Permalänk
Avstängd

windows 95

Hej..

Undrar hurfan man får in dom filerna på disketterna dom är på 1.40mb st och dom får inte plats!!.... blir så jävla sur. ;(.

och hur formaterar man i ms-dos? har testat med format c:

Permalänk
Medlem

Vilka filer? Är disketten på 1.44mb? Fungerar disketten?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Vilka filer? Är disketten på 1.44mb? Fungerar disketten?

Ja disketten funkar,
Ja disketten är på 1.44mb men när man kollar på datorn står det 1.38mb. 1

15st små filer på 1.40mb och 1.68mb, alla filer tar 20mb.

Det är en ver av disketter man ska använda disketter men hurfan får man in 1.68mb på 1 diskett?!?!..

Permalänk
Medlem

Disketterna kan rymma mer än 1.44Mb, det beror på hur de formatteras (dvs hur mycket av lagringsutrymmet som används till att lagra data och hur mycket som används till felkorrigering (eller har jag fel? används utrymmet till något annat?)).
Du hittar säkert något shareware/freeware-progam som kan till att formattera disketterna till 1.7Mb

Att installera win95 med disketter är dock inte att rekommendera; det tar ohyggligt lång tid. Packa ner och dela upp installationsfilerna till 1.44Mb instället; Boota datorn från en DOS-diskett; formattera eventuellt hårddisken; kopiera de komprimerade filera till hårddisken och packa upp dem; starta installationen
Jag kan rekommendera att du använder Dos Navigator http://www.ritlabs.com/dn/ för filkopiering m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSwizz
Disketterna kan rymma mer än 1.44Mb, det beror på hur de formatteras (dvs hur mycket av lagringsutrymmet som används till att lagra data och hur mycket som används till felkorrigering (eller har jag fel? används utrymmet till något annat?)).
Du hittar säkert något shareware/freeware-progam som kan till att formattera disketterna till 1.7Mb

Att installera win95 med disketter är dock inte att rekommendera; det tar ohyggligt lång tid. Packa ner och dela upp installationsfilerna till 1.44Mb instället; Boota datorn från en DOS-diskett; formattera eventuellt hårddisken; kopiera de komprimerade filera till hårddisken och packa upp dem; starta installationen
Jag kan rekommendera att du använder Dos Navigator http://www.ritlabs.com/dn/ för filkopiering m.m.

Hej.

Kan du nåt namn på shareware/freeware-progam?
Sidan funkade inte. ska man inte skriva format C: i dos för att man skall kunna formatera C? funkar iallafall inte :(.

Permalänk
Medlem

Länken fungerar utmärkt för mig iaf...
Använder inte Windows/DOS etc i någon större utsträckning längre så jag har ingen koll på sharewareprogram (Vill minnas att jag själv använde mig av något obskyrt DOS-progam, men det var 12 år sedan, när win95 släpptes och jag har sedan dess hunnit glömma vad programmet hette
Har för mig att det är format C:

Permalänk
Avstängd

Nån som vet hur man formatera C: i dos? har testat med Format C:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ~Suprnova~
Nån som vet hur man formatera C: i dos? har testat med Format C:

Starta upp datorn med en boot-diskett som innehåller programmet 'format.com'.
När datorn startat upp och visar 'A:/>' skriver du format c:

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Kanske gå in i fdisk och kolla så att det finns några partitioner att formatera ?

Visa signatur

uzumaki.se

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Korspostning

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||