigt lite. Det blir i praktiken några meters radie bara.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Om ni har kasset i bilen och inte bryr er om att de ska vara trådlöst så köp heller en "kasset" med sladd som man pluggar in i mp3, billigare bättre och smidigare.
Kasseten hade överlägsen ljudkvlitet jämfört med den fm-sändare jag prövade.

Men den är ju inte lika cool.

Visa signatur

Any time baby!

Permalänk
Medlem

Förutsatt att man har kassettspelare i bilen då... vilket inte är jättevanligt nu.

Permalänk
Medlem

Att inte alla bilstereos har Aux-ingång är sorgligt imo, det hade löst hela problemet.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Att inte alla bilstereos har Aux-ingång är sorgligt imo, det hade löst hela problemet.

Precis. Speciellt nu i denna tid då de flesta har bärbara musikspelare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag kör inte en egen bil annars hade jag utan tvekan slängt in en iPod docka eller en aux sladd. Just nu kör jag mor och fars Alhambra och ibland grannarnas äldre volvo. Därför passar FM sändaren mig bäst då alla bilar har radio. Men som sagt är jag väldigt missnöjd med ljudet. Sen kan jag även påpeka att FM sändaren är helt värdelös i slovenien då de använder exakt ALLA frekvenser där. När jag körde igenom där hittade jag inte en enda frekvens som var ledig som jag kunde använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Att inte alla bilstereos har Aux-ingång är sorgligt imo, det hade löst hela problemet.

Det finns så mkt mer som prioriteras i apparater. Detta AV användare.
HiFi-freaks tex VÄGRAR ta i MP3 tex.

Men som upplysning så FINNS det apparater för varje användningsområde.
Allt från billigaste skiten som tar mp3, vissa med andra utan aux-ingång, upp till high end som BARA tar cd, dvd, plus de nyare högre formaten.

Så allt finns, gäller bara att veta vad man vill ha, hur det skall användas och sedan är det bara att leta efter en enhet som stämmer överens med vad man är ute efter.

/Anders, bilstereofreak sedan 15 år....

Permalänk
Medlem

Köpte denna själv för någon månad sen och den fungerar väl relativt bra.

Den automatiska frekvenssökningen tycker jag fungerar fruktansvärt dåligt, i stockholm finns det förvisso inte så många lediga frekvenser men FM-Sändarn hittar verkligen dåliga frekvenser för mig. Sen att man själv inte kan spara egna frekvenser i minne är störande för oss pendlar sträckor till jobbet där man behöver byta frekvens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thx
Köpte denna själv för någon månad sen och den fungerar väl relativt bra.

Den automatiska frekvenssökningen tycker jag fungerar fruktansvärt dåligt, i stockholm finns det förvisso inte så många lediga frekvenser men FM-Sändarn hittar verkligen dåliga frekvenser för mig. Sen att man själv inte kan spara egna frekvenser i minne är störande för oss pendlar sträckor till jobbet där man behöver byta frekvens.

Jag testade den i Stockholm (Upplands Väsby) och då fungerade den automatiska sökningen superbt. Dock kan det tänkas att det finns fler störnigar inne i city vilket ställer till det för sökningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Råkar vara så att jag åker via väsby till jobbet utan att åka speciellt nära city, problemet kvarstår dock

Permalänk
Medlem

Konstigt att det skiljer sig så. Men men så kan det vara

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Men hur kunde man sända inne i fabriker till hörselskydden? Iallefall ett bra tag nu minst 7 - 10 år.....
Om PTS sa strängt nej till det?

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0tt3
Men hur kunde man sända inne i fabriker till hörselskydden? Iallefall ett bra tag nu minst 7 - 10 år.....
Om PTS sa strängt nej till det?

Beror ju på vilken frekvens det rör sig om. Vissa frekvenser är ju öppna - annars hade det varigt svårt med WLAN osv.

Sen så kan man ju ansöka om tillstånd. En frabrik är nog lite lättare att få än en FM-sändare i en bil som rör på sig överallt.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är de på de olika fabrikaten av sånna här fm-sändare för privat bruk? Det finns billiga från ca 100. Är de helt värdelösa i jämförelse med de som kostar några ggr mer?

Permalänk
Medlem

köpte en på classe för 129kr tror jag det var. andvände den senast idag och det ljudet blir sämre när det är mkt bas samt om man drar på mer på bilens stereo(drar motagaren mer?).
men lugna låtar på lägre volym utan djupbas eller rappa bas kaggar duger den bra till, antar att dom nya lite dyrare modellerna klarar av bas mkt bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

...men borde man inte kunna göra så att dessa så rackare sänder med högre effekt än 50 nanowatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiAnti.V
...men borde man inte kunna göra så att dessa så rackare sänder med högre effekt än 50 nanowatt.

I andra länder säljs det sändare som klarar högre effekt. Dock är det som sagt inte tillåtet här i Sverige.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ingen som har kommit på hur man klockar upp effekten? detta är ju trots allt sweclockers =D.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

RoleX: Jag tänkte precis samma sak, fast när jag inte fick någon bra signal från min FM-sändare

Jag köpte en FM-sändare i vintras på BRL i stockholm för 130kr tror jag det var, den funkade väldigt bra om den låg högst ett par meter från antennen. Det gäller som sagt att hitta en ledig frekvens att sända på för att få bra ljud vilket jag inte gjorde alla dagar. Så jag tröttnade på den och sålde den til en vän som blev fruktansvärt glad (han har ingen AUX ingång till sin sterio) och inga problem var det för honom eftersom han bara lystnade på hard core.

Bra recension, har väntat på en sådan länge, men tyvär fick jag inte lära mig något nytt, bara om den FM-sändaren ni testade.

Permalänk
Medlem

Hittade denna

Intre samma spelare men denna finns att köpa i sverige den med. Annars kanske det ger tips och ideer.

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju enkelt bygga en egen sändare med lite vanliga elektriska komponenter. Gjorde det på tekniken bl.a.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Annars kan man ju enkelt bygga en egen sändare med lite vanliga elektriska komponenter. Gjorde det på tekniken bl.a.

funkar den och är den bra då?

Permalänk
Medlem

är det inte 50mW som e gränsen?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
är det inte 50mW som e gränsen?

Jo det är det!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Jag köpte mig just en sån här idag och är mycket nöjd med kvalitén på ljudet. Mycket bättre än alla andra för ~100 kronor.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Jo det är det!

Nej, det är nW (nanowatt) som nyheten säger.

"Från den första oktober 2006 kan små FM-sändare med låg effekt (högst 50 nW effektivt utstrålad effekt, e.r.p.) användas utan tillstånd." - http://pts.se/Nyheter/nyhet.asp?ItemId=6096

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200