Microsoft Natural Ergonomic Desktop 7000

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Natural Ergonomic Desktop 7000

I takt med att arbetsplatser blir mer ergonomiska ökar även kraven på datortillbehörens ergonomi. Tvådelade tangentbord har funnits länge men Microsoft har nyligen utvecklat denna idé och lanserat en mus som skall vara mycket mer ergonomisk än tidigare möss. Vi skall idag titta närmare på ett tangentbordspaket med denna mus från Microsoft som heter Natural Ergonomic Desktop 7000.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har tanjentbordet (microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000) och kan bara säga att jag är grymt nöjd

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kunna tänka mig att inhandla detta tangentbord.

Frågan är bara hur bra det är till spel? För närvarande använder jag ultra flat från Logitech.
Om man bara kör shooters och RTS så får man väl aldrig problem med flera knappar samtidigt? W+ A + {C eller SPACE }+R är nog den mesta kombinationen jag använder. Desto mer används musen.

De knappar som inte fungerar tillsammans med WA SD och liknande knapptryckningar sitter ju så långt bort. Det hade ju varit betydligt värre om t.ex. inte Q hade fungerat tillsammans med W+D eller S+D.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett Natural Ergonomic Keyboard 4000 och det enda som stört mig är att space-tangenten inte går att trycka ner om man har tummen för högt på tangenten. Men det lär man sig rätt fort så det är inget allvarligt problem. Annars ett väldigt trevligt tangetbord.

Permalänk
Medlem

Precis som i vissa i tidigare inlägg äger jag ett NEK 4000, och jag måste säga att det är en produkt som Microsoft faktiskt lyckats helt och hållet med.. Jag är grymt (nästan helt vansinnigt) nöjd med det! Nu är jag ingen superGamer, så ur den aspekten kan jag inte uttala mig direkt.. Men att skriva på är de ergonomiska tangentborden helt oöverträffade. Mycket behagliga!

Problemet är inte att lära sig att skriva med det ergonomiska (med rätt fingersättning alltså) utan snarare att man när man hamnar vid ett vanligt t-bord känner sig lite borta och oftare än tidigare trycker lite fel..

Om 7000-versionen är lika behaglig att använda som NEK 4000 så är det säkert ett givet köp! Medföljande mus vet jag däremot inte alls något om..

/ d00rkey.

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem

Jag är ännu en till som har NEK 4000, och har haft i över ett år tror jag. Det är helt suveränt, känns verkligen mer prisvärt än 7000. När man går i affärer och känner på dessa "fina" tangentbord som finns så känns de som de ska gå sönder på en sekund. Men 4000 är så stabilt och skönt.

Jag har haft det gamla ms natural (grå) förut i över 6 år. och det funkar klockrent fortfarande. Bytte bara för att jag tyckte det kändes lite smutsigt.

Provade ett tag logitech ultra flat, men klarade inte knappt och skriva snabbt på ett vanligt längre. Fast Ultra flat är snyggt!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Tangentbordet ser ju riktigt trevligt ut faktiskt. Skulle lätt kunna tänka mig ett sådant här hemma att ha när man sitter i timmar och kodar. Är dock väldigt nöjd med mitt Logitech ulta flat, men kanske när man nött ut det.

Musen däremot ser ut som den fått gå ett varv i torktumlaren och nästan smält... kan inte tänka mig att jag någonsin skulle vänja mig vid den formen faktiskt, Mycket möjligt att den är ergonomisk, men ajg har redan kommit fram till att ligger lika mycket i hur någonting används som hur det är utformat, så det blir inga pluspoäng för det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Jag kan inte se någon som helst skillnad på det där och mitt ergonomic 4000 så det är väl antagligen precis samma fast trådlöst.

Musen ser rätt skön ut men det är ju svårt att veta innan man har provat...
Äre en sådan där de kallar för bullfitta?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som hatar tangentbord som är vågiga, delade, har snea tangenter osv., de dom kallar Ergonomi?

Nä, för mig är det de gamla hederliga tangentborden som gäller, den slags designen på knapparna är perfekt för mig.

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns någon forskning som stöder att böjda tangentbord skulle vara mer ergonomiska. Stående möss verkar mera logiskt - dessa ligger dock efter vanliga möss och jag tror inte denna är något undantag. Har själv en Logitech Wave - men bara för att det är så snyggt

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Inaktiv

Om man sitter ergonomiskt riktigt vid sitt skrivbord är ett lutande tangentbord som det här väldigt korrekt. Om du sitter fel kan du ej heller använda dessa produkter på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Brorsan har ett NEK 4000, några av knapparna har lossnat på hans tgb när han damsög det.

I övrigt så är han nöjd med det förrutom att det inte har några snabb knappar för att byta låt i medie spelare. Play Pause och Volym kommer man inte så långt med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Om man sitter ergonomiskt riktigt vid sitt skrivbord är ett lutande tangentbord som det här väldigt korrekt. Om du sitter fel kan du ej heller använda dessa produkter på ett bra sätt.

Har aldrig suttit rätt en enda gång i mitt liv, aldrig använt "korrekt" position av varken armar eller annat och ändå har jag aldrig, efter snart 15 år, ens kännt av några som helst problem från det... slutsats: ergonomi i form av rätt och fel är bogus, allting fungerar om man anpassar det efter sig själv, det finns ingen universell regelbok för hur man "ska" göra eller vad som är "korrekt" när det gäller ergonomi.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara skönt att sitta vid datorn!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Har aldrig suttit rätt en enda gång i mitt liv, aldrig använt "korrekt" position av varken armar eller annat och ändå har jag aldrig, efter snart 15 år, ens kännt av några som helst problem från det... slutsats: ergonomi i form av rätt och fel är bogus, allting fungerar om man anpassar det efter sig själv, det finns ingen universell regelbok för hur man "ska" göra eller vad som är "korrekt" när det gäller ergonomi.

Det är ju olika från person till person, jag får mycket ont i handlederna om jag sitter mycket vid ett vanligt tangentbord. Handlederna blir mer raka om man har ett böjt tangentbord. och sedan är det mycket lättare med delat tangentbord om man har lärt sig den "rätta" fingeruppsättningen.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Är det bara jag som hatar tangentbord som är vågiga, delade, har snea tangenter osv., de dom kallar Ergonomi?

Nä, för mig är det de gamla hederliga tangentborden som gäller, den slags designen på knapparna är perfekt för mig.

Nej, det finns nog fler, tidigare föredrog jag raka för att det var vad jag var van med. Men när jag sedan fick lite större överkropp och axlar så började det kännas illa att sitta och trycka ihop sig för att få armarna och händerna något sånär raka emot tangentbordet, och hur fan man än gör så hamnar ju handleden i en vinkel för att man skall kunna vinkla upp händerna och det är INTE skönt. Om de ändå kunde sätta ergonomiska tangentbord på laptops med.

Ergonomic 4000 är grymt skönt att skriva på, den lätta vågformen ut åt kanterna vet jag inte om den tillför så mycket men det är väl lite skönare än rakt, framåtlutningen däremot är grym tillsammans med det höga handledsstödet då man får armar och händer i lagom höjd för att kunna hålla handlederna raka även på den ledden. Delningen har jag ju redan täckt.

Om du fäller ner fötterna i bakkant på tangentbordet du länkar till och är typ 25cm över axlarna så känns det säkert skönare än ett ergonomic 4000 ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Tror inte det finns någon forskning som stöder att böjda tangentbord skulle vara mer ergonomiska. Stående möss verkar mera logiskt - dessa ligger dock efter vanliga möss och jag tror inte denna är något undantag. Har själv en Logitech Wave - men bara för att det är så snyggt

Jag provade att hålla handen som den där musen och ser inte direkt varför stående skulle vara särskilt logiskt, att ha handen platt är väl inte helt onaturligt? Dock så passar inte min deathadder min hand perfekt och jag får en vinkling i handen och handleden uppifrån sett så att säga och den är inte skön.

Fram för MER ergonomiska produkter.

Jag hade gärna haft en sådan där muppstol där man sitter på knäna med bara för att ;D

Bara för att ni inte har fått problem ÄN betyder det ju inte att det ni har nu är det ergonomisk korrekta, sedan kanske ni inte använder tangentbordet riktigt lika mycket som de som har fått problem heller.

Permalänk
Medlem

Är det ergonomiskt med en numpad till höger på tangentbordet? Själv tycker jag att det är värdelöst iom. att man blir tvungen att sträcka sig ut onödigt långt efter musen. Det blir jobbigt i längden samtidigt som vinkeln på armbågen blir påfrestande.

Bort med numpaden!

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk

Varför kan de inte sätta numpadden på vänster sida för ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill

Mjae... För spelande (A, W, X, och space) är ett rakt och platt säkert bättre, och om man inte skriver så som man "ska skriva" (med rätt fingersättning) så spelar det heller ingen roll..

Men att skriva på ett Ergonomiskt t-bord är ruskigt behagligt.. Och att skriva mycket blir ju nästan... orgastiskt..

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Hedersmedlem

Tror det är 4000 vi har i IT-support i skolan och har inte riktigt vant mig vid det delade.. känns som man hoppat tillbaka lite i "skrivarskills" och får kolla vart man sätter fingrarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cutters
Det är ju olika från person till person, jag får mycket ont i handlederna om jag sitter mycket vid ett vanligt tangentbord. Handlederna blir mer raka om man har ett böjt tangentbord. och sedan är det mycket lättare med delat tangentbord om man har lärt sig den "rätta" fingeruppsättningen.

Har samma bekymmer o glädje som dig hör jag.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jag har tangentbordet och jag är minst sagt totalt nöjd, precis min grej och jag klarar mig inte utan det. Har det både hemma och på jobbet.

Mkt bra.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Jag har också tangentbordet, och är väl i stort sett nöjd.

Har dock emellanåt problem med räckvidden (!) trots att tangentbordet högst är 1,5 meter från mottagaren. Håller jag tangentbordet i knät så börjar den strula och registrerar bara typ var tredje nedslag, och dessutom med lagg på typ 1 sekund. Har inte orkat reklamera, men det låter ju som ett måndagsexemplar in my book.

Andra småstörigheter är just 1) numpaden på höger sida, 2) att zoom-knappen inte (utan att hackas) kan konfigureras för att scrolla (IDIOTISKT!!) och 3) att tumknapparna på musen är dåligt placerade.

Utöver detta har tangentbordet och musen gjort underverk för min ansträngda högerhandled. Blir nästan bättre ju mer jag sitter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cutters

Det är också en sådan där liten sak, rätt fingeruppsättning...
Jag bröt höger lillfinger för en massa år sedan så det är lite felvinklat och med det så gick all form av fingeruppsättning ut genom fönstret. Hindrade dock inte data-grund läraren i gymnasiet från att försöka tvinga mig till att använda det

Men det var ju det som var min poäng, ergonomi är individuellt så någon universell regelbok fungerar inte, även om det gärna framställs så.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

jag har väldigt sällan suttit på något annat sätt än fel sätt,.jag skriver snabbt (~600kpm) med helt egenpåhittad fingersättning och jag skulle aldrig någonsin köpa ett ergonomiskt tangentbord. Alla är vi olika.

Permalänk
Medlem

Provade detta tangentbordet igår och det var inte så skönt...

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det känns bekvämt så är det förmodligen ergonomiskt också, svårare än så behöver det inte vara egentligen.

"Korrekt" fingersättning brukar betyda att man har alla fingrar på en knapprad vilket på ett vanligt tangentbord leder till att man får böja handlederna och det är inte så värst bekvämt. Då hjälper ju det här tangentbordet, även om det känns lite ovant i början.
Sen är det inte så att man måste böja handlederna för att skriva på ett rakt tangentbord heller.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

måste inte ha korrekt fingersättning

kör själv uteslutande delade tangentbord varav ett nek 4000, bytte för 9-10 år sedan och har inte kunnat gå tillbaka sen dess...

Jag förstår inte allt tjat om att man måste ha "rätt" fingersättning för att gilla delade tangentbord. Det går precis lika bra att köra pekfingervalsen på ett sånt som på vilket annat som helst, det enda man bör vänja sig av med är att skriva ö med vänster hand och a med höger hand, klarar man det är det bara en vanesak.
Alla som jag har "värvat" har tyckt det varit skit i 2-3 dagar, på 4'e dagen brukar de hota med stryk om man försöker knycka tillbaka tangentbordet...

Permalänk
Medlem

Fastnade lite för det här (tror jag det var? - väldigt lik i alla fall) i en butik. Udda med lutningen men det fastnade jag för nästan direkt (men kunde inte testa ordentligt)
Ett krav, bort med skitmusen bara.

Sen skulle jag mycket hellre ha en sladd till den istället.

Jag är normalt för tangentbord med laptop-känsla men detta är bland undantagen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Håller absolut med!
Har heller aldrig haft några som helst problem efter över 10 års nästan konstant datoranvändande.
Det gäller bara att slappna av och sitta och hålla i musen på ett sätt som känns bra.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint