Permalänk
Medlem

byta win-licens?

Hej,
jag har ett litet problem...
Det är så att jag installerar ca 30-50 kassa apparater med XP home som grund per vecka .
eftersom windoes måste vara special konfigurerad så har jag gjort en s.k ghost kopia på windows, för att slippa göra alla inställningar om och om igen...

så nu till problemet.. när jag installerar en ghost version så blir det samma licens nyckel på windows... och undrar ifall det finns något bra sätt att ändra en licens nyckel i själva windows?

tacksam för svar

Permalänk

Se vad google-raden...

change the serial key in windows xp

...ger...

http://www.petri.co.il/change_the_serial_in_windows_xp.htm

Permalänk
Vila i frid

Det du gör är olagligt. Jag hade ett snarlikt problem med Dell-servrar på jobbet i USA - då fick vi Dell till att leverera maskinerna med vår egen setup fast med unika serienummer. Btw, är det kassa apparater som ska fixas eller nyinstallation av kassaapparater? Diskutera problemet med Microsofts support och hör efter om det finns någon elegant lösning på det hela.

Permalänk
Medlem

hmm

varför ska det vara olagligt... ja har ju köpt in unika windows licenser..

Permalänk
Medlem

Hur kassa är apparaterna?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Sötast
Permalänk

På mitt jobb ghostar vi alla burkar utan att behöva trixa med licensnummer. Vi använder då volymlicenser avsedda för företag, dvs datorerna kör på samma licens. Kolla med MS.
(Det enda vi behöver ändra efter installation är ip-adresserna, eftersom vi inte använder DHCP)

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking
På mitt jobb ghostar vi alla burkar utan att behöva trixa med licensnummer. Vi använder då volymlicenser avsedda för företag, dvs datorerna kör på samma licens. Kolla med MS.
(Det enda vi behöver ändra efter installation är ip-adresserna, eftersom vi inte använder DHCP)

precis, har man ett volymlicensavtal, har du rätten att lägga in en kopia av OS på en OEM-maskin som har samma OS i grund.

på detta sätt kan man göra en ghost eller deployimage som är unik för behovet man har, utan problem med produktnyckeln, då denna är avsedd för installation i volymer.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Hur kassa är apparaterna?

dom e inte alls kassa!! alla har P4 ... va har det med saken att göra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nabil_akhlaque
dom e inte alls kassa!! alla har P4 ... va har det med saken att göra?

Det var ju du som sa att apparaterna är kassa...
låt mig citera:

Citat:

Det är så att jag installerar ca 30-50 kassa apparater med XP home som grund per vecka

Fenomentet kallas särskrivning... även sär skrivning av vissa!

I svenska språket, till skillnad ifrång engelskan skriver vi ihop sammansatta ord, om inte kan det leda till meningar får helt andra syften, precis som i ditt fall.
smaka på det
kassa apparater eller
kassaapparater

Permalänk
Medlem

"The Microsoft policy concerning disk duplication of Windows XP installations"
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;31482...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara