Permalänk

ubuntu och NTFS

Är det säkert att använda W/R till en pation med NTFS genom linux eller kan detta orsaka komplikationer som att hdd förstörs eller liknande?

Permalänk
Avstängd

Förr och eventuellt fortfarande i normala fall så fanns bara stöd för läsning och skrivning var buggigt och inte komplett.

Nu finns ntfs 3g som jag inte vet om du har installerat men som stödjer skrivning också, det hanterar väl fortfarande inte allt som finns i ntfs men det är tillräckligt för att läsa och skriva filer åtminstone.

Permalänk
Medlem

Re: ubuntu och NTFS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor
Är det säkert att använda W/R till en pation med NTFS genom linux eller kan detta orsaka komplikationer som att hdd förstörs eller liknande?

Man brukar skriva RW Med ntfs-3g så har jag förstått att det ska vara nästan helt riskfritt att skriva och läsa från ntfs

Permalänk
Medlem

Läser och skriver till min windows-partition med ntfs-3g och har inte stött på några problem, ännu.

Men sen så har jag inte direkt några viktiga saker på den, mest lite spel som jag kör i windows. Skulle nog inte använda det för att skriva viktigare saker (inte för att jag direkt vet hur pass stabilt det är).

Permalänk
Medlem

Nu ubuntu 7.10 har ntfs-3g ifrån början ska inte vara någon risk.

Permalänk
Medlem

Kört med NTFS-3G sedan mer än ett år, ända gången jag råkat ut för något var att vid första användningen så kom det upp en text som påpekade att jag borde boota om till Win och låta checkdisk köra en gång för att korrigera någonting, lät den göra det sedan har jag aldrig sett till den varningen några fler gånger, funkar fint för dagligt bruk för mig.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD