Lite hjälp angående liten bärbar, tack....

Permalänk
Medlem

Lite hjälp angående liten bärbar, tack....

Jag ska införskaffa en liten smidig bärbar snart.
Den ska användas främst till office och att surfa på, eftersom den är till mina studier. Men jag ser ju gärna att man kan plugga in den i tv'n och se en film med hyfsad kvalitet någon gång ibland också.
Något annat som känns viktigt är ju att den håller ett tag, så jag lägger hellre lite mer på den nu än att behöva köpa en ny inom några år.

Till att börja med var jag säker på att jag ville ha en 12", men blev avrådd av en säljare på elgiganten som tycket att 14" var bättre för mig iom att jag till och från kommer att använda den till bokföring.
(Det är ju en fördel att man ser vilka siffror man slår in:-))

Första frågan gäller just det, orkar man med en så liten skärm som 12" när man kör ordbehandling/bokföring?

Nästa fråga gäller vad man vinner, förutom större skärm då, på att välja en 14".
Stor skillnad på hur varma de blir?
Påverkas batteritiden?

Vilka märken ska man titta på om det är kvalitet man är ute efter?
Har på flera håll blivit tipsad om HP's PADV2630EO (http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pcci...)

Tankar om den?
Jag gillade den rent utseendemässigt och gillade hur den kändes.

Om det skulle bli en 12" så har jag tittat lite på dessa:

Packard Bell Easynote BG46-U-013D ( http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pcci... )

Packard Bell Easy Note BU45-U-075 ( http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pcci... )

Sony Vaio CR-21S/L Hittar ingen sida där man kan länka till den.

Mina krav på datorn är ju egentligen små, men jag vill veta att jag får valuta för mina pengar när jag lägger ut omkring 10 000kr.

Är det någon av dessa datorer (eller tillverkare) som sticker ut åt något håll när det gäller värme, batteritid, kvalitet på skärm?

Tacksam för alla råd!

Glömde,
hur är det med RAM-minne, finns det någon anledning för mig att välja bort en dator för att den klarar max 2GB?

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Jag tänkte lägga in ett inlägg här med, glöm inte bort garanti-tiden!
För studenter är det viktigt att inte slänga iväg många tusenlappar för att sedan få en produkt som håller i max ett år.
HP har ofta 1årsgarantier, det finns företag med bättre tider o.s.v.

Hur som helst, har du krav på att datorn ska vara så smidig som möjligt?
I annat fall skulle jag köpa en litet större laptop, för små laptops kan ha en tendens att vara, små.
Ett tips är att fråga om de har Office eller liknande program på datorn, eller om det finns möjlighet för dig att testa liknande program. Det är lättare att se saker i verkligheten än att lita på en säljare som vill tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar.

Jo, det bör vara smidig på det sättet att det aldrig känns jobbigt att ta med den. Jag kommer att flänga runt ganska mkt mellan hemmet och mitt extrajobb så jag vill inte ha större än 14".
Har tittat på 15,4" och känner att de är alldeles för stora.

Några exempel där man får bättre garantitid?

Testa ska jag göra, ska ta mig en runda i helgen till alla butiker tänkte jag, för att klämma coh känna på alla möjliga varianter.

Är dock fortfarande lite vilsen när det gäller vilka märken som anses vara bra.

De jag tittar på är ju HP, Packard Bell (samma nu kanske), LG och Sony Vaio.
Är någon av dem att föredra framför de andra?

Permalänk
Medlem

HP bör du inte ens kolla på, jag har för mig att Dell har 3 års garanti, Acer har 2 års om jag inte missminner mig.
Jag tycker att garantitiden är extremt viktig, jag skulle lätt slänga ut 2000kr på en garanti-tid på ett par år extra om det fanns. Skulle datorn gå sönder under den tiden (det brukar den göra) så tjänar man in dom pengarna direkt.

Personligen har jag inte testat LG eller Vaio, så det låter jag andra som testat de märkena svara på. Men håll dig undan ifrån HP, som det står i FAQen är det inte ett företag att köpa laptops ifrån, även att de är någon form av ledande idag har de inte de mest kvalitativa produkterna, snarare en av de sämre kvaliteterna.

Men gå på känslan, (nej HP känns inte bra ) känns en skärm lagom så ska du köra på den storleken. Men testa flera olika storlekar först!

Permalänk
Medlem

Ok, då kanske jag ska återgå till att fundera på XPS M1330 då.
Har varit inne på sidan och provat plocka ihop lite olika varianter av den tidigare.
Det som stör mig med den är dock att jag inte kan titta på den IRL (tror jag...?) vilket känns viktigt.
Öppet köp har man ju, men det kan väl knappast gälla när man specialbeställer?

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte hur det gäller med öppet köp på specialbeställningar, det BORDE gälla. Kontakta supporten och fråga, i annat fall får du fråga någon som kan lagarna lite bättre.
Jag håller med dig, att se och känna på en dator känns viktigt innan man köper den.

Permalänk
Medlem

Ser att man där kan få 4 års maskinvarusupport för 2290kr, vilket iofs låter bra.

Ska nog överväga den igen. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ser att ingen rekommenderat Thinkpad X61, lite konstigt eftersom frågan gäller 12-tummare med kvalitet. Jag har själv en T60 (15") eftersom jag var ute efter en större skärm, men skulle jag skaffa en med mindre så skulle det nog bli just en X61. Jag vet att det finns en del som har sådana här, de kanske bara inte hunnit svara ännu?

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se

Permalänk
Medlem

X61 kan säkert vara jättebra, men då börjar det hamna utanför min tänkta budget.

Däremot kanske en R61 kan vara ett alternativ.