Permalänk
Medlem

C++ Å Ä Ö

Hej alla.

Jag skulle vilja veta om det finns nått sett att få C++ programering att funka med å ä ö utan att skriva massa jobbiga saker som \x84 osv.

I stort sätt så att jag bara kan skriva en vanlig mening tex cout << "Det finns en häst" << endl;

Permalänk

gå in på
http://www.cs.chalmers.se/~skanshol/cpp_dir/exempel/
och ladda ner filen iodos.h

inkludera den sedan i din kod, och ropa på dos_console() i början av ditt program...

tex

#include <iostream.h>
#include "iodos.h" //om filen ligger i samma katalog som 'denna' fil
#include <iodos.h> // om filen ligger i include foldern

using namespace std;

int main()
{
dos_console(); // skriver åäö på ett läsbart sätt

cout << "Det finns en häst" << std::endl;
}

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 | Corsair 2x1024Mb DDR2 667Mhz | Gainward 7600GT | 2x 250GB HDD | MSI P965 Neo | Hiper 580W PSU

Permalänk
Medlem

Varför krångla till med att ladda ner en massa saker från nätet när det finns i språket som standard.

#include <iostream> #include <locale> using namespace std; int main() { locale swedish("swedish"); locale::global(swedish); char a = 'å'; char b = 'ä'; char c = 'ö'; cout << a << b << c << endl; return 0; }

Permalänk
Medlem

[anders@nemrod:0] cat åäö.cpp #include <iostream> int main(){ std::cout << "å, ä, ö" << std::endl; return 0; } [anders@nemrod:0] g++ åäö.cpp -o åäö && ./åäö å, ä, ö

Funkar utmärkt för mig utan Bara att skaffa Linux, serru.

Permalänk
Medlem

tack areddevil var precis nåt sådant jag letade efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nemrod

[anders@nemrod:0] cat åäö.cpp #include <iostream> int main(){ std::cout << "å, ä, ö" << std::endl; return 0; } [anders@nemrod:0] g++ åäö.cpp -o åäö && ./åäö å, ä, ö

Funkar utmärkt för mig utan Bara att skaffa Linux, serru.

Eller hålla fast vid det helt klart överlägsna operativsystemet och använda MinGW och Msys?

Permalänk
Hedersmedlem

Detta har tagits upp förut, men det är inte C++ som orsakar detta fel, utan den värdelösa fonten som kommandotolken i Windows använder som standard.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=433...

Läs FAQ:en i fortsättningen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av areddevil

tex

#include <iostream.h>
#include "iodos.h" //om filen ligger i samma katalog som 'denna' fil
#include <iodos.h> // om filen ligger i include foldern

} [/B]

Vart ligger denna så kallade "include foldern" i Windows vista ?

tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keeilb
Vart ligger denna så kallade "include foldern" i Windows vista ?

tack på förhand

Vista har inget med det att göra.
Men gör enligt Mikros förslag istället, jag håller med honom - varför ha någon 3:e-parts headerfil när det finns där på plats redan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG