Permalänk
Robot

Nytt chassi till HP Compaq d530

Jag kom över en HP Compaq d530 Ultra-slim alldeles gratis. Så jag tänkte att denna ska det minsann bli server av. Men orginal cassit föll mig inte riktigt i smaken. Det var på tok för dålig kylning. Och en ville jag ha i lite mer hårddiskar än vad orginalchassit klarade av (1). Eftersom jag totalt saknar verktyg och kunnskap för att göra chassit i metall föll valet på spånskiva i stället.

Cassit är designat för att vara någolunda tyst och ha en bra luftgenomströmming.

Eftersom orginal nätaggregatet inte orkar driva mer än moderkort processor och en disk så fick jag stoppa i ett till lite kraftigare. Då jag inte kan ersätta det gammla. Då moderkortet inte är standad utan atx kontakten är delad.

Besök albumet: Nytt chassi till HP Compaq d530 av N1ghtCrawler

Permalänk
Medlem

Det ser ju bra ut. Go stora moderkortet.

Visa signatur

Mr. Livingstone , I Presume.
[-Pale-] . Rest in P.

Permalänk

ser riktigt bra ut!

Permalänk
Medlem

Detta blir stiligt

Permalänk
Medlem

ser bra u ceep going

Visa signatur

|| Win7x64 | | i7 sandy 2600k | 8GbDominatorGT | CorsairAX850w | 2xXFX6970 | 80GbSSD |
| 1,5kGbHdd | LanBoyAir| Dell22" och Acer22" | MacbookAir 13"-11 i7 | Erik ||

Permalänk

Ceoult, lyckta till

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Avstängd

Vad är det för någon P4 i den?
Det skulle ja ha passat perfect med en Pentium M som är ström snål!

Ps, var kommer man över så slimmade datorer någonstans?

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut:D
Blir ju ingen lättviktare direkt:P

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, säger som Cheezez, ser ut att bli tungt bygge.
Lycka till.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Nice ser bra ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cheezez
Ser riktigt bra ut:D
Blir ju ingen lättviktare direkt:P

Men som sagt, stiligt
Väntar på uppdatering

Permalänk
Avstängd

Våldtar datorn gör ju du minst sagt.

Permalänk

UNDERBART bygge men ja hade nog byggt en HTPC av den istället =P Kör på.. ser fram imot lite uppdateringar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cheezez
Ser riktigt bra ut:D
Blir ju ingen lättviktare direkt:P

Nja, själva lådan blir inte sådär överdrivet jättetung i och med att jag använder bara 10 mm spånskiva. Men sen när det hamnar lite hårddiskar mm kanske den väger litegrann. Men det gör inte så mycket. Det ska ju bli en server. Och den ska stå still och puttra i min garderob.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogge-e
UNDERBART bygge men ja hade nog byggt en HTPC av den istället =P Kör på.. ser fram imot lite uppdateringar

Mjo. Funderade på att ha den som HTPC jag med. Men kom fram till att jag ville ha en server hellre. Men eventuellt kan jag få loss fler av denna modell och då kanske det blir en HTPC i framtiden.

Uppdatering kommer med stor sannorlikhet i kväll eller morgon kväll.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Ballt älskar när saker görs i trä

Permalänk

varför löder du inte bort kablarna istället för att terminera dem?

Visa signatur

Hej

Permalänk

Haha, det var bara att glömma, du skulle sett hur det såg ut på undersidan. Alla sladdar satt i en klump sen hade de smetat lod på. då var det betydligt lättare och säkrare att bara klippa av sladdarna och isolera dem ordenkligt. Och utseende mässigt blir det ju ingen skilnad.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Om du inte visste så måste du koppla en molex eller nått till system disken Annars fint bygge !10p

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
Om du inte visste så måste du koppla en molex eller nått till system disken Annars fint bygge !10p

Vad menar du? Klart jag ska ha ström till alla diskar. Fast det förstår jag att du inte menar. Menar du att jag måste ha systemdisken inkopplad till det primära nätagget eller?

Tack för de fina poängen

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd

Vad för köpte du inte ett m-atx moderkort till sockel 478 och andvände cpu, minne och hårddisk istället för detta risiga moderkort?

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk

Av den enkla anledning att ett m-atx kort kostar pengar. Och jag vill inte lägga ner några pengar på detta bygge. Det har plockat i väg med slantarna i alla fall.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

trä + isolering = JÄTTE varmt?

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jungklo
trä + isolering = JÄTTE varmt?

Nej, det är bra luftgenomströmmning, antagligen exakt samma temp som om jag skulle byggt det i plåt då vinsten i värmeavledning som ett metallchassi ger är minimal. Det är bara en illusion att det skulle bli varmare i trächassin och med isolering

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

hur mycket låter datorn om man får fråga? Jag gissar på att hårddiskarna (du har säkert massa gamla IDE'are) låter mest, hör man sökljuden?