vilken mac dator ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

vilken mac dator ska jag köpa?

jag funderar på att köpa en mac för jag har tröttnat på sönderbuggade windows xp. jag har funderat på en imac 24 lr en macbook men jag vet inte riktigt än. därför vill jag ha lite råd.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en stationer köp en iMac vill du ha en bärbar köp en MacBook.

Permalänk

Re: vilken mac dator ska jag köpa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 22223
jag funderar på att köpa en mac för jag har tröttnat på sönderbuggade windows xp. jag har funderat på en imac 24 lr en macbook men jag vet inte riktigt än. därför vill jag ha lite råd.

Beror helt på vad du är ute efter. Imacen har grymt mycket bättre prestanda än Macbooken. Behöver du inte så maffigt grafikkort, så är Macbooken rätt nice. Behöver du bärbar med bra prestanda; MacBook Pro.

Stationär med bra prestanda; Imac. Annars Mac mini. Men det är utan skärm och tangentbord. Imacen är helt klart ett bra köp. Rekommenderar 24" då det sägs att den har bättre skärm än 20".

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Avstängd

Mac mini är ju värdelöst köp, sådan plus skärm, tangentbord och mus kostar ju nästan som en macbook med likvärdig prestanda som dessutom är portabel.

Trådskaparen:
Macbook är ju portabel, hur viktigt det är för dig har ju vi svårt att svara på.

iMacen har mycket bättre skärm, mycket bättre upplösning, mycket snabbare grafikkort så den orkar med eventuella spel bättre, snabbare och större hårddisk.

iMacen är uppgraderad senare än macbooken också vilket gör att det är längre tid tills den kommer att uppgraderas igen och den har ett bättre prestanda/pris-förhållande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Mac mini är ju värdelöst köp, sådan plus skärm, tangentbord och mus kostar ju nästan som en macbook med likvärdig prestanda som dessutom är portabel.

Öh.. det beror väl ändå på vad man ska ha den till? Värdelöst köp är nog det sista den är.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Jag har den nya iMacen 24" , och kan helt klart rekommendera den!

Permalänk
Medlem

Köpte en 24" iMac med 4GB RAM, klart mest imponerande dator jag någonsin köpt. Folk som ser den blir väldigt imponerade de med, klart häftigare än när jag köpte 12" Powerbook som folk inte förstod det roliga med...

Permalänk
Avstängd

Köper man en dator för att imponera på folk? Har vi kommit så långt med bilan... err.. jämförelserna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Köper man en dator för att imponera på folk? Har vi kommit så långt med bilan... err.. jämförelserna?

Man köper inte datorn för att imponera på folk såvida du inte räknar dig själv som folk.
Men jag köpte min dator för att imponera på mig själv...
Jag ville ha en soft dator. Och det fick jag. Den är till och med så soft att andra som tittar på den vill ha en sådan också. Det betyder att den är riktigt soft

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet inte om du har koll på att Mac minin har uppgraderats rätt rejält om man får se på CPU sidan.
För det priset som den kostar och den designen och vad du får har jag svårt att hitta en annan Mac. Möjligen iMac 20" om du vill låsa dig mot den skärmen.
En bärbara är alltid en bärbar med för och nackdelar.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Säger mannen som sitter med en sweet Mac Pro.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Vet inte om du har koll på att Mac minin har uppgraderats rätt rejält om man får se på CPU sidan.
För det priset som den kostar och den designen och vad du får har jag svårt att hitta en annan Mac. Möjligen iMac 20" om du vill låsa dig mot den skärmen.
En bärbara är alltid en bärbar med för och nackdelar.

iMac 20" har ju trist skärm så det är ju 24" som gäller.

Mac mini är väl praktiskt om du nu skall ha den som server på hyllan och inte ansluta skärm o skit emot den, en bärbar mac har ingen som helst nackdel emot en mac mini, vad skulle det vara? Samma integrerade grafikkort och 2.5" disk i båda två.

Jag vet att den har uppgraderats men jag har inte brytt mig om att kika hur snabba cpuer som sitter i nu, men macbooken har ju också uppgraderats och mer regelbundet än mac mini så det lär ju inte vara någon större skillnad på deras specar nu heller. Macbook har ju enorma fördelar i form av att den är just bärbar. Den lär leva med en längre med, på en stationär vill man ju kanske inte ta så många genvägar, framförall om man vill spela, men på en bärbar kan man ju acceptera en del brister och har man ändå en stationär att spela på så kan den väl i princip vara hur kass som helst men ändå helt ok att använda just för att den är bärbar.

Permalänk
Medlem

jag va var oxå så jävla less på winblows och hela den baletten så jag bestämde mig för att köpa mig en mac, visste inte riktigt vilken jag skulle ha dock. Men jag resonerade såhär: om jag ska spela så har jag ju xbox 360 eller min andra stationära dator (som jag gav till farsan i samband med bytet:)) sen ville jag inte "låsa" en dator till en fast plats så det blev en macbook 2,0 C2D med 2 GB RAM (som jag köpte till själv) och jag kan inte mer nöjd än jag är, den fyller ut alla behov (Använder den nu till mina studier kan ju tillläggas). Ifs så kommer jag köpa en mac pro i framtiden, måste ju ha en stationär mac oxå

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Avstängd

Mac pro är ju så overkillplattform för mitt hemmabruk dock så om jag skulle köpa en stationär som är mer utbyggbar än 24" iMac så hade det blivit ett hack.

Permalänk
Medlem

Om man tröttnat på Windows och vill köra med ett annat operativsystem så behöver man inte nödvändigtvis lägga ut massa tusenlappar på en ny dator. Det är bara att installera t.ex. Ubuntu på din nuvarande dator.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Om man tröttnat på Windows och vill köra med ett annat operativsystem så behöver man inte nödvändigtvis lägga ut massa tusenlappar på en ny dator. Det är bara att installera t.ex. Ubuntu på din nuvarande dator.

Vilket går bra sålänge han bara vill testa ett nytt operativsystem och inte göra något i det.

Sanning med modifikation men ändå ..

Det börjar ju dyka upp mer programvara för andra saker än programvaruutveckling och nätverk även till unixvarianterna men urvalet är väl lite sämre och de saknar väl oftast den polish programvara för OS X och Windows har.

Sedan är det ju skönt med en dator som bara fungerar och gör det man förväntar sig istället för en massa strul för en gångs skull, jag är ju dock medvetet om att strulet i Linux osv minskar med tiden så det är väl inte riktigt samma sak nu som det har varit under de år jag har använt det men ändå.

Permalänk
Medlem

^^ Ubuntu är väldigt enkelt att installera. Installationen kan vem som helst utan datorvana klara av och har man Windows installerat på samma dator kan Ubuntu importera mina dokument mappen, din bakgrundsbild och en del andra saker från Windows installationen helt automatiskt. Nu för tiden följer t.ex. drivrutiner för grafikkort, codecs för MP3 etc, något som man förrut behövde trilskas med konsollen för att det skulle fungera.

Allt i programväg som snittanvändaren kan tänkas vilja använda finns till Linux. Det ska isåfall vara Photoshop som saknas, men med tanke på att Photoshop går lös på ett x antal tusenlappar, för ingen här använder väl Warez?, så är Gimp ett bra alternativ.

Ska man likaväl köpa en ny dator, visst då är Mac ett bra alternativ. Men om man bara vill köra något annat än Windows och redan har en relativt bra maskin så bör man i alla fall prova på Linux. Eftersom det är gratis så har man inte direkt något att förlora på det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
^^ Ubuntu är väldigt enkelt att installera. Installationen kan vem som helst utan datorvana klara av och har man Windows installerat på samma dator kan Ubuntu importera mina dokument mappen, din bakgrundsbild och en del andra saker från Windows installationen helt automatiskt. Nu för tiden följer t.ex. drivrutiner för grafikkort, codecs för MP3 etc, något som man förrut behövde trilskas med konsollen för att det skulle fungera.

Allt i programväg som snittanvändaren kan tänkas vilja använda finns till Linux. Det ska isåfall vara Photoshop som saknas, men med tanke på att Photoshop går lös på ett x antal tusenlappar, för ingen här använder väl Warez?, så är Gimp ett bra alternativ.

Ska man likaväl köpa en ny dator, visst då är Mac ett bra alternativ. Men om man bara vill köra något annat än Windows och redan har en relativt bra maskin så bör man i alla fall prova på Linux. Eftersom det är gratis så har man inte direkt något att förlora på det.

Om man bara lyssnar på musik, ser på film och surfar. Vilket väl ungefär är vad de flesta gör... Inte för att det kräver någon monsterdator och för att Ubuntu lär göra något av det på ett annat vis än Windows (gratis dock, och utan strul med aktivering och virus.)

Fast nu tror jag inte hans fråga var vilket os han skulle köra, eller att han ville köra "något annat".

Permalänk
Medlem
Citat:

..en bärbar mac har ingen som helst nackdel emot en mac mini, vad skulle det vara?

Jag skulle inte vilja ha min MacBook i TV-bänken, men min Mini platsar klockrent där.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

tänkte just säga det, om man vill ha datorn som en del i media system så är mac mini finare än en bärbar

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Dessutom, har man en Mac Pro och en Skärm+t-bord, eller en windowsburk och en skärm+t-bord, eller kanske en bärbar och en skärm+t-bord så är det väl underbart att kunna slå på en switch och sen plötsligt ha en fullt fungerande surf- och mediadator? Har man inga krav på spelprestanda så är det ju guld!
Jag kommer troligtvis (om den finns kvar vid tidpunkten) att köpa en mini om ett år eller så. Men först ska jag invänta de nya macbookarna och se vilken jag ska köpa

Och förresten, jag hade inte haft några problem med att köra med en mac mini som hemmastudiodator. Externt ljudkort har jag och det är det enda som minin skulle falla på i övrigt enligt mig. 1gb ramminne räcker om man bara kör den som studiodator, men man kan ju även uppgradera till 2gb och då kommer den funka skitbra.