funderar på att köpa nya Ipod classic...

Permalänk
Medlem

funderar på att köpa nya Ipod classic...

Som sagt... Funderar på att köpa nya Ipod classic. Den har egentligen allt jag vill ha. Stor plats, den är relativt liten och har bra batteritid. Jag har dock aldrig ägt en Ipod innan, men man har ju hört att folk tycker det är dåligt ljud i dom och Itunes är värdelöst... tänkte bara om creative å iriver (etc...) är på G med nya grejer också som kanske är ännu bättre.... Man vill ju inte göra något förhastat

Permalänk
Medlem

Itunes är väl en smaksak. Jag tycker att det är bra när jag nu väl lärt mig att låte itunes sortera samingen åt mig. Det går ju snabbt att söka bland låtarna mm. Stör du dig mycket så kan du ju köra med anapod eller nåt istället.

Ljudet tycker jag är bra. De medföljande lurarna är väl sådär, men det går ju bra att koppla i något bättre.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

jag har nyss köpt en 160 gb ipod classic. har liksom du aldrig haft en ipod förrut.
använder den i bilen mest och jag tycker den fungerar suveränt. skönt att kunna ligga i sängen på kvällarna med och titta på typ futurama, south park m.m. itunes är inget problem för mej eftersom jag bara syncar den med en dator å ifall jag ska synca med fler datorer så finns det massor med "hacks" till den. man kan dessutom använda den som extern hdd vilket är väldigt bra:) ljudet duger men har inte hört den med bara lurar. har antigen kört via bilens hu lr reciever men jag tror du blir nöjd.

hoppas jag var till ngn hjälp i ditt beslut

Permalänk
Medlem

Itunes är grymt. Vad gäller ljudet har jag ingen personlig erfarenhet men enligt vissa så är ljudet i nya ipod G6 annorlunda mot tidigare generationer, och det till det negativa :S

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Inaktiv

testa itunes och se vad du tycker. Personligen så skulle jag aldrig köpa en ipod ^^

Permalänk
Medlem

Gör så att du sorterar allt i itunes och använd det och se vad du tycker och skaffa en ipod

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första ipod här om dagen. En 8 gb iPod Nano, och jag älskar den.

Ljudet är helt ok, inte lika bra som irivers (har en iriver clix), men jag tycker inte det är helt kass. Hade ju inte klagat om det var bättre men det är ju en portabel liten sak som jag använder fram o tillbaka till campus osv och till det tycker jag den är grym. Finlyssning kör jag i stereon. Ser även en del tv i den på kvällarna när det inte finns nåt värt o se och man inte orkar sitta i soffan utan vill ligga i sängen.

Designen, gränssnittet och iTunes samt att jag gått över till Mac var saker som fick mig att köpa min iPod och jag ångrar mig inte...

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Jajemänsan vi har även en forumdel för "bärbara mediaspelare".

Om ni är osäkra på vart ni skall placera trådarna. Så kan ni alltid läsa våra beskrivande underrubriker som finns till varje forumdel.

Permalänk
Medlem

Humm... Det får fanume bli en Ipod. Får väl överleva med Itunes, jag kanske t.o.m gillar det, har ju aldrig testat (laddar ner det nu för att testa...), och bara inte ljudet är katastrofalt dåligt så är det ok. Det är ju som du säger Millow; "Finlyssning kör jag i stereon", eller i mitt fall datorn...
Tack för bra respons allihopa, uppskattar det verkligen

Permalänk

Jag ska också köpa 1 classic, ska bara vänta på att en bra butik, t.ex. TM får in den.

Ska sitta lite med iTunes så att jag kan det innan jag köper min

Permalänk
Medlem

Sitter i exakt samma tankar, pendlar mellan classic g6 80gb och nano g3 8gb, men det får nog bli en svart classic 80gb iaf, diggar utrymmet, bara lägga in allt och sedan söka efter det man känner för.
Vad gäller iTunes så har jag testat det i en vecka och det positiva är att det är snyggt och gör vad det ska, dock så tkr jag att det är på tok för prestandakrävande vid vanlig körning, men det får man väl leva med......

Visa signatur

Asus X53KA * AMD TURION TL58 @ 1.9 GHz * 2 GB 667MHz * ATI Radeon HD 2600 512MB DDR2 * 15.4" WXGA 1280x800 * Windows Vista home Premium * WD Elements ½TB * G15 * Icemat siberia * MX518 * Qpad XT-R
Opera user, CS player

Permalänk
Medlem

Är det inte en del problem med classic just nu, som t.ex. segt i menyn mm? Iaf läste jag nåt om det på engadget.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

troligen en sak de kan justera med mjukvara

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Har en Ipod G5 och jag vill inte påstå att det är kasst ljud i den. Har ett par Shure E2c till den och det paret levererar ett mycket klart ljud med en neutral ljudbild, inte för mycket åt något håll.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk

Ni som har iPods, viken EQ kör ni? Hört att det blir konstigt ljud om man kör annat än Normal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Ni som har iPods, viken EQ kör ni? Hört att det blir konstigt ljud om man kör annat än Normal.

Beror väl på hur du menar med konstigt ljud. Jag kör lite olika beroende på vad jag lyssnar på, oftast normal dock. Alla EQs påverkar ju ljudet så det blir ju inte alltid som det är tänkt att det ska låta. enklaste är väl att gå in i närmaste butik och testa själv och se vad du tycker? Plocka med dina egna lurar så vare inga problem att få provlyssna iaf...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga angående EQ:n.. Går det ändra EQ:n hur man vill, eller går det bara välja förvalda (som typ rock, classic etc etc....) ??

Permalänk
Medlem

Jepp, IPod har bara förvalda..

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Men det ska väl gå att ställa som man vill i iTunes för ex ett album elelr en låt och dne EQn följer med in i iPoden? Så har jag hört ska gå iaf, men har inte testat själv så jag kan inte svära på att det funkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hellu folks!
jag har en fråga, det är som så att om jag kollar på apples hemsida så står det att nya ipod classic är 10,4 cm lång och 6,2 cm bred... stämmer verkligen det här för i så fall är den ju enorm, mycket större än vad min telefon är. Stämmer verkligen de här måtten? Och kan någon som har en ipod classic kanske ta ett kort på den brevid en mobiltelefon så att man kan jämföra?

Permalänk

står det de så stämmer väl det.
Tänk på att skärmen är widescreen och är på 2.5 tum, det är inte de flesta mobiler.

Permalänk

Det sitter knappast någon hårddisk i någon av telefonerna heller. Alltså ganska ojämförbart ur storleksaspekten.

Permalänk
Avstängd

Re: funderar på att köpa nya Ipod classic...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSGULD
Som sagt... Funderar på att köpa nya Ipod classic. Den har egentligen allt jag vill ha. Stor plats, den är relativt liten och har bra batteritid. Jag har dock aldrig ägt en Ipod innan, men man har ju hört att folk tycker det är dåligt ljud i dom och Itunes är värdelöst... tänkte bara om creative å iriver (etc...) är på G med nya grejer också som kanske är ännu bättre.... Man vill ju inte göra något förhastat

Om den är allt du vill ha så köp den!

Dåligt ljud kan man inte säga på gamla meriter, det sitter ju olika chip och grejer i dem med tidens gång så för att se nuvarande ljudkvalite måste du ju kolla upp en review på den nya modellen. Folk brukar anse att rockbox på en iPod ger bättre ljud, och då är ju hårdvaran precis densamma men programvaran annorlunda, om detta beror på att rockbox använder MAD för att avkoda mp3or, om det är för att equalizern går att ställa in mer eller har bättre defaults, eller på något annat vet jag inte. Jag tror inte att du kan köra rockbox på senaste ipodsen, men eventuellt går det ju i framtiden. De som är riktigt kritiska och köper fetare lurar vill ju ha en hörlursförstärkare med, och för dem duger nog inte originalutgången hur som helst.

iTunes är INTE värdelöst, det var ju väldigt nyskapande och är ju ok, men imho är amarok i KDE bättre. Jag tvivlar dock på att jag skulle föredra windows media player före iTunes. Nackdelen är väl mest att man MÅSTE ha iTunes, så skall du föra över lite musik ifrån en polares dator måste du installera iTunes på den ...

Creative kräver också speciell programvara så det är ju samma problem där.

iRiver och iAudio brukar inte göra det, men du får eventuellt sämre användargränssnitt på spelaren istället.

I vilket fall som helst, vill du ha en spelare med flashminne finns det ju många alternativ, men om du vill ha en hårddiskbaserad spelare med så mycket utrymme som möjligt får du nog svårt att hitta en annan med 160GB överhuvudtaget. iAudios är väl typ mest 30GB eller något sådant, enorm skillnad och gör ju att de antagligen inte är intressanta för dig om du vill kunna ha hela musiksamlingen på spelaren, oavsett hur bra de hade varit på andra områden.

Archos kanske kan ha något för dig med.

Och iPods lär inte vara "dåliga" på att spela musik, men det finns eventuellt spelare som är bättre, majoriteten som är random billigt smäck på elgiganten o så lär ju vara sämre dock..

Om du köper en iPod och skulle vara missnöjd med ljudkvaliten av någon anledning kan du väl alltid börja med att köpa bättre lurar, och sedan en hörlursförstärkare, och sedan installera rockbox om det har kommit för den. Och någonstans på vägen kanske bli nöjd och i slutläget (om rockbox dyker upp) LÄR du vara nöjd.

Är väl bara att du lyssnar på en någonstans med, inte så att det är svårt att hitta någon med en ipod väl?

Permalänk
Medlem

Re: Re: funderar på att köpa nya Ipod classic...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Om den är allt du vill ha så köp den!

Dåligt ljud kan man inte säga på gamla meriter, det sitter ju olika chip och grejer i dem med tidens gång så för att se nuvarande ljudkvalite måste du ju kolla upp en review på den nya modellen. Folk brukar anse att rockbox på en iPod ger bättre ljud, och då är ju hårdvaran precis densamma men programvaran annorlunda, om detta beror på att rockbox använder MAD för att avkoda mp3or, om det är för att equalizern går att ställa in mer eller har bättre defaults, eller på något annat vet jag inte. Jag tror inte att du kan köra rockbox på senaste ipodsen, men eventuellt går det ju i framtiden. De som är riktigt kritiska och köper fetare lurar vill ju ha en hörlursförstärkare med, och för dem duger nog inte originalutgången hur som helst.

iTunes är INTE värdelöst, det var ju väldigt nyskapande och är ju ok, men imho är amarok i KDE bättre. Jag tvivlar dock på att jag skulle föredra windows media player före iTunes. Nackdelen är väl mest att man MÅSTE ha iTunes, så skall du föra över lite musik ifrån en polares dator måste du installera iTunes på den ...

Creative kräver också speciell programvara så det är ju samma problem där.

iRiver och iAudio brukar inte göra det, men du får eventuellt sämre användargränssnitt på spelaren istället.

I vilket fall som helst, vill du ha en spelare med flashminne finns det ju många alternativ, men om du vill ha en hårddiskbaserad spelare med så mycket utrymme som möjligt får du nog svårt att hitta en annan med 160GB överhuvudtaget. iAudios är väl typ mest 30GB eller något sådant, enorm skillnad och gör ju att de antagligen inte är intressanta för dig om du vill kunna ha hela musiksamlingen på spelaren, oavsett hur bra de hade varit på andra områden.

Archos kanske kan ha något för dig med.

Och iPods lär inte vara "dåliga" på att spela musik, men det finns eventuellt spelare som är bättre, majoriteten som är random billigt smäck på elgiganten o så lär ju vara sämre dock..

Om du köper en iPod och skulle vara missnöjd med ljudkvaliten av någon anledning kan du väl alltid börja med att köpa bättre lurar, och sedan en hörlursförstärkare, och sedan installera rockbox om det har kommit för den. Och någonstans på vägen kanske bli nöjd och i slutläget (om rockbox dyker upp) LÄR du vara nöjd.

Är väl bara att du lyssnar på en någonstans med, inte så att det är svårt att hitta någon med en ipod väl?

Jag lyssnade lite på kompisens Ipod (video dock, men det kan väl som du säger inte vara sämre ljud i en classic, snarare bättre om ngn skillnad överhuvudtaget, eller?). Har egentligen ingen erfarenhet av MP3 spelare och hur ljudet är, men tyckte inte det var katastrofalt, så jag överlever nog.
Vad är rockbox förresten ? aldrig hört talas om det förrut... typ någon mjukvara man installerar på Ipoden för att få bättre ljud / mer ljudinställnings möjligheter ??
Itunes lär man väl sig använda med tiden, och att man måste installera program och så på datorn tycker jag inte är hela världen... är ju jobbigt, men inget som gör att jag väljer en annan spelare pga av det.
Att köpa en flashminne spelarna är egentligen inget alternativ då jag vill ha en MP3 där ja kan ha all min musik på (vilket är ca 20gig) + lite till för framtiden, det enda alternativet är egentligen bara om typ creative lr någon va på G me något nytt... Men orkar verkligen inte vänta så d får bli en Ipod!

Frågan är bara var någonstans jag ska köpa den. Dom verkar ju inte ha fått in den på Siba eller elgiganten eller någon av dom vauhusen...
Skulle ju likväl kunna köpa den på Apples hemsida. Kostar ju typ lika mycket där och sen är det frifrakt. Kan man inte få CSN rabatt där?

Tack för hjälpen förresten Aliquis och alla andra.

Permalänk

Re: Re: Re: funderar på att köpa nya Ipod classic...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSGULD
Jag lyssnade lite på kompisens Ipod (video dock, men det kan väl som du säger inte vara sämre ljud i en classic, snarare bättre om ngn skillnad överhuvudtaget, eller?). Har egentligen ingen erfarenhet av MP3 spelare och hur ljudet är, men tyckte inte det var katastrofalt, så jag överlever nog.
Vad är rockbox förresten ? aldrig hört talas om det förrut... typ någon mjukvara man installerar på Ipoden för att få bättre ljud / mer ljudinställnings möjligheter ??
Itunes lär man väl sig använda med tiden, och att man måste installera program och så på datorn tycker jag inte är hela världen... är ju jobbigt, men inget som gör att jag väljer en annan spelare pga av det.
Att köpa en flashminne spelarna är egentligen inget alternativ då jag vill ha en MP3 där ja kan ha all min musik på (vilket är ca 20gig) + lite till för framtiden, det enda alternativet är egentligen bara om typ creative lr någon va på G me något nytt... Men orkar verkligen inte vänta så d får bli en Ipod!

Frågan är bara var någonstans jag ska köpa den. Dom verkar ju inte ha fått in den på Siba eller elgiganten eller någon av dom vauhusen...
Skulle ju likväl kunna köpa den på Apples hemsida. Kostar ju typ lika mycket där och sen är det frifrakt. Kan man inte få CSN rabatt där?

Tack för hjälpen förresten Aliquis och alla andra.

Ingen CSN rabatt på Apple store längre, men däremot gratis frakt och gratis gravering.

Dustinhome har faktiskt student rabatt på nästan hela sortimentet (väldigt varierande hur mycket rabatt) + gratis frakt.
Lite rabatt på iPod Classic: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115004

Registrera dig som studentkund för att få använda rabatten.

Permalänk
Medlem

Angående iTunes så bidrar jag med min egen erfarenhet. Köpte min första iPod för lite mer än ett år sen, och i början avskydde jag iTunes. Efter att jag lärt mig programmet tyckte jag det vart grymt smidigt och enkelt. Idag har jag helt gått över till Mac och älskar iTunes. Cover Flow är bara såå mysigt

Visa signatur

 Macbook 2.16GHz, 1GB RAM, 120GB HDD
 iPhone, 8GB
 iPod Nano, 4GB

Permalänk
Medlem

Man måste inte använda iTunes! Anapod är bara ett exempel som funkar, finns plugins till Winamp och massa andra lösningar.

Det är inte dåligt ljud i iPod, säkert lite bättre än vissa spelare och lite sämre än andra - men lyssnar du mest på 192kbps mp3-filer så är det dom som är problemet till största delen. Däremot är lurarna som följer med iPod riktigt dåliga, ett par PortaPro (som inte är något under av ljud egentligen) gör natt-och-dag-skillnad.

Alltså, köp iPod om du är sugen, men glöm inte att köpa nya lurar med en gång!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Expertive
Ingen CSN rabatt på Apple store längre, men däremot gratis frakt och gratis gravering.

Dustinhome har faktiskt student rabatt på nästan hela sortimentet (väldigt varierande hur mycket rabatt) + gratis frakt.
Lite rabatt på iPod Classic: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115004

Registrera dig som studentkund för att få använda rabatten.

Finns inte i lager hos dustinhome dock... :/
Fan... annars hade d ju vart perfa...
aja... får bli apple sotre då. Det där med gravering verkar ju skit coolt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewbn
Angående iTunes så bidrar jag med min egen erfarenhet. Köpte min första iPod för lite mer än ett år sen, och i början avskydde jag iTunes. Efter att jag lärt mig programmet tyckte jag det vart grymt smidigt och enkelt. Idag har jag helt gått över till Mac och älskar iTunes. Cover Flow är bara såå mysigt

Hoppas d blir så för mig då med ((om jag inte lyckas fixa något annat då))

Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Man måste inte använda iTunes! Anapod är bara ett exempel som funkar, finns plugins till Winamp och massa andra lösningar.

Det är inte dåligt ljud i iPod, säkert lite bättre än vissa spelare och lite sämre än andra - men lyssnar du mest på 192kbps mp3-filer så är det dom som är problemet till största delen. Däremot är lurarna som följer med iPod riktigt dåliga, ett par PortaPro (som inte är något under av ljud egentligen) gör natt-och-dag-skillnad.

Alltså, köp iPod om du är sugen, men glöm inte att köpa nya lurar med en gång!

Finns det någon guide lr något hur man gör för att fixa d ??

Du menar typ sånna här lurar:
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=14838
föredrar snäckor dock.... tycker d är lite klumpigt att gå ta med sig sånna...
Men lurar kan jag ju alltid gå till siba lr något att köpa.