Permalänk
Medlem

Clix 2 eller iaudio7?

Ska köpa mig en ny mp3 spelare
och sitter å väljer på Iriver clix 2 eller Cowon Iaudio7

Först och främst är ljudet det viktigaste.

Någon som har provlyssnat båda två??

Behöver tips och råd i alla fall

får lite beslutsånget

Permalänk

Hej!

Jag ska inte knäppa dig på näsan, utan bara förtydliga så inte någon missuppfattar modellbeteckningen.

"Clix2 4 GB" (eller 8 GB), tror jag du menar - för första generationen hette "Clix 2 GB", så det är klart.

Har du frågor som rör det rent tekniska och du inte får svar av någon annan hjälpsam själ här så är det bara att hojta till igen i tråden. Annars är jag ganska partisk eftersom jag är representant för bland annat iriver.

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Har själv en Clix (första generationen)
Den fungerar utmärkt, så jag kan rekommendera.

Dock så har jag inte testat Iaudio7.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du behöver oroa dig för ljudet. Både iriver och iaudio har förstklassigt ljud.

Det är snarare hur du prioriterar skärm vs. battitid som bör ligga till grund för ditt beslut mellan de här två modellerna.

Permalänk
Medlem

aha ja det var clix 2 andra generationen jag menade och syftade på 8gb versionen.

Kommer att införskaffa mig ett par shure se310-e inom en snar framtid.
Hur blir batteritiden på clix:en om man anväder ett par shure lurar?
Drar de lurarna mer batteri?

Uteffekten på iaudio är juh 26+26mw vid 16 ohm.
Clix:en har endast 17mw+17mw vid 16 ohm.

Är det stor skillnad? eller är det mer att iaudion orkar dra fetare lurar dvs kåpor?

Permalänk

Hej igen!

Uteffekten handlar mer om huruvida spelaren klarar att driva större hörlurar, ja. Så tänker du köra Shure-lurar, så behöver du ju inte kräma på något alls, vilket gör att 17 mW räcker utmärkt (såvida du inte har hörselproblem eller vill skaffa dig det).

Du kommer relativt (allt är relativt) nära den angivna batteritiden för båda spelarna om du kör in earhörlurar som inte kräver så mycket volym. De flesta, brukar lyssna på irivers modeller på runt 13-18 i volymsteg av 40, så jag tror det räcker bra. Sedan kan du alltid tweaka spelaren genom att se till att den släcker skärmen efter 10 sekunder eller något sånt för att ytterligare spara på energin i den.

Permalänk
Medlem

Yepp, själv brukar jag ligga på runt 8-14 hemma, men åkar man buss så kan man dra på lite högre (in-ear lurar)

(Med vanliga Clixen) Antar att de låter rätt lika.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske, men både 8-14 och 13-18 låter väldigt högt för mig. Jag har själv en U10 med ett par Creative EP-630, och jag har aldrig över 9, någonsin. Brukar ha på kanske 3-5 normalt. Så om du är som jag får du nog ut lite längre batteritid än angivet.

Edit: För övrigt kan jag rekommendera irivers spelare, aldrig haft bättre grejer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Hej igen!

Uteffekten handlar mer om huruvida spelaren klarar att driva större hörlurar, ja. Så tänker du köra Shure-lurar, så behöver du ju inte kräma på något alls, vilket gör att 17 mW räcker utmärkt (såvida du inte har hörselproblem eller vill skaffa dig det).

Du kommer relativt (allt är relativt) nära den angivna batteritiden för båda spelarna om du kör in earhörlurar som inte kräver så mycket volym. De flesta, brukar lyssna på irivers modeller på runt 13-18 i volymsteg av 40, så jag tror det räcker bra. Sedan kan du alltid tweaka spelaren genom att se till att den släcker skärmen efter 10 sekunder eller något sånt för att ytterligare spara på energin i den.

aha
Japp nu har jag fått mina shure lurar blev Ec4

Har en fråga angående clix :en

Jag tänkte beställa en nu, vill ha den med red line är det den som finns hos alla återförsäljare nu?

Permalänk

4 GB = Helsvart
8 GB = "Red line"

Permalänk
Avstängd

Jag har en 4Gb Clix2, spelaren är skitsnygg och funkar bra. Inga som helst invändningar på någonting faktiskt. Men sen har jag inte testat den andra. Tänkte bara sticka in och säga att jag är nöjd med min Clix2

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

har iaudio och iriver det bästa ljudet? jag funderar på att köpa iaudio 7 men sen såg jag den här recentionen:

http://reviews.cnet.co.uk/digitalmusic/0,39029996,49291560-1,...

jag förstår ju att man kan ha olika åsikter och olika personer vill ha en annan karaktär på ljudet men killen i videon verkar väldigt säker på att den absolut inte når upp i creatives klass :/

ljudet är väldigt viktigt för mig, så kan någon audiofil ge mig sina två cent?

Permalänk
Medlem

Om cnet-killen på fullt allvar inbillar sig att creative har bättre ljud än iriver och iaudio så kan vi nog förvänta oss en massiv reklamkampanj signerad creative på cnet:s site vilken dag som helst.

Creative har ok ljud för billiga spelare, men mer än så är det inte.

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om iAudio men innan jag köpte min iriver Clix2 hade jag den gamla Clix:en. Underbara spelare. Allt annat jag haft innan i form av Apple, Creative och SanDisk skjöts rätt fort ur vattnet av Clix. Rekommenderas!

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Ahh fick hem min clix 8 gb idag
Urläcker liten spelare har bara lekt lite med den än så länge diggar den jättemycket Hel nöjd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
Om cnet-killen på fullt allvar inbillar sig att creative har bättre ljud än iriver och iaudio så kan vi nog förvänta oss en massiv reklamkampanj signerad creative på cnet:s site vilken dag som helst.

Creative har ok ljud för billiga spelare, men mer än så är det inte.

Jag tycker att Creative alltid har haft bra ljud, tveksam kvalitet och funktioner dock har gjort att dom aldrig varit aktuella för mig. Hifi&Musik håller med mig då de använder Creative Vision M som ljudreferens på den bärbara avdelningen. Men jag tycker nog ändå att min E10 slår det mesta jag hört från Creative. Men det är en smaksak.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Har nu haft min clix 8 Gb i nästan en vecka och är hel nöjd med spelaren!

Kör med Shure E4c lurar å de funkar kanon om man ställer in personlig eq kör man med de förinställda låter de mer eller mindre mycket sämre.. vet dock inte varför..

Helskön skärm har kollat på southpark avsnitt och bara njuuter av upplösningen en fröjd för ögat

Det enda jag kan klaga på är skärmen som blir lätt repig har fått en liten rispa i den redan, köpte ett silikon fodral men blev besviken på att det inte var skydd för skärmen med i det...

annars en kanon spelare!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Begren Det enda jag kan klaga på är skärmen som blir lätt repig har fått en liten rispa i den redan, köpte ett silikon fodral men blev besviken på att det inte var skydd för skärmen med i det...

annars en kanon spelare!

Bra att du är helnöjd med spelaren!

I det här fallet är det inte skärmen som blir repig... Jag vet inte om du har reflekterat över det här, men det sitter redan ett skärmskydd på skärmen när du köper Clix2 (för alla som köper en Clix2 alltså). Låt bli att pilla på det nu om du inte har upptäckt det, men du kan alltså repa skärmen bra mycket innan du kanske kan fundera på att köpa ytterligare ett skärmskydd och byta ut det repiga. Det är en tunn tunn hinna... Känn med fingret så märker du att den är där.

Om det skulle varit något slags skyddsplast/film av något sort över skärmen i själva silikonskydded, så hade den typen av plast, blivit betydligt repigare rätt omgående skulle jag säga. Tänk dig mobiltelefonfodral, inte snyggt, repigt lätt osv. Bättre då med tight silikonskydd runt allt utom just skärmen, och om du vill, fixa skyddsfilm och komplettera.

Permalänk
Medlem

aha!!!

Upptäckte precis när jag studera spelaren lite nämre att det satt ett plast skydd på klistrat

Hade först tänkt beställa ett men nu slipper jag juh det!!

Tummen Upp!!

Blir mer å mer nöjd ed spelaren!

sover till å med me den (ibland)

*hehe*