Permalänk

Inget tilde (~) i Ubuntu!

Hej på er, behöver lite expertis-hjälp här.

Jag är en rätt van Linux-användare, har kört Ubuntu och Debian nu i nåt år. Men jag tycks inte få ~ att fungera med Alt gr + ^-knappen. Vet någon hur man gör? Skulle vara mycket tacksam.

Kör Ubuntu Gutsy 7.10.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Weird, kör Kubuntu Gutsy, inga problem här inte. Dock måste jag trycka altgr + ^ följt av space för att få tecknet, men det brukar man väl behöva oavsett system?

Har du korrekt tangentbordsinställning?

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
...följt av space för att få tecknet, men det brukar man väl behöva oavsett system?

Section "InputDevice" Identifier "Keyboard" #... Option "XkbVariant" "nodeadkeys" EndSection

så slipper man det..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Weird, kör Kubuntu Gutsy, inga problem här inte. Dock måste jag trycka altgr + ^ följt av space för att få tecknet, men det brukar man väl behöva oavsett system?

Har du korrekt tangentbordsinställning?

Jaa! Det fixade det. Det var bara mellanslaget som fattades, annars var inställningarna helt korrekta! I Windows behöver jag då inte göra mellanslaget, då brukar jag bara trycka valfri bokstav.. men det var det som inte funkade i Ubuntu. Tydligen.

Men tack för er hjälp.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150

Section "InputDevice" Identifier "Keyboard" #... Option "XkbVariant" "nodeadkeys" EndSection

så slipper man det..

Bra att veta, men kan dessvärre inte använda det, behöver kunna skriva ñ och liknande ibland.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE