Ljudet distar när jag kopplar in USB-utrustning!

Permalänk
Medlem

Ljudet distar när jag kopplar in USB-utrustning!

Tjo på folket!

Nu är det såhär, att när jag kopplar in min Logitech G25a i valfri USB-port så havererar ljudet! Det distar o låter allmänt förjävligt :-/

Ljudkortet är inbyggt, och moderkortet är ett ASUS M2N SLi Vista Edition, os är XP pro SP2, drivers till ljudet spelar ingen roll om jag prövar det som följde med skivan, eller nya nedladdade dito.

Enda lösningen för att få ljudet normalt igen är att koppla ur G25an o sen starta om datorn...

Trodde det berodde på mitt klena nät-agg, men nu har jag ett Antec Truepower Trio 650w, så det kan vi nog också utesluta... jag har vissa problem med o få fram resurs-delningen i XP, så jag kan inte se om det är ngt som krockar där, men alla enheter sägs fungera normalt enligt enhets-hanteraren...

Vad kan detta vara??

Kan tillägga att jag prövat med min andra G25a också, samma resultat. Spelar ingen roll vilken av dom 8 USB-portarna jag prövar, resultatet blir detsamma...

Otroligt tacksam för svar!

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen delar ljudkortet IRQ med USB-kontrollern. Gå in i BIOS, Leta upp 'Update ESCD' och sätt den till 'enabled', spara och starta om så bör det rätta till sig.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Troligen delar ljudkortet IRQ med USB-kontrollern. Gå in i BIOS, Leta upp 'Update ESCD' och sätt den till 'enabled', spara och starta om så bör det rätta till sig.

Ok! Ja, det låter som en trolig orsak faktiskt.

Ska leta efter ESCD i BIOS o se vad som händer om man aktiverar den då!

Om (man måste ju kolla...) det inte finns något ESCD-alternativ i BIOS, hur gör man då tro...? Nåväl, omstart o koll i BIOS på stubben!

Tack för svar!

Edit: En noggrann koll senare kan jag inte hitta något som ens är i närheten av att heta ESCD i min BIOS... :-/

Vad gör jag nu? :-S Eldar upp skiten...? Känns surt o veta att man får välja antingen ratt eller ljud lixom... Vad finns det för bra PCI-ljudkort för en entusiast-gamer som mej?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

hoppas du har rätt kort i sign. Laddade nämligen ner manualen till det och kollade lite. Under Advanced/PCIPnP finns 'Plug & play O/S' som default är 'No'. Prova att ändra den till 'Yes' så ska windows hantera IRQ-utdelningen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
hoppas du har rätt kort i sign. Laddade nämligen ner manualen till det och kollade lite. Under Advanced/PCIPnP finns 'Plug & play O/S' som default är 'No'. Prova att ändra den till 'Yes' så ska windows hantera IRQ-utdelningen.

Ah, ok, men den står redan på yes...? så det verkar inte hjälpa mkt dessvärre... kan det vara ngt med jordningen genom USB-portarna kanske? Börjar dra längre o längre växlar på vad som kan vara galet, e rätt irriterad på det här nu... :-/

Tack återigen för svar!

Edit:

Läste igenom BIOS ännu en gång... allt såg bra ut... USB Audio enabled.... vänta nu... USB Audio...? :-@

Lite besviken på ASUS att dom väljer en sån lösning, där fanns ju problemet redan från början! Spelar ju ingen roll vad jag gör om ljudet alltid delar resurser med USB-kontrollern....

400:- och en SB Audigy SE senare är allt frid o fröjd iallafall, ljudet är bättre, och jag kan koppla in hela grannskapet i datorn utan att ljudet dör.

Nu är det bara o vänta på Schythe Ninja'n också, så tystnaden blir total...

Tack för all hjälp iallafall gott folk!

Visa signatur