Permalänk
Robot

Mitt första datorbygge

Mitt första datorbygge.

Bakgrund: Mina föräldrar behövde en ny dator så de erbjöd sig att köpa min HP Pavilion d1290.se. Under alla de tre år som jag haft den datorn har jag stört mig på att den fört sånt väsen, dessutom är en tre år gammal dator inte helt fräsch idag. Med andra ord hade jag många andledningar att byta upp mig (:

Jag tänkte först köpa en märkesdator men som tur är struntade jag i det. Nu har jag erfarenheten av att bygga en dator och så kan man ju köpa vilka komponenter man vill och laborera därefter med kylning och överklockning!

Inköpslista:

Chassi - Antec p182 Gun Black
Nätaggregat - Corsair HX Series Modular 520W
Moderkort - Gigabyte GA-P35-DS3 iP35
Processor - Intel Core 2 Duo E6750
Minnen - A-DATA 2x1024 Mb DDR2 800 Mhz
Hårddisk - Western Digital Caviar XL 500 Gb
DVD-Brännare - ASUS DRW-1814BLT SATA
Övrigt - Minneskortläsare (intern)

Grafikkort är inte inköpt än, väntar på 8800GT 512 Mb!

I de flestas ögon är det här inget extraordinärt och det är inte meningen med detta album heller

Skriv gärna vad ni tycker och tänker, vad ni hade gjort annorlunda.. vad som helst Har du samma komponenter så skriv!

Besök albumet: Mitt första datorbygge av p3113

Permalänk
Avstängd

10p! Du har valt bra grejor!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

joo håller med om att moderkort är så fina att kolla på, och att hålla i...
fler bilder skulle vara bra, sen när du fått i grafikkortet

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Mycket fina komponenter!

Jag har samma chassi och nätagg som dig och jag måste säga att dom är kanonbra, rekomenderas varmt till alla!

Lycka till med all!

Det skulle vara nice med lite fler bilder men du får 10p av mig!

Visa signatur

HTPC: AMD X2 4000+@2.7Ghz|Antec Fusion Black|8800GT (på g) med Zalman VF900|
4GB Corsair PC6400|500GB

Permalänk
Avstängd

+++För SATA DVD, inte alla som har och man slipper ju fula flatkablar.
har själv en Samsung SATA brännare och dne vara bara att stoppa in och köra, har aldrig krånglat.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
joo håller med om att moderkort är så fina att kolla på, och att hålla i...
fler bilder skulle vara bra, sen när du fått i grafikkortet

När grafikkortet är införskaffat kommer fler bilder!

Synd att man inte kan lägga upp så många bilder. Någon som vet var gränsen går, är det antalet bilder eller storleken på de bilder man laddat upp?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p3113
När grafikkortet är införskaffat kommer fler bilder!

Synd att man inte kan lägga upp så många bilder. Någon som vet var gränsen går, är det antalet bilder eller storleken på de bilder man laddat upp?

Nae, du måste lägga upp en bygglogg för det går bara upp till 6 bilder på galleriet! Så, ta många bilder och lägg in som en bygglogg så ser alla! Skulle fixat det nu om jag var du!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toozee97
Nae, du måste lägga upp en bygglogg för det går bara upp till 6 bilder på galleriet! Så, ta många bilder och lägg in som en bygglogg så ser alla! Skulle fixat det nu om jag var du!

Aha det visste jag inte. TACK Ska fixas senare i eftermiddag!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p3113
Aha det visste jag inte. TACK Ska fixas senare i eftermiddag!

Tycker ja.

Visa signatur

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

Direkt 8p för delarna mycke stark maskin och bara för att jag är på bra humör får du 2p för kabeldragningen.. Jag menar.. hallå! vart är dom

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Direkt 8p för delarna mycke stark maskin och bara för att jag är på bra humör får du 2p för kabeldragningen.. Jag menar.. hallå! vart är dom

Tack tack ;D Ska snygga till lite mera sen när grafikkortet är på plats och jag är säker på att allt fungerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham
+++För SATA DVD, inte alla som har och man slipper ju fula flatkablar.
har själv en Samsung SATA brännare och dne vara bara att stoppa in och köra, har aldrig krånglat.

Vissa spel upptäcker SATA brännare som virtuella enheter vilket kan vara aningens störande när spelet vägrar starta pga att du kör med satabrännare. Haft detta problemet med bl.a. TDU

Utöver det är det ju toppen

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

"För att ge er som inte sett ett p182 en uppfattning om storleken på kartongen har jag lagt min sportiga mobil (SonyEricsson t610) på den!" Försökte du låta ironisk där eller? De flesta utav oss här är nog mer än väl medvetna om hur en P182 ser ut. Du får 7p, fina prylar men jag börjar tröttna rätt kraftigt på alla P182or som dräller i galleriet nu, no offence

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
"För att ge er som inte sett ett p182 en uppfattning om storleken på kartongen har jag lagt min sportiga mobil (SonyEricsson t610) på den!" Försökte du låta ironisk där eller? De flesta utav oss här är nog mer än väl medvetna om hur en P182 ser ut. Du får 7p, fina prylar men jag börjar tröttna rätt kraftigt på alla P182or som dräller i galleriet nu, no offence

Det finns säkert dem som inte sett kartongen till en p182. Det är ett bra chassi på alla sätt och vis så jag förstår varför så många har det

Fler bilder kommer i veckan, hann inte idag...

Permalänk

Snyggt snyggt.. Hur mycket gick allt på? och vart?

Btw, har också en 3års gammal dator väntar bara på pengar nu.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nice... Samma fråga jag hur mycket gick allt på? Har också en 3 år gammal dator! ( ja komponenterna iaf köpte nytt chassi då det andra sög hårt för kylning o va i största allmänhet fult. )

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tjäna! Jag har också kollat ut ett liknande paket för mitt första datorbygge. Och jag har en fråga angående kablarna, får man med alla kablar man behöver eller behöver jag beställa extra kablar o isf vad för kablar? som sagt detta ska bli mitt första bygge så är ganska orutinerad ;P

Permalänk
Medlem

Det var väl fint :). Har samma moderkort, nätagg och har även tänkt att köpa 8800GT. Just nu sitter jag även med ett 8500GT, Q6600 GO och 2gb Corsair 800 mHz. Allt detta i ett Antec 900 som kyler riktigt bra.

Permalänk
Avstängd

jag tycker det var bra kabel dragning för att vara din första självihop byggda dator!!!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slimmie
Snyggt snyggt.. Hur mycket gick allt på? och vart?

Btw, har också en 3års gammal dator väntar bara på pengar nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nice... Samma fråga jag hur mycket gick allt på? Har också en 3 år gammal dator! ( ja komponenterna iaf köpte nytt chassi då det andra sög hårt för kylning o va i största allmänhet fult. )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zm
jag tycker det var bra kabel dragning för att vara din första självihop byggda dator!!!

Tack tack Chassit gav jag 1340 kr för på netonnet. Nätaggregat, moderkort, processor, minnen, hårddisk, brännare och kortläsare kostade 5750 kr på datorbutiken.com. Alltså cirkus 7100 kr exklusive grafikkort vilket jag hoppas finns att köpa snart

PS. orkade inte vänta så jag köpte ett Nvidia EN6200LE så länge... ^^

Permalänk
Medlem

Hehe nice har själv byggt en dator me det chassit och fick då samma problem med 4:a pinnarn som ger extra strömförsörning till processorn men fick lösa det genom att kapa av och löda på förlängningar på kablarna. Det är inte bra att den sitter i press då kan det förstöra moderkortet och utaget i moderkotet kan lossna eller gå sönder på annat vis.. då blir de inte billigt hehe

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

ren och snyggt

btw, chassin där man kan ha nätagget under moderkortet. Heter dom nått speciellt, eller är det hightower?:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZarToK
Hehe nice har själv byggt en dator me det chassit och fick då samma problem med 4:a pinnarn som ger extra strömförsörning till processorn men fick lösa det genom att kapa av och löda på förlängningar på kablarna. Det är inte bra att den sitter i press då kan det förstöra moderkortet och utaget i moderkotet kan lossna eller gå sönder på annat vis.. då blir de inte billigt hehe

Haha det blir väldigt obilligt då. Vad har du för nätaggregat? Med en ultimatkabeldragning så nådde kabeln fram och går precis att sätta dit och ta av, med lite att spela på Tänkte på att skarva först, men ville inte, synd om den fina kabelstrumpan

Permalänk
Medlem

Najs bygge! Sitter precis och snickrar på ett 180b bygge själv. är det någon som vet hur det funkar med detta moderkortet i ett p180b. Räcker kablarna från Corsair HX Series Modular 520W hela vägen?
Är x38 ett bra val på kort i dag?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGX38-DQ...

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATL
Najs bygge! Sitter precis och snickrar på ett 180b bygge själv. är det någon som vet hur det funkar med detta moderkortet i ett p180b. Räcker kablarna från Corsair HX Series Modular 520W hela vägen?
Är x38 ett bra val på kort i dag?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGX38-DQ...

Tack Vore kul med bilder på ditt bygge med sen

Du har samma nätaggregat som mig och moderkort från samma tillverkare så visst borde det gå... MEN kan man dra kablage bakom moderkortet på en 180b?

Om det är ett bra kort vet jag inte, men tror inte det är dåligt Sjukt snyggt dessutom

Permalänk
Medlem

"Tack Vore kul med bilder på ditt bygge med sen

Du har samma nätaggregat som mig och moderkort från samma tillverkare så visst borde det gå... MEN kan man dra kablage bakom moderkortet på en 180b?

Om det är ett bra kort vet jag inte, men tror inte det är dåligt Sjukt snyggt dessutom "

Jo jag tänkte läga upp en bygglogg. Jo p180b Ska ha samma spec som p182 men det är svart, i stället för den lite mer gråa färgen som du har valt. Det känns ju lite tryggare och enklare om man slipper skarva kablar!

Moderkortet känns faktist svårast att välja. Funderade på om ix38 var mer framtidssäker men ju mer jag läser desto svårare blir det att välja! Funderar faktiskt att göra det enkelt att gå tillbaka där jag börja vilket är samma som du har!

Finns det någon speciel anledning att du valt A-data minnen.

Ska bli roligt att jämföra våra datorer när vi är klara vi har gjort väldigt lika val. Men lite olika märken på delarna.

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag tänkte läga upp en bygglogg. Jo p180b Ska ha samma spec som p182 men det är svart, i stället för den lite mer gråa färgen som du har valt. Det känns ju lite tryggare och enklare om man slipper skarva kablar!

Moderkortet känns faktist svårast att välja. Funderade på om ix38 var mer framtidssäker men ju mer jag läser desto svårare blir det att välja! Funderar faktiskt att göra det enkelt att gå tillbaka där jag börja vilket är samma som du har!

Finns det någon speciel anledning att du valt A-data minnen.

Ska bli roligt att jämföra våra datorer när vi är klara vi har gjort väldigt lika val. Men lite olika märken på delarna.

Det känns väldigt mycket bättre om man slipper skarva tycker jag.

Jag klurade också på det moderkortet, men kom fram till att det var onödigt. Jag kommer inte använda mig av det lilla extra som kortet har för övrigt, bortsett från ix38..

Anledningen till A-DATA minnen är att de fyller mina behov och det till ett väldigt bra pris. Datorbutiken använder dem till de flesta av sina datorpaket var också avgörande. Sen så var de ju i min favoritfärg också; röda. Att de sen var rosa när jag fick dem var ju ball haha.

Ja det ska bli kuligt, du får höra av dig när du är klar

Permalänk
Medlem

p3113 Vilket OS använder du jag tänkte köra vista 64bitars. Kör du det? i så fall hur funkar det för dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

p3113 Vilket OS använder du jag tänkte köra vista 64bitars. Kör du det? i så fall hur funkar det för dig?

Jag använder mig av Windows Vista Ultimate 64bitars, utan några som helst problem